AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.490

Vad menas med handbyggd?

Sida 5 av 6
zh
53
zheep
M5 3,6 -91
M5 3,6 -90
Grubbe: För det första svarade du inte på en enda grejj jag frågade dig för nån dag sen i den här tråden... å kan du fortfarande motivera vart du hittar en e34m5 för 30 tusen kronor?? ja köper den ju ikväll isåfall... å som jag sa... billigaste på blocket e fortfarande 45 tusen.. Med rasad motor...
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Länk

Den då? 3500 EURO ;)

PS: Jag vet att den är lite kass... Men ändå inget som den duktiga inte klarar av att fixa.

MVH Patrik

Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
PS: Det här är en bil som man ska vara rädd om dock.

Länk

Detta är en bil som har ett värde. Lika så Z1:an.

MVH Patrik

Grubbe
Det har absolut hänt att M5:or kostat 29 990:- och liknande. Det vet alla ni i M5-maffian för ni sitter och skannar av blocket hela tiden.

Just nu finns det ute några vid 45-50k och det är inte direkt mycket pengar.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det är när dessa 30"kr liken går vidare till skrot som dom fina e34 M5 kommer att stiga ordentligt i värde. Det handlar ju om tillgång och efterfrågan. Efterfrågan på dessa bilar finns ju bevisligen. Det är ju bara att läsa denna tråden så förstår man det. Om 10 år så är säkert vissa personer beredda att betala en bra slant för en fin e34 M5. Precis samma som att någon annan betalar en bra slant för en Volvo PV idag. Och givetvis så är e34 M5 en speciell bil. Annars så skulle den väl inte väcka så mycket kännslor som den gjort i dessa trådar?

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
En riktigt fin Volvo PV Sport kostar runt 50-80´ idag och dom är ifrån 1950-60 talet. Så dom är inte dyra.

MVH Patrik

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Grubbe och Riskok, kan inte påstå att jag scannar blocket efter M5:or.
Men visst finns det gott om M5 under 50' och säkert neråt 30' också utan att behöva åka till Tyskland.

Men jag tror det inte det är många här som tror att dessa bilar har en potential som samlar/entusiast bil.

Men personligen är jag övertygad om att en fin M5e34 med bra historik(gärna i någon specialutgåva) är en tämligen säker investering.
Om NTD vårdar min gamla M5 skulle jag gärna köpa en option på att köpa tillbaka den för samma peng om 10år.

Tycker det smakar lite illa i munnen när ni försöker förklara för ägare till M5:or att deras bil inte är nåt speciellt. Alla har inte de ekonomiska förutsättningarna att åka M3e46 stylade för hundratusentals kronor eller BMW M1. Och jag tycker de har sin fulla rätt att vara stolta över sina bilar ändå.

Finns en intressant tråd på rejsa.nu där ägare till senaste modellerna av Ferrari och Lamborghini får en 360 Modena att framstå som nåt som katten släpat hem. Finns alltid nån som har nåt värre...

Racerbilen: Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror att vi för rätt länge sedan faktiskt klarade upp vad som betraktas som en samlarbil, och vilka bilar som faktiskt kommer att betinga respektabelt värde i framtiden. M5 E34 är absolut en av dessa bilar, speciellt om man äger en 20-jahre eller liknande. MEN det räcker inte med att äga en M5 E34. Har du en bil i originalskick, med max ett par tusen mil på mätaren och är bland de 3 första ägarna så grattis. Din M5 E34 kommer förmodligen vara en bra investering någon gång i framtiden, förutsatt att du parkerar den i ett garage och endast luftar den ett par gånger per år.

Har du en importerad E34 M5 med 5-6-7 ägare, 14.000 mil, och okej, ett riktigt bra bruksskick. Då kan du nog glömma att din M5 på något större sätt kommer att bli en bil som är speciellt het.

Hur många M5-ägare uppfyller de första kraven? De enda bilarna som faktiskt kan betinga ett riktigt högt värde, trots dåligt skick är bilar som är riktiga klassiker. Jaguar E-types, Aston Martin DB5:or och så vidare. Hur speciell en M5 än må vara, speciellt för BMW, så är det ingen klassiker på samma sätt om ovan nämnda bilar.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller i princip med Acey även om jag inte ser det inte riktigt så svart eller vitt.
Jag tror inte en M5 behöver gått så lite som 2000-3000mil och ha enstaka ägare för att stå sig i värde, även om man inte kommer att bli förmögen på en 14.000 milare i bättre bruksskick.

Interssant att E-type nämns, farsan köpte en vackert renoverad E-type Roadster i början på 90-talet och sålde den runt -00. Det var ingen speciellt bra affär kan jag säga. Men det kanske säger mer om den tiden än om bilen i sig.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Riskok, du skriver:

"Jag kan lova dig att t.o.m. Volvo har exakt samma mellan rum på vänstar fram skärm och huv som höger framskärm och huv."

-Jag kan lova dig att det inte är exakt på någon bil.

Men jag fattar vad du menar, ytterst få bilmärken kan tillåta sig att ha en dålig inpassning av detaljer.

Har en lite smårolig historia om en "underleverantör" som skulle tillverka delar till en provutrustning och fick en packe ritningar att tillverka efter. Han tittar på måttsättningen och frågar vilka toleranser som gäller. Svarar att det är generella toleranser enligt ISO som gäller (ISO 2768.. gamla SMS 715). Han verkar inte riktigt fatta vad jag menar och replikerar. -Okej, jag tillverkar exakt!

Racerbilen: Länk
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Stephan 735i:
"DrSakke; Vara ironisk är inte din starka sida, sådana svar uppskattas inte"

Vilket replik syftar du på?
Tyckte inte att jag var så speciellt spydig eller osaklig i mina kommentarer. Ja, det var en pytteliten spets där men om du inte tål det så får du nog söka hjälp (överdrift).

jag försökte att få fram att jag i stora drag var enig med att vanlig M5 sedan är nog inte så speciell, men främst pga det stora antalet(det är ju ofta just antalet tillverkade ex som gör bilen åtråvärd förutsatt att det är en häftig bil annars) Enig att det har inte så mycket med tilverkningsmetod att göra, dock adekvat annars i diskussionen som har varit.

Annars ganska enig med Flåklypa. Det var nog mest på produktionstekniska grunder att man gjorde som man gjorde. Men poänget kvarstår, M5 är monterat i större grad för hand än resten av E34(dock inte "handbyggd" i ordets rigtiga mening).
De "siffror" som Stephan efterlyser (hur många minuter fler en dörrmontering tar på en M5 än på "vanlig") får vi nog aldrig. Dock visar den kraftigt längre tillverkningstiden att man har använt mycket mera tid på en M5- men vilka komponenter det gäller???? det kan nog ingen svara på, kan bara anta att det är mest sannolikt motor/drivlina som har fått mest uppmärksamhet.
+ev interiör.

Grubbes inlägg orkar jag inte kommentera mer än att det är ok att vara provokativ, men acceptera vissa fakta och inte spela dum(tänker mest på din "handbyggda" M3) du får kalla det vad du vill men om du själv demonterar/monterar delar på din egen bil har inget med tillverkning att göra.

MVH
Sakke
Det är märkligt vad denna bilmodell lyckas röra om känslor så fort den kommer på tal. M5 E34 har defenitivt inte en slätsruken karaktär med tanke på detta. Många trådar i ämnet finns det och "alla" med liknande utkomst. Som jag ser det en given samlarbil m.a.o... ;)

Aliquando et insanire iucundum est.
DrSakke; "Sedan är jag ju lite förundrad över vissa(utan att nämna namn:Stephan735i, grubbe) som närmast försöker att få M5E34 se ut som en dussinbil."

Spets? Visst, inga problem, du ville höra min åsikt om M5 E34 och dess tillverkningsmängd? Var det meningen? Ok, som följer...

Jag vill ha en ovanlig bil, det kan räcka med att den är ovanlig i landet jag bor, men roligare om den är det även i ett större sammanhang, vilket gör att en normal M5 Sedan inte uppfyller önskningen, en 20 Jahre är fin, jag gillar utförandet, dock är det trist att det finns/fanns 20 kopior, det gör att jag väljer något annat "fjamsetramses är riktigt trevligt, inte nerkladdad som övriga i Sverige, synd mot eftermonterade sidoblinkers” ja jag vet att det är Svensk lag, men jag kan ändå inte med dom, det finns bättre lösningar".

En 95: a, i ovanligt utförande är min melodi, som min favorit M5 Sedan den Schwarz Mica med Individualinredning, bland annat har den Metall innerdörrhandtag, enda E34: an jag känner till med dom=)... Länk

Eller den Alpinvita utan kontrastfärg, se min blogg för bild på den, vad jag hört från Schnitzer är det av dom listor över 95: or han fått tag i 1 av 3 i Alpinvit III, enda utan kontrastfärg? Dessutom med rätt hög utrustningsnivå, läder, M speglar, taklucka, elgardin + manuella sido, larm, taklucka, senast den var till salu "svårsåld, troligtvis på grund av färgen, till salu både i juni-03 och mars-04" kostade den knappt 100tkr och hade endast haft 1äg.

Ska det vara en 5vxl M5 Sedan, vore en tidig Nordamerika modell med glastaklucka och Klimaautomatik mitt val, vilken delstat är denna i från?
Länk men då krävs det listor på alla Nordamerikabilar, för att jag ska få en i ovanligt utförande, som är ett krav.

Andra trevliga M5 E34, är den Sterlingsilver-95: an med 400hk, gick troligtvis till Japan, den Dakargula-95: an i RHD utförande, den Hellrot-95: an i Stockholmsområdet som är entusiastförsäkrad, 1äg i Sverige sedan den kom hit 2000, jag och Micke "b97_knl" pratade med ägaren sensommaren/hösten-2003, tyvärr utan att se bilen vid det tillfället, dock hade jag sett den i trafik ett eller ett par år innan.

Det kanske märks att jag föredrar sista utförandet, det ska vara en mycket speciell 5vxl för att jag ska vilja köpa den för att behålla den, första 3,8: an kanske, GD62000 enda av 91 årsmodell=).

Kontentan, jag tycker en M5 3,6 eller M5 3,8 5vxl, till och med än 6vxl är alltför vanliga, detta gäller även Touring, det måste finnas saker i utrustningen/historiken som står ut "på ett bra sätt" det kan vara Individuallack, ovanlig kombination av standard utrustning, eller något liknande, varför är annars min "runner up" på E34 Touring tronen en Individual Nachtblau 540iT/6-95 med Nürburgringchassi, Individual dörrhandtag och svart innertak, det är ett exemplar som saknar kopior=)

Tillbaka till ursprungsfrågan, märks det någon skillnad i kvalitet mellan årsmodeller? Personligen märker jag en stor skillnad mellan än tidig Dingolfingbyggd E32/E34 och en sen, något bör ha hänt under åren, märks det skillnad mellan en fin 89: a och en fin 95: as M5? Schnitzer och Misano?

När blev en "vanlig" E34/E32/E31 för svår/besvärlig för Dingolfing så att den hamnade i Garching är kod 944 det tecknet?

I vilket stadium togs bilarna av det löpanden bandet från Dingolfing, direkt efter lackering? Eller monterades vissa detaljer? Inredningen är ju inte mer avancerad än övriga E34. or, så det finns ingen försvarbar anledning till att innertak, dörrsidor, instrumentbräda absolut skulle monteras i Garching, den stora frågan är när bilarna plockades av bandet, och ja jag har varit i Dingolfing, tyvärr 7år efter E34 las ner, dock hann jag se E39 Touring byggas, samt en förserie E60 med oranga blinkers=)

Håller ni inte med om att, full information om tillverkningen av M5 E34 är till gagn för intresset av modellen, jag har under flera år, inte tyckt att informationen "den är handmonterad" räcker, inte massa snack om att M5 är bättre och mera unik bil, bara för att den är monterad i Garching, skillnader i motor, chassi är något som går att ta på, men diffusa gissningar om att dörrarna är exaktare fastskruvade är fånigt, har en M3 E30 Cabrio bättre monterad motorhuv än en täckt M3 E30?

Under den tid bilarna var i Garching, jobbades det på dom hela tiden eller stod dom stilla? Fanns det skift eller var det 8-17 som gällde? Hur lång tid tog det att montera en 535i-89 och en M5-89? Tog det längre tid att montera en M5 med Nürburgringchassi än en 3,6? Är transporten Dingolfing-Garching medräknad i tillverkningstiden?

Jag hoppas diskussionen fortsätter åtminstone tills svar på några av frågorna har kommit, en jämförelse med i detaljfinish mellan olika årsmodellers M5, "vanliga" E34: or samt för skojs skull Alpina B10 E34: or vore trevligt.

Mvh Stephan
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Stephan 735i: tycker också att en del av dina frågor är intressanta och till och med sådana att man kan få svar på dom. Dock framstår några som alltför detaljerade .
Om du hade förstått mina inlägg så hade du sett att vi är ganska eniga på många punkter och att med dussinbil så syftar jag inte bara på antal. Skillnaden mellan oss verkar vara att du uppskattar individuella exemplar oavsett modell, jag däremot tycker att modellen ska i utgångspunktet vara något extra.
Och att du tycker att Touring M5 inte är speciell nog????? 891 ex "handmoterade" varav bara drygt 300 är kvar på global basis? Det är inte många bilar som är lika sällsynta. Dessutom den första "performance Stw:n" vilket ger historik och tyngd åt modellen (jag vet jag är partisk)

Att det finns onormalt många tourings i S avspeglar inte verkligheten(ca 100 i S, vilket är 33% av totalbeståndet) Så jag är lite enig, den är inte speciell i sverige. men börjar bli intressant globalt sett (h¨gt pris t.ex USA, JApan)

Bara diskussionen här bevisar att ngt specielt är det med M5 då folk orkar bråka om det......

Nu ska jag sluta att skriva off topic då jag egentligen kan inte bidra med mer "fakta"
Är det ngn här som kan belysa saken mer, Karl h. Marks kanske?

MVH
Sakke
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Kan uppdatera med att säga att det är tillverkat totalt 6 st vita M5 '95 LHD i världen utan Individualdata på alla om jag inte minns fel. Orkar inte leta fram listorna i alla högarna med blandade nummer hit och dit, men det var vad jag minns. M.a.o. ingen vit M5 '95 med avbeställd kontrastlack, vad det verkar.

I såna fall så är min M5 '95 väldigt speciell eftersom det inte finns någon annan M5 '95 med den inredningen och troligtvis ingen annan M5 E34 heller. Har heller inte sett någon under alla dessa åren. Verkar vara en väldigt speciell beställning vilket är kul, samt även med avbeställd kontrastlack och M5-emblem.

//Schnitzer

M5 -95: Länk
DrSakke; Okej, bra, jag håller med om att jag är detaljerad, men sån är jag=) Vissa frågor är bäst att ställa till personer som jobbade hos BMW under åren med E34, på ett mer privat plan, eftersom vissa frågor är alltför detaljerade, jag är även mycket nyfiken på hur produktionen i Sydafrika gick till, samt få mer info om HE98 den i ca 72 exemplar byggda RHD versionen av M540i som allt tyder på att det handlar om.

Nivån för hur speciell en bil är för mig personligen, och då är 891 byggda bilar för många, för att jag ska köpa ett "standard" exemplar till marknadsmässigt pris, jag betalar hellre extra och får en bil som ingen annan har, som den Santorinblåa, har för mig det finns ytterligare än i den färgen, men frågan är om den är en exakt kopia, inklusive komplettläder i Santorinblått och Lotusvitt? En kopia är okej, då är det lättare att använda bilen utan att känna panik att något kan hända.

Jag skulle helt enkelt inte vara nöjd med att äga en Daytonaviolett 92: as M5 Touring, Sakke då kan du ju tänka dig vad jag skulle tycka om en Alpinvit -87: as M3 eller en Topasblå -01: as 330i.

Ska jag vara taskig/ärlig tycker jag Audi 200 Turbo Quattro Avant var den första prestanda kombin, speciellt 20V som kom 1989, 0-100 på 6.7sek, ja jag gillar Audi=) Ja M5 var mer avancerad och tog över stafettpinnen.

Jag förstår din poäng med speciell grundmodell, men som sagt M5, RS2, 500E/E500 W124 är som grund alltför vanliga och Porsche respektive M byggd bil imponerar inte som singelfaktor, det är helt okej med "vanligt" byggda bilar, bilar som, speciella versioner av Chevy Camaro, Dodge Challenger, Audi, BMW, Porsche, Volkswagen "Golf Limited G60 till exempel" 70 eller 72st byggda 4 hjulsdrivna 16ventilers kompressormatade Golf II, 210hk tillverkade 1989, dom enda 16V G60, övriga G60 var 8V, den sistnämnda ska enligt källor vara handbyggd, vilket den mycket väl kan vara, med tanke på det låga antalet, då av Volkswagen Motorsport.

Jag kan erkänna att jag är svag för den i drygt 300 exemplar byggda Audi S2 Sedan, en sådan betalar jag mycket hellre 150tkr för än sådan än för den delvis Porschebyggda RS2 som byggdes i nästan 3000ex, det kanske ökar förstålelsen till varför jag tycker 540i/6 E34 är mer unik än M5 E34, den är helt enkelt byggd i färre exemplar, visst den är i grundutförandet mindre avancerad, då kontrar jag med den har alltid 6växlad låda, vilket drygt 600st av M5: orna hade, vilket leder fram till att jag samtidigt tycker att M5 6vxl är mer unik än 540i/6 E34, alltså tillverkningsantal är mycket viktigt, det måste vara en mycket speciellt utförande av till exempel M5 E39 för att jag ska vilja ha en, facelift Estorilblå med Individual läder och trä, då är den rolig igen.

Sakke; Med ditt synsätt förstår jag lättare att du tycker M5 Touring är mer unik än 540iT/6, vad säger du om den Nachtblaufärgade 540iT/6 jag nämnde, och ännu mer vad säger du om en av dom 2st 540i/6-96 med i princip komplett M5 Chassi, saknas gör motor, dessa två har även kod 944, dom sistnämnda är ju "one of a kind" Du kanske förstår att om en eller båda dyker upp, så köper jag dom=)

Är det bara 300 M5 Touring kvar? Eller är det antalet kända? Skulle jag gissa bör drygt 500 till knappt 700 finns kvar, jag skulle dra av bekräftat skrotade, inte räkna i hop kända, David Bushby ägare till både 1 av 70 540iLE och 1 av 45 AUS M5 E34 räknade i hop dom 540iLE han fått mer uppgifter än bara utrustningslistor på, han fick i hop 37/70, 33 bilar inte ett spår, så många kan inte ha skrotats.

Sakke; Du har vad jag minns den sista Alpinvit III M5 Touringen, 1 av 2 i färgen? Vet du systerbilen uppgifter? Är dom byggda samma tidsperiod, du visst säkert inte att jag har utdrag från VV på drygt 40st Svenskregistrerade M5 Touring, samt ännu fler utan utdrag, jag klassar mig som rätt insatt i M5 Touring, inget nytt om den första M5 Touring utan BL01*** chassinummer, regnummer M-JM 7908, Chromline, rails, lampspolning och M System I fälgar i färgen ?Avusblå, ser ut som den åtminstone.

Schnitzer; Har du hittat den berörda Alpinvita M5: an, dens VINnummer är jag intresserad av, uttagen 9/95, bilder och uppgifter på utrustning har du väl redan fått? Om inte skickar jag gärna.

Mvh Stephan

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
JA!, vissa 540i varianter tycker jag definitivt är mkt speciella t.ex den Canadiska M540i:n som motsvarar M5 i allt annat utom motorn, likaså den RHD aus modellen och de touringar du nämnde, dock är individualbilar alltid bara speciella varianter/välutrustadevariantert av en "vanlig" modell(gäller även M5.
Nej min bil är Den BETYDLIGT :o) vanligare i Alpinweiss II, hela 7 stk tillverkade totalt. Vet inte var andra vita M5 touringar är, utom den som ägs av en kille här på forumet.
Uppgiften om 300-400bilar kvar har jag fått av M5toureg-Karl Marks, har inte grund att betvivla detta. Gissade själv innan det att det skulle ha varit fler.
Skrotningstakten är betydlig- det kostar att äga och köra M5, så om det blir skador så skrotas bilarna direkt (då bara en grundlig motor oversyn utan skador går på 50-60000 tusen....och stötdämparna kostar ca 30000för alla fyra)

MVH
Sakke
zh
53
zheep
M5 3,6 -91
M5 3,6 -90
Riskok: jo PV kostar runt 50-80 nu... men d va inte många år sedan man fick dom gratis... så en bil som m5:an kostar vi säger 30.000:- nu om man ska lyssna på era priser... va kostar inte dom om några år då?

//Zheep
Dom två 540i/6-96 jag nämner är byggda till BMW, dom benämns Development cars, lite skillnad mot en med speciellt trä, dessa bilar motsvarar den första M5T från 1991

I teknisk mening är M540i en Individualvariant av Nordamerikanska 540i/6, så jag köper inte riktigt argumentet om Individual alltid är en variant av en vanlig modell, eller menar vi samma sak men säger olika?

Jag ser tillverkningsantal som den viktigaste faktorn, den avgör ju möjligheterna att hitta en till bil, om jag får min Audi RS2 stulen har jag 2890st andra att köpa, om jag däremot får min Cosmossvarta 540iM/6-96 s****n får jag först acceptera att få en sämre utrustad om den ska vara av den årsmodellen, ingen taklucka eller svart läder och taklucka, 3: dje bromljus kan jag glömma i vilket fall, om jag kan tänka mig en 95: a har jag fler att välja bland, men hittills har jag inte hittat någon som har ens det grundläggande, 3 ekrad sportratt, taklucka, ljust silvergrått läder och Cosmossvart lack, självklarhet är M-Paket medan El-gardin, Klimaautomatik, 2xairbag och 3: dje bromsljus också är Basic, är det höga krav? M-ratt och avsaknad av 3: dje bromsljus har en byggd dec-94, den går ju bygga om, tyvärr saknar den även mindre nödvändiga Servotronic som är svårt att eftermontera, som tur saknar jag drygt 100st byggda 1995, och nästan alla byggda 1994, så än finns det chans att hitta en närmare kopia, på detta vis ser jag på ovanlighetsfrågan, går det hitta en kopia av berörd bil, det gör att Schnitzers M5-95 är viktigare än en M5 20 Jahre, händer det en 20 Jahre något finns det kopior, medan Schnitzers får byggas om från en som ligger nära = inte samma sak, samt dyrt om det går.

Detta kanske ökar förstålelsen att jag tycker Audi S2 Sedan är unikare än RS2 Avant och att 540iT/6 är unikare än M5T, det är inte samma sak att byta växellåda på en 540iAT.

Mvh Stephan
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Jag tycker ju definitivt att en M5T är unikare än en 540, vilken utrustning den än har. Utrustning kan man väl alltid komplettera med i efterhand. Sedan är ju båda trots allt trevliga kärror.

Min svarta: Länk
Min blå: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.