|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| 2 kompisar som bråkar om det är mer "vrid" om man har fler cylindrar så jag frågar här =) | |
|
Generellt sett, nej. Det är slagvolymen som är i huvudsak avgörande på en sugmotor så man får varken mer eller mindre vridmoment med fler cylindrar. Flåklypa |
|
|
Och vad jag läst så är en tumregel ungefär 100Nm/liter även om det självklart finns undantag. Stämmer dock rätt bra på BMW's motorer, 528 -> 280Nm, 530 -> 300Nm, 540 -> 440Nm... ___ //Ulf |
|
| Så alltså så skulle en 2.5 liters 4 ha exakt samma acc som en 2.5 liters 6a? | |
| Förutsatt att det är samma bil i övrigt :D | |
|
Acc bestäms enbart av hästkrafter, inte av vrid. "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
| Okej, men samma vrid då? | |
|
I princip ja, men olika motortillverkare är ju i praktiken olika duktiga så det kommer alltid att skilja lite i verkningsgrad mellan olika motorer. Att man använder fler cylindrar beror främst på motorns gångkultur. Vid större slagvolym kommer en fyrcylindrig motor att vibrera hemskt pga den stora rörliga massan fördelat på få kolvar i kombination med att en fyrtaktsradfyra inte är "utsläckt" vibrationsmässigt (som en rak sexa eller en v-tolva är). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| AL: tvärtom. vrid = acc hk=topp | |
|
Jkangas: vid fullgasacceleration så har vridet ingen som helst betydelse alls. Finns en lååång tråd här på forumet som förklarar det. // M.v.h. Daniel |
|
| jo jag kan tänka mig det. men det man känner i ryggen när man trampar på är inte hk. mvh | |
|
man växlar ju vid hktoppen. man landar då på vridtoppen om det är optimalt. så att man utnytjar det till fullo. klart att vridet her betydelse vid acceleration a¨ven enligt din mening.. har man inget vrid kan man inte få någon effekt : vrid*varv = effekt MVH |
|
|
Jkangas: Så dete som formel 1 föraren känner i ryggen vid full acc. är dete enorma vridet (som ligger runt 350nm)? Tänk om jag kunde känna det trycket i min bil som har mycket mer vrid (440nm). Ett tips: Läs vridmomentstråden. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| jag har väll inte 100% rätt då :) men iallafall så är det ju isf märkligt att jag som har ca 270hk.. kör ifrån m5 3,8 i alla farter?? samma utväxling. dock 100kg mindre i vikt. MVH | |
|
Jkangas: det som är skillnaden är att du har fler hästkrafter tillgängliga vid lägre varvtal och det är detta som ger dig ett högre vridmoment. Bra exempel är ju t ex min 320d, 150hk/4000varv ger ju bilen ett högt vridmoment, max 330Nm/2000varv. Det finns alltså en relation mellan hästkrafter, varvtal och vrimoment. Läs inlägget som det länkas till ovan för det beskriver detta ganska grundligt. ___ //Ulf |
|
kenj |
J.Dredd: Jo, det är vridet som FI föraren känner i ryggen. Men eftersom en F1 kärra varva ca.19000 varv/min kan den växlas ner så vridet på drivhjulen (efter växellådan) blir något mer än din bil... Som sagt det finns en hel del trådar om detta. Mvh//Jerker |
|
programmer: jo de vet jag. men det som jag fick till svar tidigare var att det bara var hk som gjorde prestanda mvh |
|
|
åter till frågan i rubriken då :P Det är väl som så att ju fler cylindrar man har ju högre upp i varvtalsregistret hamnar vridmomentstoppen, eller?? be äm ve |
|
|
Kenj: Vi pratade om vridmoment i motorn. Det du pratar om är drivhjulsmoment. Och vad är det som producerar drivhjulsmomentet då? Jo hästkrafterna. Läs vridmomentstråden... ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Sir Anton: Just antalet cylindrar verkar inte ha med vridmomentet att göra alls om man kollar på vridmomenstkurvor för bilar med olika motorkonstruktioner. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
J.Dredd: Ok, kan vara! Kommer dock ihåg en annan tråd där de flesta var överens om att fler cylindrar gav vridmomentet högre upp i varvet... Att det var därför en enstånka känns så "odödlig" på botten... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.