AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.903

E32 V12. Vad har ni för resistans i spjällhusmotorerna?

Sida 1 av 2
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Hej alla BMW fantaster. Jag behöver lite hjälp med min -91 750i.

Problemet är kraftiga vibrationer i motorn vid 1200-3000rpm området. Märks speciellt när man står still och varvar i P läge och man släpper gasen och varven börjar sjunka.
Låter som om den skulle tappa ett par cylindrar.

Bilen är ny för mig (några månader) och den har alltid haft bekymmer.

Hittills har jag öppnat och tvättat spjällmotorerna, tätat upp insugs packningarna, bytt några vacuum slangar, sökt med startspray efter tjuvluft, nya tändstift, mätt igenom alla tändkablar, kollat och putsat båda fördelarlocken samt rotorer, uhmm.. Vad annat...?

Enda som jag vet att kan vara ett bekymmer är spjällmototerna. När jag mätte motståndet mellan pinnarna 6 och 8 så kom jag fram till värden 1400 ohm öppen och 3200 ohm stängd. Endast 30 ohms skillnad mellan sidorna.
Jag har läst att värden bör ligga mellan 1000 och 2000 ohm. Men dessa värden är för de spjällmotorer som går att öppna. Mina var de typer som "inte går" att öppna..

Samt ännu en fråga. Hur mycket öppnas spjällen när man varvar motorn i P läge? Mina spjäll öppnas bara ca 45 grader..? Öppnar de mera under belastning?

Ursäkta för ett långt inlägg men det är väl bättre att ge en någorlunda beskrivning på problemet med det samma så slipper ni fråga.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

mick

Kolla luftmassemätarna om du inte redan gjort det. Har fn inte tillgång till värdena men de finns på nätet.
Här kommer länken till sidan som var till hjälp för mig.

Länk

Mvh

CL
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Tack för länken. Jag använde mig redan av de värden som jag hittade på Sean & Johans E32 Page. Dvs, pin 1 0,78V, pin 2 +12V, pin 3 +5V, pin 4 ground, pin 5 0,27 - 0,33V, pin 6 2,35V på tomgång och stiger till 2,7 på ca 2000rpm.

Mina värden vänster MAF pin 1 0,78V, pin 2 +14.08V, pin 3 +5V, pin 4 jord, pin 5 0,39 - 0,48V, pin 6 2,85 på tomgång och steg till 3,1V på 2000 rpm.
Samma på höger sida förutom 6:an som låg på 2,48 på tomgång och steg till 2,82V vid 2000rpm.

Helt tydligt fel värden på 6:an och lite fel på 5:an.

6:ans mission är väl själva blandnings voltaget eller vad man kan kalla det.
Undrar om det går att pillra på blandskruven för att få ner volten på 6:an. Har någon prövat något liknande förr?

Paap Reeder
Om du håller spjällmotorn i handen och snabbt vrider upp" spjället för hand och släpper" ... "går den då snabbt och bestämt till bords" ???
Det får inte gnissla eller gå ryckigt tillbaka.
Om fettet i spjällmotorns växellåda härsknat kommer inte den utgående axeln att få rätt smörjning och motorerna går inte lika.

För att tolvan skall darra behövs så oerhört liten skillnad i spjällvinkeln.

Min erfarenhet är att antingen fungerar LMM eller så gör den det inte. Några halvrisiga LMM finns inte.
Du kan testa genom att koppla ur en i taget och motorn skall fungera lika ändå.
Det som händer med LMM är att tråden går av ... sannolikt främst pga av glödningen i rensfunktionen.

Alla spjällmotorer går att ta isär. Byt skruvarna till spårskruv. Var vansinningt!! rädd om borstarna samt plattans läge som borstarna släpat mot. Rubbar du plattan en molekyl kan motorerna aldrig dra lika sedan.

MVH /// Paap R
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Japp. Båda spjällmotorerna går snabbt och bestämt till bords, hehe.. Före putsningen gnällde och kärvade (!) vänster sida. Det är mera motståndet i dem som jag är fundersam på, ungefär 1.5 ggr för mycket...

Angående LMM. Jag läste någonstans att den ska passa från M50B20 motorn, dvs E36 320 och nyare E34 520. Finns det någon som har testat detta? Skulle vara oändligt mycket enklare att hitta begagnade om de skulle passa.

Jag får inte rensfunktionen att fungera på någon sida. Det är bara att varva upp motorn till 2000rpm släppa av och när man är tillbaka vid tomgång, vrid av tändningen.. eller?
Endera så gör jag fel eller så är båda trådarna i LMMna av.

Paap Reeder
.. om du lossar den ena ... går motorn ändå ??
(Kabelkontakten menar jag)

MVH /// Paap R
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
När jag lossar kontakterna till LMMna så slår motorn av de 6 cyl som LLMn går till. Båda sidorna beter sig lika.

Med friska batterier i multimetern så mätte jag LMMna idag på nytt. Nu är höger sida mellan 2.35V och 2,7V och vänster mellan 2.4V och 2.75V på 2000rpm.
Man kan kanske anta att LMMna är ok fast jag inte får rensfunktionen att fungera.

Kan det ändå vara nåt med själlhusen?

Paap Reeder
... då är det nått fel.
(Enligt min tro)

Om den ena LMM lägger av skall den boxen som är utan LMM, via EML ta värdena från den boxen som har en fungerande LMM, ... jmf det värdet med de förprogramerade värdena från fabrik och om det värdet ligger inom specar tar boxen den andra LMM´:ens värde.

Under denna "diskussion" går motorn litet hackigt i ca 3 sek för att sedan gå jämnt igen.

Rent teoretiskt skulle man kunna köra M70:ian genom att koppla ur den ena LMM´:en och koppla loss den andra och flåsa i den ty då tar boxarna de förprogramerade värdena och flåsvärdet är bara till för att indikera att motorn förbrukar luft.

Är det inte så att rensfunktionen träder in vid vart (ca) tionde stopp.?

Med en slangklammer kan du fästa 15 cm långa stråltrådsbitar som pekar rakt uppåt på spjällmotorerna.
Då kan du på en gång se om ngn av spjällen beter sig annorlunda.
Be ngn annan gasa litet medans du själv kan se på trådarna från sidan så avslöjas en obalans på en gång.

MVH /// Paap R

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Det börjar bli mörkt ute nu så det får vänta tills imårgon.

Hur mycket ska spjällen öppna när man varvar i P läge?
Jag har redan tittat på dem skilt å de öppnade bara knappt 45 grader..
Öppnar de mera sen med belastning på eller?

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Jodå. Såvitt jag såg så öppnade spjällen lika. Men extremet lite...
Kanske 20 grader eller nåt..

Jag antar att de öppnar mera vid belastning, men är inte 20 grader ganska lite?
Iofs bara en uppskattining.

Konstit detdär med LMMna, jag är helt säker på att den bara går på 6 cyl när man drar ur kontakten till ena. Ungefär lika varv-villig och rapp på gasen som en Solifer från -62...

Om jag inte hittar nåt nytt imorn så blir det väl att köra den till BMW verkstan på diagnos. Det blir billigare än att "provbyta" delar..

Testa med att skifta LMM:erna från ena sidan till den andra och se om det blir någon skillnad.
Paap Reeder
... viktigt det callestropp tipsade om.
Glömde själv tipsa om det.

MVH /// Paap R
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Skiftade LMMna frpn sida till sida idag. Ingen som helst skillnad. Slår fortfarande av 6 cyl när jag knycker ur ena kontakten. Går bara på 6 cyl om jag startar den med ena kontakten ur.
Andra förslag?

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Kan vara vevaxelsensorn har varit med om de själv finns 2st det nr 14 Länk
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Tack för tipset.
Vet nån om det går att mäta dessa för att se om dom funkar?
Samt de två andra kontakterna som sitter bredvid vevaxelsensorerna, de som går till tändkablarna. Cylinder identifikations givare tror jag dom hette..
Går de att mäta?

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
de gör de säkert prova o ohm mät
ok, skiftar den motorhalva eller är det alltid samma motorhalva som går när du drar ur sladden till LMM:n.
Jag utgår från att den motorhalva går som har LMM:n inkopplad. I det läget skulle jag skifta på styrboxarna till respektive motorhalva (DME) som sitter på vardera sida om EML-styrboxen. Om ingen förändring sker efter den skiftningen sker tydligen inte den synkroniseringen mellan motorhalvorna som Paap beskriver ovan och vad jag förstår sker den samordningen i EML-boxen. Den får impulser från den elektroniska gaspedalen mm. växelåda, ASC mm. Om du har tur kanske det stannar vid ett glapp eller något liknande.

Mvh

CL
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Har du testat att koppla ur spridarna till en cylinder i taget?
Vibrationer kan vara att den inte går riktigt på alla cylindrar. Problemet kanske inte är generellt för en hel cylinderbank, utan en cylinder (kompression, gnista eller soppa -back to basics :-)
Mäter du signalerna i handsken vid styrboxen? Kan ju vara glapp i kablaget som du missar om du mäter vid givaren. Öppna handsken och mät från baksidan. Ett oscilloskåp är att föredra, så kan du kolla puls-signaler också.
Generellt kan du ju kolla att lambda-regleringen funkar med att mäta pulserande spänning från lambda. Funkar den borde det inte vara fel på LMM eller dylikt.
Då kan du konstatera att soppa/bank är ok, men inte soppa per cylinder, då får du rycka spridare o lyssna efter skillnad i gång.
Tar du ur stiften (jag vet, blod svett å svordomar) så borde du förhoppningsvis se om den går dåligt på någon cyl. Passa på och mät komp!

Lycka till!

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Lite uppdateringar.
Slet av skydden vid DME boxarna, mätte lambda sonderna med oscilloskåp. Ena sonden hade fina kurvor på ca 0.5V beroende på gaspådrag. Den andra var det totalt avbrott i. Där har jag lite jobb att se fram emot i helgen...
MEN.. Som Paap Reeder sa, om ena LMM kontakten dras ur så skulle den borda ta värden från andra. Källor säger att detta gäller även lambda sonderna. Så, om en lambda är trasig, varför tar den inte värden från den andra? Om ena LMM kopplas ur, varför gör den inte lika?
Jag prövade rycka ur spridarna en och en före jag bytte dem. Svårt att säga någon skillnad. Om jag kör ena banken igången så går de ungefär lika ojämt (ena lambdan är hel??).
Ska iaf byta båda sonderna om jag får tag i några imorgon. Blir kul att se hur den går sen..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.