AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.350

konstiga avgas värden på min 12a.

Sida 1 av 2
L-nuZ
Köpte mig en 750iA -89 för ett tag sen, för övrigt den bästa bil jag åkt i. men bilprovningen tyckte inte om mina avgasvärden.

hc och lambda var lite högt, så det fick ju bli bmw vekstad för diagnos. sagt och gjort 400 kr fattigare men inte ett dug klokare.

lamdorna skulle funka enligt han som testade men jag tror den blandar fel på höger sidan för det kommer fin vit rök vid kallstart.
det konstiga är att det bara kommer på höger sida och den blir varm på höger sida på 15 sekunder och dålig gång vid kallstart, insugs packning kanske?

jag har byggt dubbla tre tums pipor från mellersta burken och det ska vara tät hela avgassystemet. kan det vara detta??
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Fin vit rök? Trasig topplocks packning? Bara min första reaktion...
Försvinner det kylarvätska ur den?

Avgas systemet har nog inget att göra med avgas värden bara det är tätt.

L-nuZ
det är liksom krit vit rök inte lite blå aktig eller något men den drar inte något vatten vad jag har märkt. och jag tycker inte det ska försvinna när den blir varm. och det luktar inte konstigt.
kan det bli vit rök vid fel blandning??

Värför nöja sig med mindre än tolv cylindrar??
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Hmm..

Vid fet blandning brukar röken vara svart.

Som vi alla vet så har tolvan ungefär en miljon ursäkter att ha höga hc värden.
Kom inga felkoder fram vid diagnosen? Om inte så kan det räcka med en vanlig service om inte värden var MYCKET för höga. Tändstift, luftfilter, olja, oljefilter osv...

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Om lambdasonderna är ok men värdet visar för högt så har du med 99% säkerhet någon liten läcka på systemet. Högt HC är kolväten som inte brunnit upp, bensin eller olja alltså. För mycket bensin drar dock gärna upp CO också eftersom motorn då går lite fett. Dåliga kattar eller sliten topp är normala fel när HC drar iväg. Innan du börjar jävlas med det så se till att vara 110% säker på att olja och allt i tändningen är i toppskick. Tokigheter i vevhusventialtionen är också nått att kolla upp.

Btw, posta gärna dina kompletta värden här, ibland kan folk uttala sig lite bättre när man vet exakt av som felas.

//Magnus

Paap Reeder
... inte går väl rören "hela" genom mellanburken så du kan säga från vilken motorhalva som vad kommer?
Enligt min tro "blandas" motorhalvorna i mellanburken i a f om man kör original.

Som Magnus säger ... vad låg HC på? En viss skillnad på felsök om det var 280 PPM eller 1200 PPM.

MVH /// Paap R
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Var katalysatorerna helt säkert tillräckligt varma vid testet? Jag undrar hur en V12:a skall värmas när jag har haft problem att "värma" en 525i T -93:a.
Kolla med tidigare ägaren om han haft problem med dessa värden också, dvs om de blivit lite sämre för varje år.

Leif L
L-nuZ
Det ryker ju lite ur det vänstra men inte i närheten av det högra röret.
till detta hör att jag kollade med en rökmaskin i burken och då blandades inte halvorna mer än obetydligt därför tror jag på att det är fel på höger.

hc är inte det stora problemet utan det är lambdat.
HC:
första besiktningen ca 600
andra 67 (50/50 med etanol)
tredje ca 800
bmw diagnos 1000+

lamdat:
1: 1.20 (läkande avgassystem)
2: vet inte
3: 1.30 (med tättat avgassystem)

Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Har du testat med att byta till lambdasonder som du vet funkar? Lambdasonder "slits" med tiden, blir sämre och sämre alltså.

Det är inte så lyckat att blanda i etanol, om motorn inte är gjord för det. Etanol freter på material som inte är gjort för den.

Leif L
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Dåliga insugspackningar

BMW CS #5139
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
"hc och lambda var lite högt".....

Ojojoj, det var inga gulliga värden. Det som är bra med värdena är att de är så höga att huvudfelet måste vara helt uppenbart för en bra mekaniker. E85 är nog ingen idé att använda för att tvinga ner ett så tokigt värde utan passar nog bättre för den där lilla slutputsen, här är det mera tal om att hitta nått riktigt fel.

//Magnus

Paap Reeder
Med Lambda 1,20 och däröver bör man nog inte köra särskilt långt ty den går extremt magert. På sikt eldar man upp kolvarna som ngn hade en bild på - tror det var Jacke.
Den måste således ta ordentligt med tjuvluft efter LMM.
Nätan hål på gummibälgarna efter LMM.

När lambda är så här högt TROR jag att förbränningen inte blir optimal och den skickar ut "oförbränt skit" i rören.

GISSAR att med sjunkande lambda så kommer även HC att sjunka men det finns en sunkig iller i detta och det är att ett högt lambda också kan "dölja" ett högt HC.

Har du gjort testet med startgas över insugspackningarna??

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... sedan har vi det där med sprickor i grenrören ... men då borde den gå fett eftersom lambdorna då fetar på mer ..

MVH /// Paap R
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Det går även att luta sig mot ett insug i gången när motorn går.
På min märktes det genast att den började ta mera tjuvluft när jag lutade mig på etta insuget.
Skulle även kunna spraya startgas på packningarna när man trycker ner insuget..

Paap Reeder
... kika på bilden längst ner på min blogg om du törs.
Diagnos: läckande insugspackningar.

MVH /// Paap R
L-nuZ
Ett stort TACK till dig Paap det var precis det jag ville veta.
Det såg dyrt ut på den bilden.

Ska genast åka till garaget och pröva med startgas.

To
39
Torbjörn S Larsson
730iL -90 calypsorot
740iA -95 calypsorot
gör annars som alla med gamla raggarbilar och gamla folkvagnar:
Häll i akrylatbensin innan du besiktigar
Paap Reeder
Torbjörn!
Dessa V12- Bimmers är väldigt speciella med sina HC-problem. Till min 12:a köpte jag 10 lit akrylatbensin - kostade 210:- ... men tyvärr så skönk inte HC mer än några 10-tal PPM och jag fick åka tillbaka med oförrättat värv.

Nu tog min olja så därför fixade akrylaten inte bort alla PPM.

MVH /// Paap R
L-nuZ
stort lekage på insugnings pakningarna alla 4ra :-( 5000:- på bmw så det blir skorpor och vatten ett par månader.

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Om du är "sparsam", som jag, kan du även lyckas med att täta upp packningarna.
Jag använde mig av Wurthens Limmar och Tätar. Jo jag vet, inte avsedd för nånting men motorer att göra men jag har använt det många gånger på diverse oljetåg och ventilkåpor. Det blir tätt som en delfinröv..
Se till att ha rena och torra ytor bara..

Måste tilläggas att denna metod knappast fungerar om packningarna är mycket söndervittrade..

Paap Reeder
L-nuz!
Ta koll på Jacke! Han säljer nästan nya insugspackningar. Jag har själv haft dom i näven och garanterar nyskick men jag har nya i min så jag är inte intresserad.

Sök på säljes "Jacke". Annars återkom till mig.
MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.