|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
jimmy/bmw: jag förstår inte riktig, förstör fjårtisar o. pizzabagare M5E39 om dem har råd att köpa en, eller? Min ex: Länk |
|
| Bilens rykte blir skamfilat, jfr E36. Vem vill åka i en likadan bil som kepsbeprydda tonåringar sitter bakom ratten på .. | |
|
Tyckte iof att BMW lyckats med att skamfila bilens rykte själva. Det är en underbar bil men också en bil som har många standardfel som är både kostsama och besvärliga. |
|
| Om man kolla annonser i tyskland är det ungefär det här priset de står i, ingen anledning till att rusa benen av sig alltså. Till nästa vår har de nog krupit under 100". | |
|
Vilken M5 (seriös annons, ingen blåsare) kostar 130000 kr ? Eller snarare 120000kr, då det kostar att ta hem bilen. Dock håller jag med dig ang prisutvecklingen, Tror nog man kan hitta mer eller mindre bra m5or för runt 100000 nästa år! Dock tror jag att normalpriset för en M5 kan börja på ca 120-130000 om ett år (20000milare som ligger på annons ett tag innan de blir sålda) |
|
|
Blir ju lite av en ond cirkel när sådana bilar blir så billiga. M5 E39 är mkt dyr i drift, och många av dom som slår till på ett billigt ex har garanterat inte råd att sköta den sedan.. Den körs ner och säljs sedan ännu billigare.. och nästa vandal tar vid.. och så fortsätter de tills bilen är ett komplett vrak. Den utveckling har ju drabbat alla dyrare BMW-modeller.. tyvärr. BMW CS #5139 |
|
|
Ok. Nu skriver du iof "många av dem som köper billig m5" Men jag känner mig ändå träffad. Den dag någon förklarar för mig varför man ska betala 200000 för en bil när man kan få en ungefär likvärdig bil (som säljes snabbt) för 50-60000 mindre så ska jag köpa den dyrare. Min plan med att köpa en billigare är just att ha pengar över till att reparera. För hur grym och härlig M5 e39 än är så är den samtidigt en problembil, de felen som m5 e39 är behäftad med har jag aldrig upplevt på M5 e34 Och att bilarna köps och raseras av folk som inte bryr sig om dem. Vad har det för betydelse? Bilarna blir billigare, även de fina. Så är det med bilar ju.. De tappar värde. |
|
Lasse Karlsson |
Tjena Sallepwr! Har du ägt en M5 E39 själv???? Det ser inte ut som om du gör det nu, och har du aldrig gjort det! måste jag fråga: hur kan du då kalla den en problembil??? och vad är problemen som du omtalar i så fall?? Jag kan ju bara anta! men förmodligen syftar du på Vanosproblem, koppling, stor oljeåtgång, dieselknackande motor och nånting mer kanske! Här ser man ju helt klart vad detta Forum "svärtat" ner denna bilmodell! Orkar inte skriva ner allt man lärt sig på detta Forum runt dessa så kallade problem! men en sak är säker, köper man en 01:a eller nyare(från 01 gjordes nyttiga uppgraderingar av motorn, som det går att läsa om på massa ställen på detta Forum!) som är rätt servad, rätt inkörd, och i allmänhet rätt skött/använd, är jag rätt säker på att man blir nöjd, under förutsättning att man fortsätter sköta den rätt, och använda den med omtanke! Ett exempel är väl kopplingen! den håller om man använder den rätt! det finns det många exempel på! men kör man som en kärring, med idogt slirande på lamellerna i samband med tokgasande, så går det sönder! så är det bara!! 400 hästar är inget för kärringar!! Sen, visst!! LMM problem är väl ett litet dilemma! men inget oöverstigligt problem! man får helt enkelt byta! rena Vanosras existerar nästan inte!! Men allt detta "skit"-skrivande om BMW M5 E39 gör att modellen sjunker i pris, 21-åringen med bakvänd keps, får råd att köpa bilen, men har ej råd att serva och sköta den och framförallt har ej råd med försäkringen!! Han eller hon, kör "ner" bilen rent bokstavligt, får strul med ovanstående pga att han/hon ej sköter bilen rätt!! Man knallar in på detta Forum, och spyr galla över bilen, som får ändå sämre rykte, och skitspiralen rent ut sagt är igång!! Så mitt förslag är: gillar man ej BMW M5 E39 pga alla fel!! så håll er till andra modeller som är utan fel!! (även om jag tror, det är få bilmodeller som är helt felfria!!) det mår ni själva + er plånbok bättre av! och framförallt mår modellens rykte bättre av detta!! HA DET!! |
|
Men Lasse. Du kan väl ändå bara uttala dig om kvaliteten på ett eller kanske två exemplar? Flåklypa |
|
|
Lasse. Du har rätt jag har aldrig ägt en M5 e39. Men När man hör om bränslepumpar som behövs bytas 3ggr under ett par år blir man fundersam. Dessa byts ju mot nya pumpar som också lägger av. I övrigt har du rätt. jag syftar på vanos, lmm, oljeförbrukning etc. Dessa problem är knappast tagna ur luften, och förekommer helt klart. En 01-02 M5 har jag inte råd med då den kostar dubbelt så mkt som de jag är spekulant på. Men jag är införstådd med bristerna som till viss del är betydande. Trots detta vill jag ha M5 e39 för jag älskar hela konceptet med bilen. Kopplingen ser jag inte som ett större problem, handlar som du säger om hur man kör bilen. Sen vet jag att ALLA bilar har mer eller mindre kvalitetsproblem. Så jag köpte en lexus is200. tycker inte det är ett under av kvalitet, även om den är bättre än min gamla 523 98a. |
|
|
Ni har inte riktigt greppat det här med marknadsmekanismen och en fri värld, va? Det ni skriver uppfattas som inskränkt, rasistiskt och bottenlöst korkat. Min bil kostade en förmögenhet när den var ny, men inte försöker jag sola mig i dess glans när jag, den diametrala motsatsen till bilens ursprungliga målgrupp, skitig krälar under den för att laga mystiska fel. Jösses... Det här var ju så dumt att bokstäverna knappt vill visa sig på skärmen. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Tror inte lasse att M5'ans marknadsvärde sjunker pga av några futtiga inlägg på autopower. Värdet av en produkt är precis det som någon är villig att betala. Tror inte nån säljer sin M5 billigt bara för att det pratas skit om den på ett forum. Tror inte heller att mina problem med min har dragit ner priset på den. Mina problem har inte berör VANOS, eller koppling. Det är elektriska komponenter som verkar vara problemet. Det med årsmodell på dessa har ingen betydelse, eftersom det läggs nya delar i bilen. Jag fick troligtvis en bensinpump från -06 eller -05 nu senast. Knappast en taskig från -99? Bilen är det inget fel på i sig, men massor av problem är det, det kan man inte komma ifrån, iallafall i mitt fal. Men inte är det det som drar ner priset. Snarare maknaden. |
|
Lasse Karlsson |
Nej! Flåklypa! självklart måste jag utgå från min egen bil + kanske nån mer som jag känner till, hur ska jag annars göra?? men det är ju alldeles tydligt att tex Sallepwr köper allt som står på detta forum och sedan klassar bilen som en "problembil" utifrån detta! Hans senaste inlägg i denna tråd handlar ju tex om Bayerichemotor och hans strul med felande bränslepump. Visst ! har han hafr otur, och jag säger otur, för det är just otur det är med den, men det gör ju inte att alla har dessa problem!! Jag skulle inte heller köpa en bil som jag visste inom snar framtid skulle få en massa problem!! Det jag vill säga är att det finns många som är nöjda med sina bilar och inte har de stora problem som många vill göra gällande är behäftat med dessa bilar!! Jag är ingen flummare som lever i nån skyddad verkstad, och det kan jag ju villigt erkänna, jag skulle inte köpa en M5 E39 99 eller 00, så är det bara! men jag inser ju trots det att även jag med min 02:a kan få problem, annars vore jag ju rätt pantad!! Kommer som exempel ihåg när SAAB kom ut med "nya" 900:an år 94, den blev senare känd som en utomordentlig bil, men alla visste (åtmindstone efter ett tag) att modell 94 led av massor med "barnsjukdomar" som drabbade de med den årsmodellen hårt! Det är ju lika med BMW M5 E39! 99 och 00 lider ju av mer fel än 01 och framåt, så är det bara! men jag vet att det finns många nöjda ägare även av dessa årsmodeller! och jag står stenhårt fast vid att mycket av problemen står i direkt proportion till felaktig inkörning(oljeåtgång) felaktig hantering(koppling) osv. Sen förstår jag inte resonemanget: jag har inte råd med 01 eller senare men överväger ändå att köpa 99 eller 00, trots att man starkt misstänker/fruktar att man därmed kanske drar på sig stora problem??? Sallepwr anser ju ändå att modellen rasar i pris som en sten! vänta då! någon säsong, så ni kan köpa en 01 eller sen 00:a så kanske ni slipper problem, det tycker i varje fall jag verkar smartare!! HA DET!! |
|
Du ger dig in i detta lasse. Du skriver "men det är ju alldeles tydligt att tex Sallepwr köper allt som står på detta forum och sedan klassar bilen som en "problembil" utifrån detta!" Är du verklig? Var kommer detta "rykte" ifrån om det inte är sant? Jag har tidvis jobbat på en verkstad som specialicerat sig på just bmw. ALLA e39 är behäftade med löjliga fel, abs-sensorer, hjullager, stötdämpare, rost på relativt nya bilar (runt tanklocket bla)etcetcetc. Listan kan göras mycket lång. Visst, jag baserar min reservation mot M5 till viss del på uppgifter från forumet, men dessa uppgifter är inte tagna ur luften. Jag tycker att bmw tappat mycket kvalite på senare år, men det är jag. Vet at 01orna är bättre, bla drar de mindre olja. Men sen kostar en 01a mer än dubbelt så mkt som en billig 99a. Vilket innebär att jag har större buffert att lägga på reperation. Om jag vill ha en m5 NU så köper jag en 00a för runt 130-140000kr Och om 3 år när 01an är nere i samma pengar kan man sälja sig 00a för 80000 och köpa den perfekta m5 01an för 130. Förstår du resonemanget nu? Jag vill ha en m5 nu och inte om ett år. |
|
|
Javisst, Lasse du har helt rätt i att det är mindre problem med nyare modeller, men tror inte mindre problem i form av kopplig och elektriska komponenter. Snarare ända förbättringen är mindre oljeförbrukning och en tystare VANOS. Själv köpte jag -99 för den bilen var fin + bra pris (om nu ett bra pris kan vara 50K euro:) Sorry, drar upp det varje gång jag vet:)) En -00 skulle varit ca 59K, en -01 ca -65K och -02 -03 mellan 65K-80K euro! Nu har priserna kommit ner, -99 ca 40-45k, -00 ca 45-50k -01ca 50-55k -02ca 55-60k 03ca -65k. Man hittar billigare importlik. Och i detta fall är de firma importerade bilarna i Finland verkligen lik enda sättet att göra pengar på dom. M5'ans prisbild i Finland har dragits ner just av importen. På m5board har -01 M5'or haft problem med skurna vevlager. Så det med nyare bil -> automatiskt bättre bil stämmer inte heller alltid. Hur som helst är det ju en drömbil när den fungerar:)!!!! |
|
|
Min har rost på bakluckan! Oacceptebelt, aldrig skadad i form av repor eller krock. Enda platsen den varit "krockad" var fram dörren när min bror backade in i den:) (ni kanske kommer ihåg) Och gissar att det snart även slår till vid tanklocket. 330'an ska målas på garanti, motorhuven har stora bubblor som snart spricker på insidan... BMW borde ha satsat bättre än så på sina bilar. |
|
Lasse Karlsson |
Okej! Sallepwr! säger du att det är så, så är det väl så! Jag är inte bilmeck så jag ska inte ifrågasätta dig här! Men jag måste då få ställa frågan: varför intresserar du dig överhuvudtaget för denna bil?? om den nu är så dålig, som du säger???? |
|
Sälj era m5or och köp alpinor istället, så kan ni säkert sova gott om nätterna ;) En gång V8:a alltid V8:a... |
|
|
dobo: Synd bara att det finns 2st alpinor i Finland till salu, en B10 E34 och en B3:) |
|
|
Citat LAsse "Men jag måste då få ställa frågan: varför intresserar du dig överhuvudtaget för denna bil?? om den nu är så dålig, som du säger???? " Var finns det en mer kraftfull, snyggare, mer flexibel och komplett bil som M5 e39? Det är tyvärr som så att de är behäftade med irriterande och dyra fel som även är oacceptabla, men trots detta vill jag äga en. Det har jag bestämt och så är det. Säger inte att det är en skitbil, absolut inte. Men den har högre felfrekvens än många andra bilar. Tyvärr alla medaljer har baksidor. Men nog om detta. Även den Avusblå M5 är nu såld och tyvärr inte till mig. suck |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.