|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
mkt utrustning: 17" fälgar med nya däck runt om, vinterdäck på original alufälgar, el-stolar, lucka, speglar, hissar, stora datorn, farthållare, antispinn, cd-vxl, skinn m. armstöd, AC, svartmetallic, träinredning, säkert mer... import -95, s-bok, 21000 mil, besiktigad & skattad. framvagn renoverad, bakaxel renoverad Värde? //Daniel | |
|
Kom igen då, måste väl finnas folk på forumet som är bra på 7-serien!!! //Daniel |
|
|
Jag håller på köpa en 750iA -91 17000 mil, ungefär samma utrustningar som din. Han begärde 65000 kr och vi kom överens med 45000 till slut. Den enda som jag behöver göra är att M-testa bilen. //John JC |
|
|
Det låter som en bra affär! Vad är anledningen till att han gick med på ett så brutalt prut? Något fel på bilen? //Daniel |
|
|
750i och 850i måste va dom mest svårsålda modellerna någonsin. En sketen 318i -91 värderas högre. |
|
|
De ligger väl vid 60.000-65.000 kronor beroende på skick och utrustning. Det finns risiga exemplar som man kan få billigare, men en bra ska man kunna få ut mycket för. //Schnitzer |
|
|
Man kan sammanfatta det hela så här: Man skall vara nöjd om man kan sälja ett sånt exemplar 45000:- men rent ut sagt dum om man köper den för samma pris. |
|
|
Inget fel på BMW men dom här modellerna får man nog vara nöjd med att sälja för 40'-50'och priset sjunker snabbt. I Tyskland så är dessa oerhört billiga och svårsålda och Sverige följer efter. Man kan också passa på att varna för att köpa av en sådan. Lockande lyxbil men vansinnesdyr i drift. Lägg hellre till pengar och köp en mindre BMW. |
|
|
Carl_Ek, jag har köpt min 750i för mer än 45.000 kronor från Tyskland. Jag har dessutom gått igenom ett antal 750i i Tyskland och jag kan säga att de billiga rishögarna som lockar kostar en hel del att göra iordning. Det är just de bilarna som ligger lågt på marknaden som kan komma att kosta skjortan att göra iordning, speciellt sådana som har fått gå som bruksbilar. Om man köper sig en 750i så får man räkna med att det kommer att kosta en del, det är ingen liten bil. Jag har åkt med tyskar och de bryr sig inte om hur de parkerar eller tar sig fram i stadstrafik. De kör över trottoarkanter som om det vore vanlig väg. På så sätt blir bilarna slitna och kostar därför mycket att göra iordning, en och annan växellåda eller topplockspackning går efter ett tag. Det resulterar i att de ställer ner bilen och låter den stå och förlora i värde, för det kostar så mycket att reparera så att de inte har råd eller tycker att det är värt det. Själv så tycker jag att man ska skilja på rishögarna och de fina exemplaren. De fina exemplaren ska ligga en bra bit över. Priserna ligger redan tillräckligt lågt idag. Köper man sig en 750i för 30.000 kronor så får man räkna med att kosta på en del i de flesta fallen. Har man haft en Volvo 245 eller något liknade så kommer man att få en chock för hur höga kostnaderna är. Jag känner mig inte dum på något sätt att ha köpt mig en 750i som kostar över 45.000 kronor. Känns bra att ha fått ge en del för den istället än att laga allt annat som hade uppkommit på en rishög. 60.000 kronor tycker inte jag är farligt för en 750i när man tänker på hur mycket man får för pengarna, både i prestanda och utrustning. //Schnitzer |
|
|
Schnitzer, ursäkta mej om jag påstår att du är dum för det menar och tror jag ärligt absolut inte , ville bara spetsa inlägget lite. Tyvärr är det så att speciellt tidiga modeller av 750 och även i viss mån 730 inte har något högt värde.Man skall givetvis betala extra för ett bra exemplar dvs då ca 45000:- sen startar dom halvrisiga från 15' o uppåt. Problemet är att minsta lilla reparation kostar så stora pengar att du måste ta beslutet sälja eller skrota bilen. Dessutom så skulle jag vilja påstå att Tyska bilar vårdas generellt mycket bättre än Svenska dessutom ofta rostfria. Man ligger på motorvägarna oftast och kör så man vet att man måste hålla bilen i trim. SBP är av samma uppfattning. Jag önskar dock all med 750 lycka till och hoppas att dom är barnlösa. Annnars skulle pappa lägga hela sin lön på bilen. |
|
|
Mhh, det är rätt. Det är stor skillnad på skicket mellan de svenska och tyska bilarna, om man tänker rena bruksbilar. Bilarna som är i Tyskland får gå på de vägarna som de är gjorda för och de slipper saltet, vilket är mycket bra. //Schnitzer |
|
betriebsanleitung |
Jag skulle vilja köpa en halvrisig 750 91 för 15000kr så om du vet nån carl ek så är det intressant.Har iofs inte hittat någon sådan än |
|
Den här fullutrustade 90:an släpper dom säkert för 20'.Jag har sett flera liknande ex på plats i verkligheten. I BRA SKICK ! .Se adressen: Länk |
|
|
Det är precis som betriebsanleitung säger. Jag har kollat på annonsen och sett bilden. Redan då tänker man vilken bil. Det ser bra ut, men det är inte säkert att den är bra för det. Jag har pratat med en tysk bilhandlare som säger att det är mycket lättare att locka med en bra bild för att få sålt bilen. De brukar också lägga på texter som "super optik" fast det bara sitter några 17" hjul på. Mycket som skrivs i annonser är till för att locka köpare. Men jag vet efter som jag själv har varit nere i Tyskland flera gånger och sett på just dessa BMW bilar att det är inte så bra som man tror. Bilhandlarna vet mycket om de bilarna och köper hem bilar som säljs billiga av dem. De ser dessutom mycket bra ut men det kostar mycket att göra iordning dem. Har sett annonser på 750i som det står att det läcker lite olja under motorn, och priset har varit lägre än vad man hade väntat sig. Det är just det som bilhandlarna vill att man ska tänka, billig i inköp. Oftast tänker inte många på hur mycket en sådan bil kan komma att kosta just i reparationer och reservdelar. Jag betalade bra för min 750i tycker jag. Den glänste när jag kom dit och såg på den, men det var ändå inte en felfri bil. Det finns nästan inte någon bil som är utan något litet fel. Dessutom så var jag medveten om att jag hade kunnat få 2-3 stycken rishögar för det som jag gav för min, men jag tycker inte att det är värt det. Det blir helt enkelt för dyrt att behöva köpa in delar och reparera saker på verkstad, även om man gör mycket själv. Finns folk både folk lite var stans som bara köper sig en 750i för att de tycker att effekten och utrustningen är så bra. Priset ligger så lågt och är lockande så de slår till. De kör oftast mycket hårt med dem under en kort period tills det första felet uppkommer. Då har de inga pengar och fortsätter köra hårt med bilen tills något riktigt dyrt går sönder, då bilen inte kan köras längre. De slutar i att bilen står på gården under trädet och förstörs, dessutom så förlorar den i värde. Det bildas rost och det läcker in vatten som förstör skinnet osv. Efter ett tag så lägger de ut den på annons och säljer den så lockande billigt att någon går på samma misstag, och så var man där igen. Jag tycker inte att priserna i Sverige ska styras av de sämsta exemplaren på mobile. Bilarna är billiga i Tyskland men kan komma att kosta en hel förmögenhet. Jag ringde på en rishög idag för 15.000 kronor. Mätarställning fanns inte. Allvarligt skadad i fronten, fläktkoppling defekt, klima defekt. Hjul ingick inte, 3 pallbockar och en plåtfälg med slitet däck. Sprucket skinn på vissa ställen och spricka i framrutan osv. Ägaren visste inte ens vad det var för bil som han hade. Jag rekommenderade honom att lämna den till skroten istället för att försöka bli av med den för 15.000 kronor. Det är ingen som vill renovera upp en sådan bil i det skicket. Det här är vad man får för 15.000 kronor om man överhuvudtaget får tag på en sådan bil för den summan. Det betyder att en som är i fint skick inte ska ligga så lågt som 15.000 kronor. Det går minst 3 rishögar på ett fint exemplar. Jag gjorde själv en kalkyl på vad det skulle kunna komma att kosta att renovera upp den. Jag kom upp lite över 40.000 kronor, och då förutsatte jag att motor och växellåda var ok, vilket ägaren inte visste. Han visste bara att den startade. //Schnitzer |
|
|
För att återgå till ursprungsfrågan om värderingen av en 750i -91 så känns det i här debatten som vi är ganska eniga. Ett mediokert ex för 15'o uppåt. Ett bra ex för runt 45'. Om Schnitzer gett mer än detta för sin så vill jag inte anklaga honom för en dålig affär det kanske var ett kanonex. Men vi måste komma ihåg för att sälja en sådan för 45' i Sverige så får man kämpa bra och historik på bilen är ett absolut måste. |
|
|
carl_ek, kan du visa några annonser på 750 till salu i Sverige för de priserna du pratar om? //Daniel |
|
|
Dannemann: Jag har en 750ial, med all utrustning inkl elstolar bak, den är i kanonskick. ca 21000mil har jag för mig. diamantsvart med 17" BBS split om de kan vara nåt? Och de är ingen 15.000:- bil. Att säga att en 750 bara är värd 15 är ju katastrof. då ska den vara bra risig och med trasig motor. Skrotarna tar mellan 15 och 30 tusen för en BMW 12:a |
|
betriebsanleitung |
Kan nån leta upp halvrisiga 750 i Sverige för 15000 med fungerande motor&låda kan jag köpa dom och sälja dom i delar.Problemet är att det inte finns. |
|
B10Biturbo394, vad är det för årsmodell och vad värderar du 750:n till? Vilken bil går bäst Alpinan eller M5:an? //Daniel |
|
|
Det går absolut inte att jämföra med vad skrotarna tar. Vad tar dom för en komplett gammal 325 motor tex. Ligger förmodligen inte så långt efter 15'. Bara en startmotor kostar en 1000-lapp. Jag förstår och respekterar att ni vill hålla priserna uppe speciellt dom här på forumet som har en sådan. Tyvärr kan man bara konstatera att en gammal 91:a BMW 750 varken har någon imponeringsfaktor eller körglädje. Den som vill ha lyxbil och har pengar köper inte en sådan. Den som vill ha lyxbil och inte har pengar köper däremot en sådan. Det slutar med att han varken har lyxbil eller pengar. Om någon här är verkligt seriöst intresserad av att köpa en BMW fullutrustad 750 -90 23' mil med s-bok (import) för 50' så hör av er till mig via mail. PS Hoppas ingen tar inte illa upp för det negativa omdömet, det är ändå bara bilar..... |
|
|
Dannemann: Lite snabbt om bilen. Jag köpte den i tyskland av en handlare jag känner sen många år. jag köpte den hösten 2000. tänkte att en kompis till mig skulle ha den. men så har det inte blivit, Min tyska kontakt hade den inne på service vid tillfället. ägaren till den ville att dom skulle laga allt och byta slitna delar. Notan för den tyske 750 ägaren uppgick till 10.000dm ca 45.000:- När han sedan skulle hämta bilen så gick han en tur genom bilhallen, köpte i stället en 2001 750ia. Bytte då in den gamla. Varpå jag köpte den. Jag har ännu inte regbesiktat den.(jag vill inte bli första ägare på den. Säljer den som den står för 50.000:- (de är mindre än den kostat mig, de kan jag garantera) reggad i sverige för 55.000:- de är en 90:a Vi körde den lite förra hösten. den är en dröm att köra och framför allt åka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.