|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Menade nog främst varför du först skriver "Såg en film om en Saab som var lika snabb som ett flygplan..."??? Sedan dina frågor,som jag antog var en vinkling att jämföra M5 byggnation med Alpinas som "trådskaparen" de facto inte ställde. Ursäkta om jag misstolkade dina ärligt menade frågor. Mvh Janne. |
|
|
ingen fara Janne =) På Alpinorna lagar de inga repor deras personal har för mycke yrkesstolthet för att repa. Hittade om B10: Länk Z MMM Coupe |
|
|
Schnitzer; Det förvånar mig att guiden inte vet om att dörrar handmonteras på andra BMWbilar, jag kikade på filmen i denna tråd... Länk Där det syns hur bland annat bakljus, dörrar handmonteras, visst med lyfthjälp för dörrarna, med åtdragningen gjordes av människor, filmen är från 2/02, jag körde VINnumret på realoem.com=) Frågan jag ställer mig var, vad är det som är handbyggt, att motor och fjädring är monterade i Garching förefaller naturligt, även att Voll läder/komplettläder inredning också är det, men där är det ingen skillnad jämfört med dom Individualbilar av övriga modeller som också beställdes med sådan inredning. Jag uppfattar filmen om M5 produktionen som gjord av utomstående från BMW, till exempel är den Calypsoröda M5 som benämns som UK edition, med BMWterm av version HD92 = ECE RHD modell, en av 45st som importerades till Australien, se regskylten, vad man ser från bilderna är framskärmarnas sidolist, M Trösklarna samt stötfångarna monterade i Garching, detta eftersom dom saknas i delar av filmen. Vilken uppgift stämmer i filen talades det om 2 veckor, medan det på e34m5.com står det 1 vecka, var det någon skillnad mellan en tidig 3,6: a och en sen 3,8: a i produktionstid? Vilken uppfattning enskilda personer har om dom olika E34 versionerna är oväsentligt, fakta är något som inte avgörs av oss, utan av verkligheten, dock måste vi då hitta källor som kommer med korrekta uppgifter, jag är inte imponerad av M5 filmen, intressant att titta på visst men det finns bättre källor, la ni märke till den svarta avsedd för Nordamerika med friflödes strålkastare? Jag tycker vi kommer en bit i frågan, och kom i håg min avsikt är att bringa klarhet i tillverkningen av M5, inget annat, även om övrigt montage i Garching också är intressant, är serien med Amarettainredda 525i Sportlimousine monterade i Garching? Hur mycket Individual behövdes för E32, E36, E38, E31 och övriga E34: or skulle gå via Garching? Finns det en lackverkstad i Garching? Märks det skillnad på en bil med komplettläder i inredningskvalitet jämfört med en utan? Mvh Stephan Ps; Schnitzer om du vill ha en riktigt ovanlig E34: a, som jag misstänker är delvis handbyggd, jag tänker på gasanläggningen, välj en av dom 298st 518G Touring, ärligt är det inte motorn en viktig del av varför du fastnade för M5? |
|
|
12254st M5: or byggdes, av dom hade 8344st 3,6 litersmotorn, 265st var inte byggda i Garching, i hopmonterats dessa bilar annorlunda jämfört med övriga Sydafrika byggda BMW? 1132st hade ratten på högersida. 1308st Alpina B10 E34 tillverkades, dom flesta startade livet som 535i "1079st" vilket dom är i BMWs ögon, alla Alpinor har ett BMWchassinummer, Saknar Nordamerika versionen av Alpina V8 Roadster ett Alpinachassinummer? Deras BMW VINnummer kommer upp som Alpina V8 Roadster på realoem.com, vilket inga andra Alpinor gör. Mvh Stephan |
|
|
Det finns en anledning till att man tillverkar bilar på löpande band. Vet ni vilken det är :) För att få alla bilar likadana med samma höga kvalitet. Hur bra en bil blir i slut ändan har enbart med delarna att göra. Första bilen som tex. Volvo drar igenom sitt löpande band tar X antal veckor. Andra tar ett par dagar. Varför undrar ni. Jo för att varje liten maskin och bult då är inpassad till 110% så det blir inga misstag. Folket som gör så att detta funkar är extremt högavlönade och duktiga. Volvo kräver att massproducerad bil skall ha högre finish än en hand byggd bil. MVH Patrik – Jobbar med producering till Volvo på dagarna och som Batman på kvällarna. PS: Don´t give me any fucking crap om att BMW jobbar annorlunda än Volvo. Dom har samma pressar och maskiner på båda ställena men BMW jobbar dock med att passa in och få högre kvalitet på sina delar vilket syns på priset. |
|
Grubbe |
Iofs så har jag hakat av och på mina karosseri och inredningsdelar. Innebär det då att min M3:a är handbyggd? Det måste det göra? Jag har ingen tidspress på mig då jag arbetar så jag kan upprätthålla en finish och inpassning som slår allt som kommer från någon fabrik. Det ska jag skriva i min annons. Handbyggd M3:a. Otroligt exklusiv, endast ett ex. i Sverige. |
| Schnitzer: Om du valde M5 för att de är handbyggda och inte finns i många ex kanske du borde valt alpina b10 4,6...endast tillverkade i 46 ex. | |
|
Vet inte om passning på dörrar mm är bättre på en M5 än på en 525i, tycker båda håller rätt hög klass i det avseendet. Men detaljstudera tex en (handbyggd) Aston Martin så ser man vad handbyggt kan innebära. Grubbe, du snackar om M5:or i klassen 30´och något över, vad tror du dessa är i för skick? Varken en M3e30 eller en M3e46 är speciellt dyr om man lyckas hitta några i motsvarande skick. Nergångna M-bilar är inte speciellt lättsålda oavsett kaross eller årsmodell. Sålde min M5-95 i sommras för 129´ och det är ungefär i samma prisklass som en M3e30-87 i motsvarande skick. Känner inte att jag slängde bort M5:an. Racerbilen: Länk |
|
|
Stephan735i: Guiden kan ha vetat mycket mer, men eftersom många andra hade frågor så ville jag inte ta upp all deras tid. Visst valde jag också M5:an pga av motorn och dess karaktär, men i huvudsak så var det för de få tillverkade exemplaren samt handbygget. Likaså att jag har mycket kontakter när det gäller M5 E34 vilket underlättar när man ska ha speciella delar eller annat av intresse. //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
Det skrivs på många ställen att M5 E34 är handbyggd/monterad men det skrivs inte vilka delar det gäller, vilket är synd, speciellt som vissa då får för säg att andra BMWmodeller enbart byggs med robotar, har någon besökt en modern Europeisk bilfabrik? Kika på e46 filmen, sedan ska man inte glömma att många delar kommer i hopmonterade från underleverantörer vilka handmonterat vissa av dom delarna, så innan ni är stolta och säger handmonterad bil, ta reda på har en 525td handmonterade stolar? Handmonterade M trösklar? "Det senare om den är en Executive eller M Sport" Finns det delar i en M5 som till skillnad från en 525td handmonteras? Eller är skillnaden att vissa av M5: ans delar har monterats i Garching i stället för Dingolfing, då är det man skriver, alltså skriv det du vet inte vad du tror, fakta är vad som gäller. Det är kul att folk älskar sina bilar men kulten kring M5 E34 är på vissa punkter orimlig, ovanlig/unik? En jämförelse med en samtida modell från ett annat Bayerskt märke = Audi och deras modell S6+ från 96-97 i Sedanversionen byggdes i 97 exemplar, Avanten tillverkades i 855 exemplar, dom flesta i Nogaroblått, Audin var den första modellen från Quattro Gmbh. Jag uppskattar bilar som är verkligt unika en Santorinblå M5 Touring-95 med komplettläder är en sådan, en Misanoröd Audi S6+ Sedan är en annan, en vit Ferrari F40 är ytterligare en annan, eller min favorit BMW E34 en British Racinggreen M540i med komplettläder i British Racinggreen/Arizona Sun, varför? Det är bilar som finns i just det utförandet med ingen eller möjligtvis enstaka replika, men det har inget med handmontage av M5 att göra, endast ett sidospår, men det behöver inte vara en värstingmodell även om jag gillar kraftfulla motorer, en Individuallackad 525iXA Sedan med M Sportpaket är unik, redan 525iX som modell är ovanligare än M5, tänkt er då en i speciellt utförande. Mvh Stephan |
|
| "Handbyggd" tolkar jag som att man har lagt ner mera möda samt tid att få alla detaljer rätt. En bil på ett löpande band skall vara klar på X antal minuter för att få lönsamhet. Om man lägger ner lite extra tid och möda så lär nog vem som helst förstå att det blir lite bättre, och dyrare... Hur är det med Alpinor är dom också "handbyggda"? Jag kan säga att jag märkte STOOOR detalj skillnad på en fabriksny Alpina E39 (B10?) och en standard E39 när dom stog brevid varandra i en försäljningshall. Allt från känslan i dörrhantagen till inpassningar och täthet. Det var så markant att jag blev ytterst förvånad att det kunde vara så stor skillnad på en till synes lika bil. Tid = finish = pengar... | |
|
Hej! Här tror jag att vi blandar iihop begreppen lite. Det är nämligen få bilar som idag är ''handbyggda" detta betyder ju att ALLT monteras och i stor grad för hand. Denna typen av byggning av bilar sker bara hos Morgan och Bristol KANSKE Aston(även dom har gått över till prefabrikering mer och mer...tror t.ex inte att dom längre handknackar aluminiumet. Vad M5 E34 är, är en till stor grad handmonterad bil och med detta menas att den inte är byggd enligt "löpande band" princip som resten av produktion. Detta betyder 6-7 ggr mer tidsåtgång och mkt dyrare produktion. Av detta kommer exlusiviteten och det som är speciellt för en modern bil. Om man tar fakta: Råkarosserier kom till garching färdigmonterade från huvudproduktionslinjen. Men som alla vi som känner till modellen i detalj vet, så skiljer M5 sig från resten av E34:or vad det gäller inredning, elektronik, matare, kabelstam, motor, kraftöverföring och chassi så allt detta var delar som är specielt tillverkat OCH monterat för hand i garching, att vissa slitdetaljer delas med resten av produktionen kan väl kallas rationellt. Men FAKTA är att en stor del av bilen är unikt jämfört med resten av modellserien. Enig med Stephan735i till en viss grad om att man kan diskutera vad som är "handbyggd" då ganska mycket av serieproduktionen sker även den för hand. Det som jag tycker är skillnaden är principen på HUR man gör det, dvs i garching, teamvis och med god tid Med stor omsorg till detaljer och extensiv provkörning för att säkra resultat. Sedan är jag ju lite förundrad över vissa(utan att nämna namn:Stephan735i, grubbe) som närmast försöker att få M5E34 se ut som en dussinbil. Jag tycker inte att det finns en "kult" runt denna ganska ovanliga bil. Men den är definivt speciell även jämfört med andra(läs senare) M-modeller som har tillverkats i mycket större upplagor och enligt "löpande band"-princip(dock med unika komponenter) Dock är ju E34 M5 SEDAN kanska vanlig. Men det finns special- editions och touring som defiitivt är en samlarobekt redan nu trots att det inte riktigs reflekteras i priset(ÄN) det krävs trots allt en viss ålder på bilar för att uppfattas som "Samlarbil" och inte som ett dyrt halvgammalt bil. Grubbe: det du gör med din egen bil kallas REPARATIONER, inte tillverkning om det nu var oklart... DEt var långt, men det är svårt att skriva kort om man vill vara noga (lite samma som med tidsåtgång i biltillverkning....) MVH: Sakke |
|
|
Fast man kan effektivisera sina inlägg så att man får fram kontentan på två rader. Bilen är inte byggd för hand utan moterad för hand. Samtliga specialkomponenter är helt eller delvis handmonterade. He, he. ;) Aliquando et insanire iucundum est. |
|
|
Sant! :o) men då hade ni inte lika mycket att läsa eller hur. MVH: Sakke |
|
Grubbe |
DrSakke: Hur kan du kalla det för reparationer? Det är ju ingenting som är trasigt? |
|
@grubbe "Jag har ingen tidspress på mig då jag arbetar så jag kan upprätthålla en finish och inpassning som slår allt som kommer från någon fabrik" Är det helt fel att tolka det som att du inte var helt nöjd med resultatet från fabriken? |
|
|
Finns ett bra ordspråk för sånt här. Gör om, gör rätt... Hade dom byggt rätt ifrån början så hade det inte behövts. Jag kan lova dig att t.o.m. Volvo har exakt samma mellan rum på vänstar fram skärm och huv som höger framskärm och huv. MVH Patrik |
|
|
En sak till som inte tas upp i denna tråd är följande. Varför är det ingen annan som inte är PARTISK som säger att M5 E34 är speciell? MVH Patrik |
|
|
riskok: "Varför är det ingen annan som inte är PARTISK som säger att M5 E34 är speciell?" För att de har tröttnat! //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
@riskok "Hade dom byggt rätt ifrån början så hade det inte behövts" Kan vi komma överens om att det är ganska skönt om sånt är rätt från början? På min 11 år gamla bil (BjörnB:s gamla för övrigt) är sånt fortfarande rätt. Dom kan inte ha varit alltför usla i Garching trots allt =) Det är en av grejerna jag uppskattar med den här bilen, det finns fler... =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.