AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.750

Överskrida hastighetsindex?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Vad händer om man överskrider däckets högsta hastighetsindex?

Låt säga att däcket är gjort för 160 och man kör 200 med det under en längre tid. Vad händer?

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Däcket överhettar och slits fortare.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
52
447
528:n
528i -96
Säkerheten påverkas markant då däcken inte är lika stabila i högfartskörning.

Toleransnivån är hög på däck idag, men 160-200 är en extrem ökning!

Däcken kan överhetta om gummit är mjukt = Kraftigt slitage. Du lär märka det snabbt om det är snödäck Du kör med. När Du kommit ner till Österrike så är halva däcken borta.....Lite överdrivet....
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Billiga däck blir oftast ovala när dom överskrids sin hastighetsindex. Måste påpeka att detta händer när däcken får gå varma och under längre tid.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Hmm... Jag står nämligen i valet och kvalet att sätta på sommarhjulen inför en kort Tysklandsresa. Men det känns också lite lurigt att köra i minusgrader med 265or bak.

Att det slits fortare är ju ingen enorm nackdel, det hade varit värre om däcket exploderat.

Vad råder ni till?

PW
191
PWM3
M3 -94
///Magic by Holset and DTA P8PRO
du ska veta med att om du skall till tyskland så måste de däck som sitter på bilen ha samma hastighets index som högsta hastighet på fordonet är... så 160 km/h däck på en 528:a (förutsatta de var den de gällde?) kommer inte tyska polisen gilla.. så de är nog bara sommardäck som gäller, eller köpa ett par höghastighets vinterdäck!!

i´m not driving too fast...
...i´m just flying too low!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Däck som överbelastas med för hög last/för hög hastighet kan mycket väl explodera om man har otur!

Kör man dessutom med för lågt lufttryck minskar marginalerna drastiskt.

Mitt råd är att hålla sig under de belastningar och hastigheter som däcket är klassat för.
Kolla också lufttrycket noga, gärna lite för mycket än lite för lite luft i däcken i förhållande till lufttryckstabellen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Hmmm...
Intressanta tips, tack.

PWM3: Så du säger alltså att det är något som tyska polisen kontrollerar och att de brukar inte släppa in utlandsreggade bilar med får lågt hastighetsindex?

Jag som inte orkar att byta hjul idag...

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
PWM3> Var har du fått den informationen från??? Den går tvärtemot vad jag vet iaf. För skulle du har rätt så kan varesig en AUDI A6, -06 gå fortare än 160 eller en Alfa 156 - 05.
Det är vad mina bekanta har i tyskland och det är inga problem...men de bilarna kanske inte kan gå så fort...

*BAWORAK*
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Glömde att skriva att det gäller 528:an...

Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
SvanteE: Kör dina bekanta på dubbdäck i Tyskland ?
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
FullFartFram> Nej, vem har påstått det? Har nu läst tråden ord för ord ännu en gång och hittar inte en tillstymelse till ordet dubbdäck eller hänvisning till det, utöver det Du nämner. Så jag förstår inte vad du yrar om...

*BAWORAK*
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"du ska veta med att om du skall till tyskland så måste de däck som sitter på bilen ha samma hastighets index som högsta hastighet på fordonet är"

???? Var i hela friden hittar tyskarna friktionsdäck som är klassade för 300 blås??? Eller kör de med sommardäck året om på sina snabba prestandabilar?

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Överskred hastigheten ordentligt med en tidigade e34, körde med uniroyal vinterdäck och märkte senare nånsorts "obalans" från ena bakdäcket, hade blivit en bula stor som en näve ytmässigt (ca 1.5-2cm hög) mitt på däcket. Korden hade redan börjat slitas fram, stack fram ståltrådar lite varstans, lite till och däcket hade smullit
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Svante E: Förlåt, det var JAG som inte läste så noga.

En liten utsvävning; Visste ni att det generellt är förbjudet med regumerade däck i Sverige. Alltså, det är generellt olagligt med regumerade däck. Dock är det lagligt med sådana som har ett godkännande (certiferkat från SP, antar jag).
någon regelrätt kontroll av fartindex på utländska bilar i tyskland har jag inte varit med om. Däremot att de kollar att du inte har dubbdäck. Har själv sett stackare som med lånad hovtång fått dra ut varenda dubb innan de släppts iland från färjan. Roligare start på semestern finns. Men träffar du på en tjurig snut eller är för uppkäftig så nog kan han kräva att du skall ha rätt hastighetsindex på sommardäcken. Det kan ibland löna sig att smila uppsig även mot sheriffen.Att få däck förstörda pga överhettning på landsväg är nog ytterst sällsynt. Har själv råkat ut för det på bana ( Mantorp ) där en uppsättning nya puckar ( Uniroyal de åxå ) fick kasseras pga stora bitar hade släppt från slitbanan så att korden syntes.Dessutom är väl inte temeraturerna ens i Tyskland sådana just nu att värmen är nåt problem. Mitt tips, kör på det du har så länge det inte är dubbat. Gute Fahrt !

mrMPOWER
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Kan garantera att de inte är nån bra grej att under längre stunder köra fortare med Q-märka vinterdäck (fråga mig inte hur jag vet)
Köper helst numera riktigt H-märka M+S däck som klarar 210 km/h typ Nokian WR.
Skall du köra fort, montera sommardäcken, annars får man försöka hålla sig lugn (hade nog inte jag klarat =)

BMW CS #5139
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Man kan få problem med försäkringsbolaget om man inte har däck med tillräckligt högt hastighetsindex på bilen.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
judas -> "Man kan få problem med försäkringsbolaget om man inte har däck med tillräckligt högt hastighetsindex på bilen."

Hur hittar man vinterdäck som är Y-klassade = klarar 300 km/h, jag har aldrig hittat vinterdäck med mer än V = 240 ???????

Menar ni på fullt allvar att det är förbjudet att köra alla bilar som gör mer än 240 km/h på vintern???? allt från BMW 330 och upp till Porschar.

Jag han garantera att det är 0.1 % av alla som kör 330., 530, 540 osv som gör över 240 som har vinterdäck som är klassade bättre än V = 240 km/h

Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Följ instruktionerna i manualen - där ska det stå vilka däck som får sitta på bilen. Det är det som försäkringsbolagen tittar på.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
På mina allvädersdäck till sjuan står det bara R 255/40...
Vad innebär R:et i hastighet?
Befarar att det är riktigt sunkigt...

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.