|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Mr Getingbo! dvs Grubbe ;) När alla dom misskötta skrothögar för 40-50 tusen som du hänvisar till har gått i graven. Då återstår det en ganska liten klick med fina välskötta bilar och dessa kommer säkerligen att börja stiga i pris. M5 e34:an befinner sig i ett prismässigt lågvattenmärke nu eftersom den är en halvgammal bil med dyra ägandekostnader samtidigt som det finns många rishögar som drar ned priset. Bevisligen finns det ju entusiaster som vill ha bilarna. Men det inser nog du också, fast du älskar att retas (synd eftersom det sänker nivån på flera trådar, även om dom är av "ryggdunkartyp"). mvh Fredrik |
|
|
Grubbe: För det första så borde du väl snarare jämföra e28 VS e30 och e34 VS e36? blir väl lite mer rättvist? sen ska du se att det är bra många fler än dom 3-4 på AP som du hänvisar till som anser att e34m5 är exklusivt.. finns ett speciellt forum för dessa vilket ja gissar att du redan vet om och drar till med en snuskigt låg siffra för att fortsätta irritera folk... sen så vill ja höra när du senast sett en e34m5 utannonserad för under 30K.. Har då jag ALDRIG sett... å kolla bara blocket nu.... billigaste nu kostar 45K och den är det motorhaveri på... //zheep |
|
|
Fördelen med "grubbes" tänkande är ju att en fin E34M5 förmodligen aldrig kommer att hamna i hans ägo. Vilket automatiskt gör att en ***** mindre kör sönder en masstilverkad 520:a med större motor... =) Varför försöker han övertyga oss som uppskattar en fin E34M5 att inse att bilen mer eller mindre är skräp? |
|
| Marknaden svänger upp och ner och ligger inte alltid rätt i sina bedömmningar. Det är så börsmäklare gör sitt levebröd. All handel i låt vara i värde papper, konst, antikviteter, bilar bygger på detta. Köpa billigt säljea dyrt. Idag så köper man M5 E34 om man har sinne för affärer. I morgon är det dags att sälja. Frågan är bara hur långt borta imorgon är. Först måste någon ta kål alla styling offer som cirkulerar runt korvmojjen med den brölande baslåde stereon på högsta. Men snart är dom borta och då... | |
|
Gubben, dina uttalanden gör att man börjar fundera vad du gör på detta forum? Har man inte känsla för M5 E34, som är just det, handbyggd, så kanske man inte är entusiast i alla fall. Tyvärr har den moderna biltillverkningen, i massproduktion, gjort att vissa detaljer sviktar i kvaliteten, detta gäller även serien E46. Den modellen var inte med på den goda tiden då det bagav sig, då både tillverkarna och ägarna hade tid för sina bilar. Övrigt så är det skillnad på E34 M5 i känsla i dörrar, små detaljer mot övriga E34 serien, tex lillebror 540i. |
|
|
Man ska väl iofs ha i åtanke att dagens produktionsutrustning är bra mycket exaktare och bättre än "gårdagens". Sedan kan man ju alltid skruva av sina dörrar och skruva tillbaks dem för hand så får man ju sin bil också handbyggd:) Men hur som helst så tycker jag definitivt att M5 E34 är en fin och ganska unik bil som jag också skulle vilja ha, gärna då en Touring. Min svarta: Länk Min blå: Länk |
|
|
C.Svensson: Ja får inte riktigt ihop hur du resonerar om att skruva lös dörrarna å sen tillbaka dom å få en handbyggd bil? har du byggt en bil då? nee...demonterat och monterat tillbaka ett par dörrar har du väl gjort då? ;) //Zheep |
|
|
Uppgifterna om läderklädsel är ju från starten av M5, alltså 1988, inget som förändrades under tillverkningen? Nästa fråga är hur är det med Amaretta inredningen, som vad jag ser på bilder har plastmittkonsol, dörrsidor, vilket en del US bilar med läderklädsel också har, är Amaretta också handsydd i Garching? ///Misano; Jag misstänker att du jämför med en viss 540iA-94? Något som man bör ha i tankarna är vilken skillnad M-listen längs ner i dörren gör, speciellt med tanke på den kraft den ligger an mot karossen, har din m-listade E34 någon färg kvar där listen ligger emot? Men den stora skillnaden är vilket liv har fordonet haft. Det är en märkbar skillnad i dörrstängning mellan mina 3st 540i E34, alla med m-list, jag misstänkte innan köpet av 540iAMbilen att skillnaden mellan min svarta och den gröna var på grund av att den gröna varit sidokrockad, men den krockfria blåa är trots det sämre än den gröna, det handlar heller inte om milen, den blåa har 15880mil på nacken, den svarta 19495mil och den gröna 22300mil, så innan ni får för er att inpassningen var bättre gjord på M5, betänkt att fler M5: or har haft ett bättre liv än motsvarande övriga E34: or, dom M5: or som inte haft det, är oftast skrotade vid det här laget. Jag hoppas alla tycker att det är intressant att få reda på fakta, i stället för att gissa, speciellt kul vore en intervju med en anställd från Garching. Dom individualbilar som gick via Garching, om man skulle spela med tanken om bättre inpassade dörrar, fick dom också den behandlingen, och vad står det i arbetsbeskrivningen, dra åt dörrarna, eftersom våra kollegor inte klarar av det? Låter det som BMW? Jag tycker det låter mer som Lada. Mvh Stephan |
|
|
Hur man än vrider och vänder på det så kommer ju ändå M5 E34 att vara mer unik än en "vanlig" E34 eftersom de är handbyggda. För de som inte känner någon skillnad finns det ju inget att säga till, men bara av att veta att M5:an är byggd för hand ger tillräckligt mycket respekt. Givetvis så är inte "vanliga" E34:ors dörrar så dåliga om man jämför med M5:an, men visst finns det en viss skillnad och det är väl heller inte så konstigt eftersom M5:an sattes ihop för hand. Pratade med den s.k. ledaren för guidningen när jag var i fabriken och han sa att det finns inget som kan göras så perfekt och i minsta detalj som handbygge. Robotarna klarar inte av att få det lika inpassat. Som sagt, skillnaderna är egentligen inte så stora men de existerar, annars skulle de nog inte ha gjorts för hand. Jag anser att det inte är någon mening med att dallta detta fram och tillbaka. Tror inte att någon blir klokare heller för den delen. //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
Schnitzer; Berättade guiden, detaljerat? Vad gjordes, kom dörrarna lösa, eller satt dom fast och drogs åt hårdare? Och som sagt dom Individualbilar som gick via Garching drogs deras delar också fast hårdare? När man tittar på tillverkningsprocessen av E46 "se den filmen" Så syns det att dörrarna på den modellen handmonteras, la folket i Garching mer tid på dörrarna, annars har jag väldigt svårt att förstå hur man kan känna någon skillnad, placeboeffekten skulle jag säga, vad var skillnaden, det är vad jag vill få reda på, argumentet är rätt dålig från din sida Schnitzer "för de som inte känner någon skillnad finns det ju inget att säga till" om det är skillnad bör det märkas, vad säger du om att jag märker skillnad mellan mina 3st 540i? Är inte det intressant? Det bör ju innebära att det är skillnad mellan olika M5: or också, märker dom med metall ytterdörrhandtag någon skillnad med bilarna med plasthandtag? Det skulle vara mycket intressant att jämföra din M5: a "utan läder på dörrsidan”? Och min svarta eftersom deras dörrar bör väga rätt jämt, och dom är hyfsat jämnåriga med ungefär lika körsträcka, dock handlar det om enskilda exemplar, det behövs allt ett större underlag för att det ska vara statiskt säkerställt, men en bra början är det allt=) Behöver M5 lyftas fram med ej sakliga argument, räcker det inte med Motorsportmotor, avancerat chassi etc.? Mvh Stephan |
|
|
Schnitzer tråkigt att du säger dallta om en så viktig kärnfråga angående en legendarisk M produkt, tror många skulle uppskatta ett klargörande vad som menades med handbyggt vs ordinär dvs hårda fakta om skillnaden. Mvh Danne |
|
Grubbe |
Jag är också intresserad av detta. Naturligtvis med en riktig källa så att man ser på svart och vitt vad som skulle vara bättre med M5 E34:an. |
|
Jag tycker nog att den källa som Janne T citerar verkar både pålitlig och initierad. Dessutom så kan man i filmen det länkas till tydligt se vilken omsorg som läggs ned på produktionen. Det räcker som bevis för mig. Men jag håller förstås med om att det vore kul ifall ytterligare "bevis" som styrker skillnaderna mellan M5 och övriga E34:or. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Stephan735i: Det enda den här guiden sa var att bilar som monterades för hand gjordes mycket noggrannare och att man kunde känna skillnad, åtminstone när de var nya samt att robotarna inte klarar av att göra detta detaljarbetet. När jag frågade så fick jag det svaret och det räckte för mig. "argumentet är rätt dålig från din sida Schnitzer" Jo, det må vara sant, men hur man än vrider och vänder på det så ÄR fortfarande alla andra "vanliga" E34 (i jämförelse med M5 E34). Det är inte jag som har sagt att de skulle bygga M5 E34 för hand och ingen annan E34!!! Vad exakt som är gjort för hand kan jag inte svara på, men bara av att veta att en är handbyggd säger ju att det finns en skillnad. ELLER? Daniel.F...: Jag syftade inte på just vad "handbyggt" var för något, utan var själva diskussionen verkar leda, m.a.o. inte någonstans. En vanlig E34 kommer inte att bli mer än en vanlig E34 (i alla fall i mina ögon), varesig om det är en 518, 520, 525, 530, 535, 540, osv. Likaså kommer inte M5 E34 att bli något annat. Alla är bra bilar! Mitt val blev M5 E34 pga att det är så få tillverkade samt att den är handbyggd. //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
Jag kan skriva om en "annan grej" som en journalist fick vara med om vid en fotografering av en M5 E34 motor... Var tydligen en tejpbit som satt på ett ställe på motorn,när han skulle fota(inte så kul med en tejp på ett "motorfoto" från Garching) så tog tekniker'n bort tejpbiten o därunder var det en repa på någon cm,detta skulle repareras(stod i texten uttryckligen så) innan den lyckliga ägaren skulle få sin leverans.. Bl.a en sån "småsak" gör att man kan förstå(hoppas jag) omsorgen om dessa vagnar från Garching och delvis förstå att den "kostade en del" också kanske. Kan jag ju säga att dylika repor fick vara kvar på exempelvis en 535 motor i den"normala produktionen" s.a.s... Mvh Janne. |
|
|
Källan skriver jag inte,ty det är i princip "ordagrannt citerat" från en bok.. Mvh Janne. |
|
|
Ok...Det kanske inte strider mot div lagar om jag skriver att detta läste jag i>>>>>>"BMW" av Nigel Fryatt. Mvh Janne. |
|
|
Såg en film om en Saab som är lika snabb som ett flygplan... Hur många M5 E34 tillverkades det? Hur många handbygda B10 tillverkades det? Z MMM Coupe |
|
|
Anders>>>Och då ville du ha sagt? Mvh Janne. |
|
|
? betyder att man undrar =/ Z MMM Coupe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.