|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Jo jag undrar vad man menar när man säker att e34 M5 är handbyggd kontra en ordinär e34:a. Mvh Danne | |
|
Handbyggd? bygg för hand i en mindre speciellfabrik. Det tog några veckor för att bygga en M5. Dem andra bilar byggdes på rullande band principen där i varje etappen fanns olika personer som satt ihopp delarna i m5 var det en liten grupp mekaniker som jobbade från börja till slut vilken gör det hela arbetet nogranare. Mvh Mauricio |
|
|
Det tog 6 veckor att bygga en M5 e34. Inredningarna är sydda för hand. Hela motorn är balanserad och viktjusterad och hopmonterad för hand. Motorn är även testad innnan den monterads i bilen. Så en m5 e34 är mer gedigt byggd än en vanlig e34. Alla dörrar, motorhuv.skärmar och baklucka är bättre inpassat och justerat. MVH Niclas "BMW M POWER FOREVER" |
|
| Dom bilarna är verkligen värda att spara på... | |
|
Det fanns en liten video någontans där den visades hela processen med att bygga M5:or e34 Mvh Mauricio |
|
Grubbe |
...och trots det gedigna arbetet slänger säljarna i stort sett bilarna efter en. :D Kolla på beg-priserna så ser ni. 45k och uppåt. :D |
|
Festligt att uppfattningarna om hur M5 E34 byggdes varierar så kraftigt, enligt bmwe34m5.com så tog det 1 vecka att slutmontera M5: orna, det som inte redan var monterat eller kom i färdiga partier, ska ha varit mekaniken, detta låter i mina öron vettigt, Länk Är det någon som ärligt tror att baklampor, innertak, tankluckan etc. kom i kartonger för att bli handmonterade i Garching i stället för i Dingolfings löpande band där karosserna plockades i från, OBS det jobbar levande människor i Dingolfing som tror det eller ej också handmonterar delar. Visst är M5 E34 en speciell modell, men någon måtta på kulten får det allt lov att vara. Mvh Stephan |
|
|
Jaha... Läs hela historien om hur BMW M5 byggdes i boken "BMW M-series" ,The complete story" av Alan Henry.. Där står det hur det gick till och jag kan säga att det är bara så här att>>..BMW M5 är en handbyggd bil i STOR utsträckning.. Hade jag fått skriftligt på att jag får publicera delar av innehållet så hade jag fått hålla på LÄNGE med att plita ner det hit dessutom.. Speciell bil helt klart. Mvh Janne. |
|
| Janne T: Du får återge med egna ord vad som står i boken men inte kopiera texten rakt av. Länk | |
|
Ok...Jag tolkade väl det också så :) Ja...Först kommer karosserna(E34) "trimmade"(vet ej vad det rätta i översättning är från Engelskan)från Dingolfing till BMW motorsport i Garching. Där tar 150 tekniker (av totalstyrkans 475 tekniker) hand om just M5 byggena o börjar sitt arbete att förvandla den till just unika M5:or. T.ex tar det 2,5timmar att montera ihop framvagnen som görs av två tekniker+ nästan lika länge att bygga bakvagnen(monterades också av två man/evtl. kvinnor :)) Varje motor bänkkörs för att säkerställa att effekten verkligen är 315hk.. Läderklädesln klipps,sys o monteras för hand i varje enskild M5,då karosserna är monterade i någon sorts "ställning/hiss"(hoist).. Varje M5:as bakvagns caster och camber inställningar justeras både olastad o belastad med hjälp av datorer. När allt monteringsarbete är klart körs VARJE M5 E34 i 4mil på vanlig landsväg för att säkerställa att allt är ok och överensstämmer med de högre krav som ställs på M5.. Den dåvarande "managing directorn"(Kalbfell) menade att ca 10% av M5 köparna kom till Garching för att se sina "ögonstenar" bli byggda när det begav sig.. Mm.mm. Mvh Janne. |
|
Gemini__ |
Följer ni denna länk hittar ni filmen Maurixt nämner: Länk Mvh: Thomas |
|
Janne T, Tackar för redogörelsen. Detta torde kunna täppa igen truten på de okunniga människor som hävdar att E34 M5 minsann inte alls är någon speciell bil. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| Tusen tack för bra info:-) nu käns det bara bättre att äga och köra min ögonsten. M5 91 Röd. Men måste hålla med om att det inte är klokt att folk slänger nästan bort fina bilar för 45 helt ofattbart! Om dom är ok... DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT T | |
|
berging, Du behöver inte oroa dig, de M5:or som säljs för 45 000:- är sannolikt ungefär så långt ifrån "OK" som man kan komma, och troligen körda enligt mottot i din signatur :-) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Ok...Alltid kul att ge lite mera info om den bil som jag tycker är BMW's "bästa M-bil" :) Som sagt...Ingen "dussinbil" direkt :) Vill också ha en M5 E34,fattas nu bara att övertyga frugan(svårt som f-n),besvärligt när jag har tre barn som måste få plats där bak dessutom,inte alla M5 har plats för tre bak som alla vet :) Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Jag säger bara en sak: M5 Touring! :) /Fredrik |
|
|
635 CSi>>>Skulle vara den optimala vagnen för en familjefar,helt rätt det med ;) Mvh Janne. |
|
|
Grubbe, en vild gissning men jag tror inte det tar allt för många år innan en fin M5e34-95 eller M5 touring i originalskick kostar som en M3e46 om de har motsvarande mätarställning och skick. Dom kommer nog mötas någonstans runt 160-170'. Vad nu priset har med exklusivitet att göra? Racerbilen: Länk |
|
Grubbe |
BjörnB: Det är endast du och ett fåtal till på det här forumet som gissar er fram till detta. Vi kan t.ex kika på M3 E30 V.S M5 E34. Båda bilarna tillverkades under ungefär samma årtal. M3:an är t.o.m lite äldre. En M3 E30 kostar typ tre gånger så mycket som en vanlig M5 E34 på bagagnat-marknaden. Men ändå säger ni att M5 E34 är så fruktansvärt exklusiv och fantastik på alla sätt och vis. Du undrar även vad priset har med exklusivitet att göra? En eftertraktad bil är dyr. En exklusiv bil är eftertraktad. M5 E34 ligger i drivor och säljarna slänger dom efter en. M5 E34 är endast exklusiv i det här lilla slutna sällskapet på 3-4 personer på AP. Resten av Sverige inser att det är en E34 med lite mer motor som troligtvis är lite mer rackelbenägen än en 525:a. Det återspeglas i priset på beg-marknaden. Ibland skymtar man exemplar för under 30k på blocket. Men visst... Den är ju handbyggd. |
|
MR_M535: "Alla dörrar, motorhuv.skärmar och baklucka är bättre inpassat och justerat." Så på vanliga e34or kunde det förekomma att dom från fabrik var dåligt inpassade? T.ex. att ena sidans dörrars linjer inte låg jämt? Ge dig... |
|
|
Grube: Finns just nu ca 30 M5 (89-95) till salu på blocket. Av M3 E46 finns det ca 40. Undrar jag hur många M3 E46 som kommer vara funktionsdugliga om ytterligare 10 år...Man kan ju se saker o ting ur olika synvinklatr...Mao en M5 E34 verkar vara bra ihopsatt:-). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.