AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.771

24Ventils motor i -89as 525?

Sida 1 av 2
Någon som vet om man kan sätta ner 24ventilars motorn från 90 å nyare i en 89as 525a som har 12V orginal??

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Visst kan man om man vill, dock så är inte Bilprovningen så förtjusta i det motorbytet om det upptäcks.

Ne men ja tänkte mer om de passar å om man behöver bygga om osv?

Sen att besikta de kommer senare....Går ju regbesikta!

Men ja mena mest om den bara är att sätta ner å köra typ ?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
"Går ju regbesikta"

Går inte ska d nog va ;)
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
visst går det att regbes om man känner nån högt uppsatt chef på bmw som vill fixa intyg! vill man få mer ös i sin bil är det bästa att sätta på en turbo som är relativt enkel att plocka bort vid bes!
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Varför skulle inte det gå att byta till 24v motorn?

MVH Patrik
håller med m635..

det ni inte tänker på i detta fallet är faktiskt att e34karossen finns med detta motoralternativ..

så precis som att du kan ta en 745 gl av 89 års modell och stoppa i en turbomotor i denna och senare regbesiktiga om den till det så kan du stoppa i en 24v i den bilen han pratar om ..

och varför frågar vi oss då. jo för att anledningen till att bmw inte lämnar papper på turbomotorerna har med avgascertifiering att göra.. dom vill helt enkelt inte sätta någa kråkor på ett sådant papper.. MEN.. när det gäller frågan som killen har så har vi alltså en motor som är avgascertifierad i den bilen redan. alltså. en 24v klarar i denna bil avgasnormen.. så inga problem.. bara att byta och sedan regbesiktiga.

mvh da raper
Tackar Mad Bmw Raper för svaret! var väl de vettigaste å bästa svaret :)

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
...samt det felaktiktigaste svaret ;-)

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
jaha okej men då kanske du kan säga hur de ligger till då??? iställe för att bara skriva sådär?
erikw .. det är inget felaktigt i mitt svar..
just so you know
Ok men tack iaf Mad Bmw Raper för svaret! nu blire till tänkarbordet me detta! fick höra att de var lite jobb me de...men va gör man....toppen på min nu 12V har nog spruckit iaf..har kokat så.....å vet av en 24V motor som ligger i ett garage...så ...får se ! :) tackar för svaret iaf:)
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
om du byter motor så måste ju bilen reg.besiktas. för att du ska kunna regbesikta så måste du kunna få fram ett intyg från BMW där dom intygar att bytet är OK.
här kommer kruxet, BMW lämnar inte ut några sådana intyg till skillnad från tex volvo...

så att reg.besikta med annan motor är inget att satsa på.

om jag vore du och kände att jag absolut måste byta motor skulle jag stoppat i en 535-motor. den är mer lik motorn du har i nu än 24v-motorn.
sen är det bara att chansa och hålla tummarna på att besiktningsmannen inte ser att motorn är bytt.
jasså är 535 motorn mer lik?

ja ha ingen aning som sagt...är förut volvo ägare så :P

Är första bmwn jag har....Enda jag vet är att dom har känsliga toppar och att de är svårt att få tag på en beggad BRA topp til 525 ?

Men som de ser ut nu blire då att ta lös å fixa toppen om de går.! Annars får vi se! tyvärr....Var ju en jäkla skön bil att åka i alltså!!!!!!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag förslår att ni gör en sökning och läser vad t ex Jesperado skriver. Detta är en av de vanligaste frågorna här på forumet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
för att regbesiktiga med annan motor. krävs att motorn finns i modelproggramet , i e34:ans modellutbud finns 24v

där krävs inget intyg från tillverkare..
det är liksom ingen trimmning vi snackar om.. utan bara ett rent swap.
mad bmw raper:

Det gäller inte på E34 eller BMW i allmänhet, karossen är inte genomgående godkänd för alla motortyperna (som volvos 240 serie verkar vara(?)), du kan t.ex. inte trycka ner en M5 motor i en 518. Intyg från BMW behövs och sådana lämnas inte ut. Det har skrivits spaltmeter om motorbyten tidigare på forumet, sök inlägg för mer info.

____
Reach the door with a breath and a scream.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Länk
Mi
78
Mix
325ix -88
540iT -94
Till er alla.
Vi hade den här diskussionen tidigare gällande om det går att stoppa ner en sån motor i en - 88:as e30 med kat. Det var mycket diskuterande hit och dit, bl a var den kände bes.teknikern Jeppe med i surret. Det visade sig att Jeppe till slut höll med mig ( heder åt jeppe ) om att det faktiskt går efter att jag "överbevisat " honom. En snäll man från organisationen för amatörbyggda fordon ( glömt namnet ) skickade in ett utdrag av regelverket. Om motorn är avgascertifierad, intyg finns så går den igenom besiktningen. det finns ett dokument hos bilprovning som styr detta. För att ända tråden. Det GÅR att byta motor. Kolla med bilprovning så får ni besked. Sök efter tidigare trådar gällande 325 e30

mix
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
många åsikter hit o dit om detta! prova så får du svart på vit!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.