|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är många som har skrivit angående chippning av sugmotorer och åsikterna skiljer sig från person till person om det ger så mycket hk m.m. Nu tar jag tag i saken... Om ca: 4 dagar ska jag åka och chippa och mappa min bil. Ska köra ett bromstest innan och ett efter mappningen. Nu har jag endast ett öppet luftfilter i. P.s. Jag förväntar mig inga supereffekter, men en lite mer destinkt och aggresivare gas tror jag starkt på. :D Jag ska återkomma efter chippningen och ge resultat och utlåtande. | |
|
Hejsan! Det ska bli intressant att höra vad du tycker efter chippningen. Var ska du chippa bilen och vilket chip är det? //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
| Det blir verkligen roligt att få se resultatet före och efter.Ser fram emot det. | |
| Vart åker du och vad kostar det? | |
|
Ska du både chippa och mappa? Har du gjort bromstestet före än? Börjar tro mer och mer på det här med chip även till sugisar. Max 10 hk kanske men för 2-3000 :- är det ju helt klart värt. |
|
|
Jag ska chippa & mappa på Ga:s Bil o motor i Linköping. Det kostar ca: 4000:- Och han säger att man kan få ut mellan 15-25hk på det :D Vi får väl se..... |
|
| Jag är väldigt intresserad av ditt omdömme av firman och arbetet när det är klart, jag ska montera extractorrör och sportkat och småfnula lite på min bil och vill mappa den efter det, priset är ju helt ok så förhoppningsvis är det en schysst firma man kan vända sig till. Men 25hk, det lät inte seriöst. | |
|
Resultat från Chippning och mappning av bilen: Jag har bara öppet luftfilter(JR) och sportslutburk(Remus) på min bil, inget annat är modifierat! Första testet på rullande landsväg innan chippning: 206hk (förvånad......ja!) Andra testet med annan programvara: 219hk Tredje testet med modifierad programvara och SLUTRESULTAT: 230hk Och NM har ökat med ca: 50nm i snitt på alla varvtal. Alltså blev det en ökning av 24hk, vilket var ett bra resultat tycker jag! Mycket bra och seriös firma, och det känns att bilen är piggare och kommer mer på lägre varv. Glad och Nöjd Kund :) |
|
|
jo eller hur.. Så du menar nu att du har 230hk i bilen =) Vill inte vara negativ, men tror du på det själv? Är lite skeptisk. Klocka bilen 0-100, 0-200, 100-200 och lägg in lite tider.. Du borde ju köra jämt med en 330 nu alltså. Skulle detta stämma så ska jag lämna in min 330i direkt, tänk om man kunde lura fram 24hk ur den också. /jensa |
|
|
Det är ju rulllande landsvägstest! Jag har ju papper på både före och efter där det står nm och hk från ca:40kmh till 200kmh. Ca: 10 olika mätningar emellan dom hastigheterna. |
|
|
Måste också medge att jag är skeptisk.. Det är ju faktiskt så att firman du köpt grejerna av, lever på att få resultat på förändringen varför man kan fundera lite på hur riktiga mätvärdena verkligen är? Sågar det inte fullt ut för jag vet för lite men logiskt sett så låter 230hk i en 328, som genomgått mappning för 4000:- för bra för att vara sant. |
|
|
Jag har i.a.f. gjort vad jag har lovat, innan spekulerade alla i effekter efter chippning. Nu har jag ju papper på rullande landsvägstester både före, under och efter mappningen. Håll till godo :( |
|
|
Kan du inte köra mot en annan 328? Filma gärna det också! "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Varför skulle det inte stämma om man nu har mätt hk och nm på rullande landsväg på en bra och seriös filrma och har allt på papper? // M.v.h. Daniel |
|
|
Vad är det som är seriöst? Att dom tar betalt för att göra ingreppet? :) Helt ärligt, som jag nämnde ovan så är det ju just papperet som folk vill ha, vilket i verkligheten inte behöver betyda något. Och återigen, jag sågar det inte fullständigt eftersom jag omöjligt kan veta vad som hänt med bilen i verkligheten, men jag är fortfarande skeptisk. Ska man få svart på vitt bör man nog testa bilen hos någon oberoende både innan och efter.. |
|
|
De enklaste är att leta upp en 330i att köra mot, den skall du ju köra jämnt med då... Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Vill bara poängtera en sak. Jag säger INTE att siffrorna absolut inte kan stämma. Jag är dock ruggigt skeptiskt till dem =) Undrar vad det är för superchip de använder? Det är ju inte bara att höja laddtrycket eftersom det inte är någon turbobil vi pratar om. Vilka parametrar, inställningar etc har ändrats så att man får en 12.5% starkare motor? Önskar mer än gärna att det du säger är sant. Bokar en tid direkt isf. Men som föregående "talare" nämnde, har jag svårt att tro att du hakar på en 330. Det borde du ju göra eftersom bilarna är identiska om dina uppgifter stämmer. |
|
|
Låter riktigt trevligt. Har ju alltid haft på känn att 2.8:orna är strypta. Efter mycket läsning här på formuet fick jag uppfattningen att motorn var strypt genom underdimensionerat insug. Men ditt test verkar ju ställa den teorin på ända. Frågan är hur mycket remusburken hjälper med i effekökningen också? Det käns inte helt orimligt att orginalburken har en övre gräns i närheten av orginalefekten (den är ju så kusligt tyst). |
|
| bara slutburk ger väl knappast något annat än mer ljud, om rören innan är orginal? har ja fel? | |
|
kidbefa: Gör som jensa skrev. Klocka bilen 100-200 km/h, 0-160 km/h eller liknande. Det ger inget exakt resultat men det ger ett hum om bilens prestanda. Filma gärna hastighetsmätaren också om du har tillgång till det. :) |
|
| 328orna är väl strypta från fabrik för att klassas ngt lägre i ngn slags miljöbeskattning i tyskland lr nått sånt har jag för mig, så det lär inte vara omöjligt att chippning o filter ger effekt i den modellen. Skulle kunna tänka mig att den får en större procentuell ökning i hk än tex en 330 pga detta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.