|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jo, det skriver jag under på. Fler cylindrar ger generellt att vridtoppen hamnar längre upp i registret vilket innebär mer effekt. Borr, slag och en massa andra faktorer spelar naturligtvis in också. Flåklypa |
|
|
Färre cylindrar men samma volym brukar oftast betyda större slaglängd vilket ger ett högre vridmoment på lägre varv, men sämre toppeffekt. Har jag bestämt för mig. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Jag har haft motorcyklar med 1, 2, 3 och 4 cylindrar. Den som jag upplever ge mest vridmoment vid låga varv är just enstånkan en (Yamaha WR 450). Hade tidigare en twin (Suzuki TL1000) den upplevde jag också ha bra vridmoment vid låga varv. Trean var en Triumph Speed Triple (900cc). Den motorn var en trevligt bekanskap med hyggligt bottenvrid och samtidigt lite mer effekt på toppen. De 4 cylindriga sporthojar (600-1000cc) jag haft har generellt sett haft ganska dåligt vrid i förhållande till toppeffekten. Helt ovetenskapligt utan att ha några siffror upplevde jag de som att färre cylindrar ger mer vrid än effekt. Racerbilen: Länk |
|
| Men om man jämför 2 likadana bilar med skillnaden att en har mer vrid så måste den ju acca ifrån den andra eftersom den får mer hk vid lägre varvtal?... eller är jag helt ute o cyklar =)... fanns det ngn länk som beskrev detta? =). | |
|
Fler cylindrar innebär som regel större total cylindervolym vilket som regel ger större vridmoment. Så det finns ett indirekt samband mellan cylinderantal och vrid. Det man känner i ryggen vid acceleration är kraft, inget annat. Denna står dock i direkt proportion till accelerationen som i sin tur avgörs av drivhjulens vridmoment, bilens vikt, vägbanans lutning, friktionen däck-väg samt rull- och luftmotstånd. Drivhjulens vridmoment beror i sin tur på motorns vridmoment, utväxlingar och transmissionsförluster. Vridmoment och effekt (hästkrafter) är två ganska närbesläktade begrepp och kan på intet sätt sägas vara oberoende av varandra. Så att säga att det ena eller det andra står för accelerationen är fel. Vridmomentet, vilken är den storhet man oftast mäter upp, ger tillsammans med motorns varvtal underlag för beräkning av effekten. |
|
|
Motorns vrid är igentligen ganska ointressant eftersom det finns en växellåda därefter som man kan laborera med. Vilken bil vinner ett race 0-200 km/h... En bil med 150hk/300nm eller en bil med 300hk/150nm...? ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.