AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
13.610

Chippa 328i e46 -99

Sida 2 av 3
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
328 har minskad diameter på insuget för att få mer vrid på låga varv och troligen för att klara de tyska reglerna, det är svårt att mappa hålen större :) . Jag köper inte heller de här siffrorna, eller jag köper att det står så på pappret men inte att det faktiskt är så. En fråga: du borde ha bakhjulseffekten på pappret eller är det omräknat till vevaxelhästar? Om det är omräknad effekt, hur många procent är omräkningen och hur många hästar gav den på bakhjulen? Det låter nämligen som att nån har dragit till med typ 20% förlust genom drivlinan....

Min bil: Länk
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Jo, en sak till, du borde uppleva mer än att bilen är piggare på låga varv och går bättre generellt om du hade hittat 25hk och 50nm, speciellt vridet är uppseendeväckande högt.

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Ingen som har en 330 i området kring där han själv bor? Så kanske dom kan göra ett test. Även nån 328 för att se skillnad? men det är ju helt och hållet upp till KidBefa i första hand.

// M.v.h. Daniel
Diva
Olausmaximus
Du måste ställa in filltret annars är ju risken att motorn går sämre.
De inte bara sätta dit ett öppet filter o vipps bilen går kanon
jimmy/bmw
Då borde man i princip kunna mappa fram ca 210 hk i en bmw 323 med da eller ?
Chippar min 330 direk om det är sån skillnad efteråt! Vet någon om det finns nått företag i skåne som kan fixa sånt här?
Pe
179
Petter1
330iM-03
Låter helt orimligt i mina ögon med sådana siffror utan större mekanisk inverkan,typ byte av insuget som är underdim. på 328i.
teori och praktik är 2 helt olika saker!

så hur mycket förbättring kan jag räkna med på min 330 om jag skulle få för mig att chippa/mappa?
go
144
gogi
525dx M -08 LCI
Kan bara intyga att polaren hade en chipad 328i -95 och på den tiden hade jag en original Nissan 300ZX med 286hk som skall göra runt 6s 0-100 men förvånadsvärt så kunde hans 328i hänga på rätt bra. Det var inte direkt att jag piska skiten ur den!!! Förvånade? JA, jag oxå. (Sen så kan jag säga att vi tävla från 30-100 ungefär) Visst stack jag ifrån han men att 328:an går mycket bättre efter chipning, det tror jag på!!!
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
longshot: TS Motor i Åstorp utanför Helsingborg kan göra det.

// M.v.h. Daniel
longshot sa: så hur mycket förbättring kan jag räkna med på min 330 om jag skulle få för mig att chippa/mappa?

330 är inte strypt för att klara ngn miljöklass som 328 (luftburk, mappning mm.. kan inte alla detaljer men strypt är den vad jag har hört) så ett chip i en 330 tar nog endast bort topfartspärren och kanske ngn häst mer ( i bästa fall)
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Jag är fortfarande intresserad av att veta om det är omräknade drivhjulshästar, %-satsen på eventuell omräkning och även mätnormen.
Diva: Hur ställer man in ett luftfilter?

Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Inte för att jag har praktisk erfarenhet av chippning....

Det går ju att få en uppfattning om hur omräkningen mellan motor och bahjulhästar är gjord genom att räkna på den o-chippade effekten jämfört med orginal papperseffekt.

Jag håller det inte för otroligt att man kan plocka upp effekten avsevärt vid givna parametrar (temp, luftfuktighet m.m).

Man har ju hör mer än en "optimerad" turbobil som får porblem med den mappen som gick som satan dagen innan. Däremot blir väl kanske inte symptomen lika våldsamma som på jättetrimmade turbomsakiner eftersom man inte tänjer lika mycket på de fysyiska gränserna.

Dessutom får man inte förkasta det faktum att motortilverkarna gör en mjukvara som ska funka hyggligt i tusentals motorer med en uppsjö av bränslen med alla variationer det innabär.

Att göra en optimering för den unika moton som gjorts i detta fall måste ge resultat. Det var ju faktiskt där den stora effektsmällen kom.
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Eftersom man inte vet effekten vare sig i motor elelr på hjulen utan att faktiskt köra motorn i bänk eller bilen på rullar så är det svårt att räkna ut, hur vet man att varje bil lämnar exat 193hk och framförallt, hur vet man att normen BMW använder överensstämmer med normen man själv mäter i? Om BMW använder SAE corrected och den egna bänken mäter DIN elelr HP standard kommer man att få en diff på ca 20hk när man har runt 200hk. Temp och luftfuktighet spelar ingen roll om det är corrade hästar, annars har du rätt och dte kan ju vara praktiskt att köra bilen när temp och fuktighet är gynnsamma för att få ett bättre resultat på pappret. Jag är inte negativ till chippningen/mappningen som sådan, jag anser att du kan hitta hästar/nm med optimering för rätt soppa osv, men om man hittar 50nm så har man gjort väldigt mycket moddar i maskin såsom portat, planat, kammar, större insug osv. En 330 ger 300nm och en 328 280nm, bägge ligger rätt exakt på tumregeln om 100nm per liter för fyrventilade sugmotorer. Om man hade en enorm dipp i vridkurvan, tex vid ett ljudmätningsvarvtal, så hade man kunnat hitta 50nm vid just det varvtalet genom att mappa bort dippen men någon sådan dipp vil jag påstå inte finns, hade den funnits hade den varit högst påtaglig. Nu verkar trådskaparen ha blivit så stött att han inte längre vill läsa och skriva här, men jag är högst intresserad av att få se kurvor, effektnorm, A/F-kurva och omräkning så att jag kan bilda min uppfattning om den här firman ska få mappa min bil efter moddar. Jag är inte ett dugg intresserad av höga effektsifror, speciellt inte på veven, jag vill ha en optimerad bil och vill inte att nått klantarsel ska pilla med programvaran på min bil.

Ki
21
Kidbefa
330i Touring -01
Oljekyld:
Grejen är så att jag är inte en mekaniker eller har motorn som en hobby, så jag kan inte sitta och argumentera för eller emot.
Jag är inte stött, jag bryr mig inte om vad ni tror, huvudsaken är att jag är nöjd. Och ja, jag har ett liv vid sidan om autopower, tittar inte här hela tiden!
Men.... jag ska ta upp papprena och se om jag hittar det du letar efter(A/F kurvor m.m.???)
P.s. Han är ingen klåpare, han kan nog lite om trimmning...titta på hans hemsida. d.s.
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Jag har aldrig sagt att han är klåpare och jag har kikat på hemsidan. Mina argument/frågor är enkla, jag är alltid skeptisk mot saker som låter för bra för att vara sanna, det är sunt. Det är jättekul att du är nöjd och att bilen går bra och det ifrågasätter nog ingen, utan vad det handlar om är redovisade siffror. Ingen påstår att du ljuger heller, det är ju bara att läsa ditt bromspapper, om någon far med modifierad sanning så är det ju den som har printat ut pappret. Jag är bara ute efter att hitta en firma som vet vad de gör och håller vettiga priser. Det jag är mest intresserad av är att få veta om det är vevaxelhästar eller bakhjulshästar och omräkningsprocenten, samt mätnormen.

al
499
alaska1
118dA-13
Att mappning ger högst inviduellt resultat kan förklara en hel del av skillnaden! Gick bilen osedvanligt dåligt och nu är optimerad så visst kan det ge en hel del hästar! Som vanligt försöker leverantörerna ge sken av att ALLA motorer får samma positiva resultat av ingreppet!

Trots allt är mappning något helt annat än chippning som är optimering av den bil som använts vid framtagandet av chippet! Så för 4000 låter deet som bättre använda pengar än chippning!

Leverantören borde kunna ge en pengarna tillbaka garanti om inte resultatet blir det önskvärda! Gör han det och utlovar 1 hästkraft till så är det ju OK om det levereras likaväl som om han utlovar 10 hk! Frågan är bara vad leverantören lovar utlova vid en pengarna tillbakagaranti!
Oj då, vilket vevande!

Klart att killen har fått bättre effekt. Nästan alla bilar har såkallade standard chip och ett antal motordelar som inte är optimerade. All denna matriel är massproducerad för de olika serierna, inte modellerna. Detta innebär att med BARA inställningar på den individuella bilen och för övrigt alla andra bilar och märken; lätt kan förbättra 10% effekt. (minst)

Pris och hur seriöst det görs är däremot mycket olika.
Mapping är tex ett enkelt bevis på en massproducerad programvara som används till många modeller inom samma serie, oavsett bilmärke.

Chipsning kan tex göras mer seriöst än vanligt. De bästa gör inga ingrepp och löddar om boxar på hemaplan utan beställer nya boxar som programeras efter den aktuela bilen.

Håll till goda, 10% aldrig något att vara skeptisk över.
Var dock skeptisk med omlöddning oavsett vad de säger så får du aldrig problem med orginalverksaden om du skulle vara en av de få som råkar få stora problem med bilen efteråt.
Gå aldrig med på fantasier som 25-40% effekt, under 25.000:- Så vida det inte gäller en STOR turbo, men glöm inte då att bilen tar lika mycket mer stryck som din trimning och inte är byggd för detta.

Mvh,

do
162
dopamin
530i Touring -07
Men vad f-n...han har ju kört rullande landsväg före och efter chippning. Samma bil, samma "landsväg", samma förhållanden och skillnaden kan konstateras.

Varför tror ni inte på hans siffror? Bara en massa teoretiker som babblar till höger och vänster om procent, insugsdiameter och annat tjafs. Han har hårda fakta på papper, klart dom stämmer.

Om kidbefa hade klockat skillnaden som ni säger, då hade ni sagt "-omöjligt...kör på en rullande landsväg och visa oss skillnaden på papper."

har du inte förstått det dopamin att en del här inne.. helt enkelt är puckon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.