|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Stigevik: Sträckaren är självjusterande så den du prata med på BMW yrar... Det är bökigt att komma åt sträckaren, lättast är om du tar ut spolarvätsketanken...Finns även en bra arbetsbeskrivning på nätet! Länk Lycka till! |
|
|
Hej! Självjusterande sträckare på den, som dawwe säger. Om sträckaren är så dålig att den har fastnat så FÖR GUDS SKULL - SÄTT INTE TILLBAKA DEN....den är kass!!! Oljudet beror på att kamkedjan inte är sträckt och raslar mot skenor och kåpor, Den har inte nödvändigtvis kuggat än, men kampositionerna måste definitivt kollas efter att sträckaren är på plats. Om du inte är van mekaniker, så lämna detta åt en kunnig mek. Som sagt byte av sträckare går fort(kan ta 2 tim om du gör det själv) en van mekaniker som har gjort detta för , gör det på 30-45 min. MVH: Sakke |
|
| har lyft ventilkåpan och kollat på kammarna.. nån av kammarna har kedjan hoppat över en eller två kuggar... så det är ventilerna som är krökta på någon sida.. har ej nollat motorn fick inte bort fläckten det får v'änta tills i mon........ så nu e det bara att riva toppen.... ska kolla med en bilverksta vad dom tar för deta.. om priset är rimlig så lämmnar jag in den..... måste ha plats i garaget för min 325 som behövs mycket lite jobb på efter en flyg tur i på en tomt.... | |
|
Aj...Har du inga bra kontakter med någon duktig mekaniker kommer det bli dyrt...Säkert över 20" ink delar & arbete... |
|
|
Är du säker? oavsett behöver inte vara skada på motorn(var det inte på min då detta skedde, dock gjordes en översyn av motorn likaväl) Kan ev kollas utan att du river av toppen, en bra verkstad kan kolla detta med en kompressionstest(tryckluft genom stifthålet i en cylinder och mäta trycket som uppnås) enkelt att göra och tar ett par timmar.....Rekommenderar att du gör detta först. Delarna till motor är nämligen dyra, topprenovering går på 5000-6000 tusen OM inga vetiler behöver bytas, om skada på ventiler=DYRT!!!!! (ventilerna kostar över 1000kr styck!!!) och sotningssats kostar en del. Dessutom måste du nog byta kamkedja isf(lönar sig att inte göra detta då mestaparten av arbete är faktiskt demontering/demontering av topp) . Delarna för byte av kedja/drev, sotningsats,sträckare går på ca 12000 + topprenovering 5-6tusen. så kolla kompression/läckage på en kompetent verkstad först..... MVH: Sakke |
|
|
jo den har hoppat på ett av dreven iaf, för dom står helt åt helvete fel. dom lyckades med det för att dom drog motorn baklänges,å dåligt tryckpå spännaren så kammkedjan hoppade på troligtvis avgassidan. vi ska göra ett leakdown test på den på mitt extra-jobb..sen får vi se vad han ska ha för att fixa hela kakan.. min gammla pärla som gick så bra :( |
|
|
Orsaken till at tror att det kan vara hopp om livet är att motorn gick att starta, och den har gått(vet inte om den gick dåligt?) men iaf var det väl lite vågat att låta bilen gå 10min på tomgång när den l¨t så illa.....Det hade jag aldrig vågat själv.... Hoppas det ordnar sig.. MVH: Sakke |
|
| bilen gick fint på tomgång när den var igång körde hemm bilen typ 200meter och det gick bra.. inga misstäningar eller nåt sånt... så jävla sne på skiten nu bara för att min styfar va slö så la vi i 5 och rulla bilen bakåt för att få på remmarna gör alldrig det ni hör ju hur det gick för mig... | |
|
Är det styvfarsans fel att stäckaren gav upp? Tråkigt i vilket fall men det är sådant som kan hända med motorer. :-( Flåklypa |
|
|
Läste lite om sträckaren nu och det var olyckligt att den kan ge upp om man backar motorn på äldre motorer. Flåklypa |
|
| nu är motorn upp plockad hade klarat mig med mindre en ett löv mellan ventilerna och kolvarna.. det var insugskammen som hade hoppat en kugg så nu ska man bara i med allt å..... lite sne att man inte testa ställa tillbaka kammen innan man tog ut motorn... men men nu vet man att allt är 100% under toppen | |
| Skönt att höra att det löste sig, det är ju alltid huvudsaken. | |
| jo det är ju.. det men det e ju inte så jävla billigt att köpa nu topppakning och dragbultar.. och så råka jag ha sönder bakventilen till servobromsen från insuget gick på typ 670kr. dyra dom är bmw alltså.. (men mycke bil för pengar) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.