|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| har fått knack ljud i m5an då inte oljelampan fungerade.. så jag körde med lite olja i den sen stod den typ 3 dagar då jag byta alla remmar på den.. sen när jag startade så knacka et som fan då kolla jag oljan då va det bra lite... så jag fylde på och lät bilen stå på tommgång i typ 10min men det försvan inte..... tänkte att det kanske e lyftarna som e slut på olja..???? fyls inte dom på själva om man häller i olja i gen om det nu e det????? tack sam för andra ider va det kan vara.??????????? | |
|
Det är mekaniska lyftare på M5an. Tyvärr låter det som vevlagerras. Flåklypa |
|
| Hur lite olja var de på den? eller hur mycket fick du på innan du nådde max strecket på stickan? | |
| det var typ 1 - 2 millimeter max under mini på nivån.-... fick väll i typ 2 liter när jag fylde på..... | |
|
Eller så har du en vanos från M5 E39 i motorn:) Körde en gång min E34 M5 3,6l väldigt låg på olja, det gick till så att en kjedjespännare hade lossnat och på nåt sätt sprutade oljan ut, körde en god stund, och oljelampan tändes först precis när jag stannade men varning om oljenivå kom upp. Då fanns kanske 2-3liter! kvar i motorn, stickan var helt tom, hällde i en liter som jag hade i trunken, och det kom inget på stickan, motorn fick inga fel. Hade bilen i ca 3000mil efter denna händelse. Men det var motor-up i den:) |
|
| vad är motor-up???? | |
|
Mirakel oljan, som startar bilen i -50 och motorn fungerar helt utan olja, i reklamen iallafall:) Nej, men hade faktiskt det i motorn, eftersom jag för många år sen köpte tre burkar för rea pris. Men tror inte det hade nån skillnad:) |
|
|
Hade du "bara" 1-2 mm under min-nivån så borde du inte ha fått "vevlagerras". Var en gång tvungen att köra en bil (ej BMW) där oljenivån låg 5mm under min i ca 5mil (närmsta mack!)! Dock blinkade inte oljelmapan o motorn lever än idag:-). Började med att kolla kamkedjespännaren så det är inte den som ger ljud ifrån sig (eller kedjan för den delen). Skulle ljudet kvarstå så ta bort alla remmar o provstarta bilen i ca 10-20 sek (räcker för att höra om ljudet är kvar eller icke!). Har du tur är det nån av de remdrivna komponeneterna som ger ljudet. Kvarstår ljudet ändå så lutar de starkt åt mekaniskt "ras" i motorn, tex vevlager |
|
| nu har jag tagit bort och prov kört utan remmarna.. och ljudet är kvar.... | |
| men vevlagren var bara byta för typ 200 mil sän.... så dom kan ju knappast ha varit dåliga?????? | |
|
hur menar du? menar du att vevlagerna byttes för 200 mil sen och därför inte borde vara dåliga? eller har du bytt vevlagerna nu och ljudet kvarstår? spelar ingen roll hur nya lagerna i, kör du med för lite olja/oljetryck tillräckligt länge så går dom ju ner sig, ihop med mycket annat... MVH Johan K |
|
| lagrena var byta för 200 mil sedan.. jo ja det e ju klart dom gör det.. men jag kan inte ha åk mer än typ 6 mil så max.... men men ska in med bilen till bmw i mon så får dum kolla upp det.... | |
|
En oljenivå en mm under min-strecket lär inte göra att motorn skär i något lager. När ventiljusterades motorn senast? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vevlager man man rasera på nolltid. Varje gång du svänger så flyttas oljan emot kanten på tråget och har man otur kan den suga i sig luft om nivån är låg. Ett billigt sätt att slippa ras är att kolla oljan emellanåt.... Flåklypa |
|
| det har har jag inte nån anning om men det måste väll ha varit tp samma när han bytte ut lagrena han hade total renoverat motorn... | |
|
Stigevik: Är det möjligtvis någon i Växjö trakten som "total renoverade" din motor? |
|
|
Hej. Vad du än gör STARTA INTE MOTORN, ännu mindre kör med bilen.... Kan gott tänkas att det är kamkedjesträckaren som har gett sig. Då blir det ett djävla knackande och rasslande från motorn. Råkade själv ut för detta. Bytte till sommardäck startade innan jag bytte och då var det OK, efter att jag hade bytt så lät det som f*n. Kedjesträckaren är en svag punkt när bilen blir äldre, det är ett membran i den som skall hålla oljetryck i sträckaren, denna blir dålig och då kan det hända att sträckaren "bottnar" och fastnar. (speciellt om man parkerar i upförsbacke och parkerar med bara växeln i så att kedjan glider en aning i fel rättning) Behöver inte bli ngn skada på motorn men starta inte!!!! Låter det som att ljudet kommer från toppen eller bottendelen av motorn? MVH Sakke PS. om det är sträckaren, byt isf till den nyare typen från E36 M3, sista fyra sifror 5081 på reservdelsnummeret(annars samma som orig nr) |
|
| det låter typ som om det skulle komma från insugs sidan av motorn vid ventilerna... fick nys höra av en anna kille som sa att det kunde vara sträckan till kammarna.. ska kolla upp det..... | |
|
Hej! Låter definitivt som kamkedjesträckaren...... Kostar ca 750kr, och tar ca 30min att byta. Men KÖR INTE!!!! finns en överhängande risk att kedjan kuggar över och = ras. MVH: Sakke |
|
|
Stigevik: Om det nu skulle va sträckaren som gett sig på din bil så har jag en originalsträckare från min 3.8 (bytte till M3 3.2 sträckare för att den enligt uppgift skulle vara bättre, så sträckaren är felfri), som ja skulle kunna skicka till dig mot fraktkostnad samt o en symbolisk summa:-) DrSakke: Tog snarare 2 timmar att byta för mig:-). Som "säkerhetsåtgärd" bör man plocka av ventilkåpan o märka upp kampositiionerna. Var lite nervigt att starta bilen efteråt men det gick bra:-) |
|
| dawwe.. jag hör av mig på den frågan.. ska skruva i kväll på bilen.... ska ta bort ventilkåpan och kolla kammarna på den innan jag tar bort stäckaren... sträckaren behöver inte vara skaddad det kanske e bara att ställa om den säger bmw... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.