AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.491

Vad menas med handbyggd?

Sida 4 av 6
Inget ont om M5 e34. Jag tycker dom är coola och potenta speciellt för att vara så pass gamla.

Dock håller jag med Riskok och några andra när det gäller den påstådda förträffligheten i handbyggda produkter generellt. Visst låter det exklusivt men ur produktivitets och kvalitetssynpunkt är det....urk!
Apropå kvalitet, Jaguar handbyggde visst sina bilar i Coventry också innan Ford kom in i bilden....

Flåklypa
DrSakke; Vi kan början med att hålla tillverkningsantal och monteringsprocessen separerade, det är två skilda saker.

Om vi börjar med monteringen, svaret på frågan är alltså många av M5: s delar är monterade i Garching där dom anställda hade mer tid till varje detalj än vad anställda i Dingolfing, München, Regensburg hade? Finns det siffror på det? Tog det lika lång tid att montera en M5 1988 som 1995? Märks det någon skillnad i byggkvalitet mellan årsmodellerna?

Jag läste precis ett svar som Karl H Marks "m5toureg" skrev om samma fråga på det Tyska M5E34 forumet nerbantat; en insatt person kunde känna vilket team som monterat en enskild bil, jämförelsen var mellan M5: or, en jämförelse med en motsvarande utrustad "vanlig" E34: a hade varit kul, gick det märka någon skillnad mellan olika exemplar där också?

Att delar på M5 är unika är inget underligt, dock gick allt utom motor och växellåda att få på övriga modeller "och sådant knutit till dom, instrumenthus" men frågan var inte vad på M5 är unikt, utan hur är delarna monterade, är en M tröskel finare monterade på en M5-90 än en 535i M Technic Sportpaket-90, märks det?

Mvh Stephan

Grubbe
NTD: Det innebär att man kan säga att M5 E34:an också är reparerad. Det är verkligen logiskt av dig. Dom på den vanliga E34-fabriken var inte nöjda med resultatet där, så dom reparerade bilen innan den släpptes ut i produktion.
"en insatt person kunde känna vilket team som monterat en enskild bil, jämförelsen var mellan M5: or"

I dagligt tal kallas det för ojämn kvalitet.

Flåklypa
Grubbe
Som jag sagt många gånger tidigare. OM M5 E34:an hade varit så förträffligt exklusiv och kvaliteten hade varit så oerhört hög tack vare den påstådda "handbyggda" processen. Då hade inte bilarna kostat 35-50k som dom gör idag på beg.marknaden.

Folk betalar dyrt för att äga en BRA bil som inte alla andra har, en bil som är något utöver det extra.

Spana in beg.priserna på blocket.
Grubbe
Flåklypa, precis vad jag menar. Det innebär enligt mig att teamen hade stora problem att upprätthålla en jämn kvalitet, ungefär som alla dessa engelska "handbyggda" bilar. Dom är värda ungefär lika mycket på beg-marknaden idag.
DrSakke; Vara ironisk är inte din starka sida, sådana svar uppskattas inte!

Mvh Stephan
NT
87
NTD
M5-95
540IAT-95
@grubbe

Äntligen! som Gert hade sagt...
Du har hajjat att den är snäppet bättre i passning på dörrar å sånt =)
Att M5E34 är unik är väl att ta i trots bara 404 st tillverkade -95, men den känns ändå speciell på nått sätt...

Dom som känner mig, vet att jag uppskattar M5, dessa frågor bör vara intressanta utan att dom känns som en attack på modellen, vore det inte bra att kunna svara, det tog 8 minuter längre tid att montera inredningen i en M5 än en motsvarande utrustad 525i, och det märks på den detaljen?

Nästa fråga är hur gjordes det i Dingolfing, fanns det teams? Följde dom en viss bil? Hur länge? Gjordes det några förändringar under åren? Lackades Individualbilar i respektive grundfabrik?

Min absoluta favorit E34 Touring är den Santorinblåa modellår 1995 M5 med komplettläder i bland annat Lotusvitt, den vore perfekt att införliva till övriga E34: or, något som förhoppningsvis också sker.

Mvh Stephan
Nu slänger jag in en brandfackla och påstår att handmonteringen berodde enbart på att det var den enda möjligheten att producera bilen då allt för många "specialkomponenter" skulle på plats, och det skulle bli för kostsamt och tidsödande att ställa om produktionen för ett så litet antal bilar som man trodde man skulle sälja. Lång mening. :) man hade produktionskapacitet över hos M-folket och ville inte investera i någon "ny lina" (eller hur det nu går till). Alltså "handbyggd" av nöden så att säga. ;) Inget fel i det..
Bra Stephan att förtydliga att detta handlar om tillverkningsprocesser och inte om bilen i sig. Jag gillar också M5 e34 som bil betraktat.

En tanke jag har är att M5ans montering inte kunde göras på ett enkelt sätt i ordinarie löpande band-flödet, den behövde handpåläggning för att slutmonteras. Eftersom M5 tillverkades i ett högst begränsat antal så blir det inte lönsamt att bygga upp en automatisk produktionslina just för den modellen, därför fick slutmonteringen ske för hand även om kvalitet och produktivitet inte kunde matcha löpande bandet.

Flåklypa
NT
87
NTD
M5-95
540IAT-95
@powermac

Nu vet vi...

Powermac:
Great minds think alike....ha ha.

Flåklypa
Grubbe
Dawwe: Jag förstår verkligen inte vad du menar?
DrSakke; Angående tillverkningsantal vad är en dussinbil? Försöker jag dra ner modellen i "dussinbilsträsket"? Har jag verkligen den möjligheten? Mitt svar, jag låter tillverkningssiffrorna tala och låter varje enskild bedöma om så är fallet.

M5 E34. Länk

Övriga M modeller "av Alexander Palevsky bedömda som sådana". Länk

Grundversion av många BMWmodeller. Länk

Alla E31: or, nedbrutna till varje variant. Länk

Jag har redan sagt det, men säger det igen M5 E34 är en speciell bil.

Mvh Stephan

Ps, Jag hoppas alla som har tagit illa upp, tar detta för vad det är, och kan gå vidare utan att känna ilska mot mig.

Ilska??? Lite peppar i tillvaron förgyller vardagen. Welcome to the internet. ;)
PowerMac; Jag håller med, varför tror du att jag suttit halva dagen vid datorn och andra halva i sängen och varit sjuk? Jo denna tråd dra mig till datorn.

Jag skrev det eftersom jag får tecken på att detta är ett känsligt ämne trots att det inte bör vara det, och då är jag finkänslig nog att skriva så=)

Mvh Stephan
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Får ställa en fråga till klubb M5 E34:
Om en bil är byggd i endast 4138ex, motor & drivlina ihopmonterat i Tyskland sedan skeppat ända bort till US, där feta amerikaner monterade i hop resten så att det blev en bil. Är den bilen bättre än alla andra BMWs?

Z MMM Coupe
USA marknaden är en skam för bilvärden som helhet. Länk ;) Stephan: Krya på dig! Det är snart vår... :)

Aliquando et insanire iucundum est.
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Kan väl tillägga att det bara var 690st som stannade kvar i USA resten tog en sväng med båten igen.. Snacka om speciell bil ;)

Z MMM Coupe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.