|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Det kommer alltid att skita sig för Tingwall i slutänden i vilket fall som helst och det är bra för han är inte realistisk, utan naiv. Minns såväl när min kompis diskuterade med honom angående att höja hastigheten på motorväg från 110 till 120km/h på de bredaste vägarna med mitträcke, men nej det skulle öka dödsolyckorna menade han. Jag förstår att trafiksäkerheten är viktig, men man får inte bli fanatisk i det man jobbar för då blir man trångsynt och missar en hel del annan viktig information, precis som visssa av oss BMW-nördar :-) |
|
|
Kamerorna skrämmer ju dessutom folk som redan kör i va 85 till 89 på 90-väg att sänka hastigheten ytterligare 5-10 kilometer när de ser en kamera... Ett annat störade fenomen jag upplevt på en obevakad väg är de som ligger strax under hastighetsbegränsningen men i byar inte släpper ner till 90 eller 70 eller 50 och då kör om mig i slutet på byn så att jag blir tvungen att köra om dem igen om jag vill hålla högsta tillåtna hastighet... |
|
|
Jag tycker såna här diskussioner är jätte jätteintressanta precis som ni.. dock ska svenska staten förstå allt detta också. Jag håller på att läser till vägprojektör och vi har bra kommunikation med vägverket och entreprenörer på LTH. Av att dömma från fakta o.s.v. oberoende av vad vägverket själva säger anser jag att alldeles för lite går till infrastrukturen i Sverige samt att det ofta fördelas på fel sett. Lite siffror bara: 17 miljarder till vägverket, 60miljarder till försvaret, 45-50 miljarder till a-kassa, bidrag etc. siffran är inte stor vilket innebär att man får tänka "Billigt men bra"och ofta är det väldigt väldigt svårt att komma på sådana grejer. Sen ska man inte sticka under stolen med att det är mycket 40-talister på alla våra verk (banverk, vägverk, luftfartsverket) och no offens mot er äldre men inte mycket nytänkade kommer förbi dessa högt uppsatta gubbar som säger "så har det alltid varit varför ändra?" Satsningarna med räcken och 1+1 , 2+1 vägar räddar mycket liv och gör körningen mer säker och behaglig. Jag känner också att frifart i tyskland är mycket bra och framkomligt men dödsrisken ökar med 4e potens vid högre fart och ett liv är för mig mer värt än att kunna rasta sin BMW utan att vara rädd för att åka dit i form av böter eller bli av med körkortet. Sen böter i form av fartkameror det är inga pengar där med tanke på att bygga väg kostar 10 000 kr metern med alla byggnationer exklusivt, räcken, viltstängsel etc etc. Fartkamerorna är inte pengarindrivare utan dom räddar faktiskt liv med ca 5% sen de sattes upp. Det största framtida problemet är faktiskt trafikstockningar på våra vägnät speciellt södra skåne E6an och det är nog viktigt att försöka förebygga. |
|
|
jo vist fine att vägverket vill sätta upp fler kameror men när de vill införa kameror som registrerar varje bil och inte bara de som kör för fort och registrerar medelhastigheten mellan kamerorna där går fanimej gränsen! och den idiot som sköter vägverkets statistik borde nog överväga att lära sig lite matte! förstår inte riktigt hur de kan få ca 450 trafikdöda per år de senaste 7 åren till en kraftig ökning när de själva säger att ca 50% av olyckorna är alkohol relaterade, ca 100 peroner per år dör i trafiken pga sjukdom och att mellan 20 och 50 olyckor med dödlig utgång varje år orsakas av mekaniska fel. ska vi ta bort alla döda i trafiken som egentligen inte har något i trafiken att göra så är vi väldigt långt under målet med 270 döda i trafiken. så bort med de idiotiska kamerorna som får gammel tanter/gubbar/tjejer/nya förare/ osv att tvär bromsa från 91 km/h till 70km/h på en 90 väg bara för att det fins en kamera! och inför istället fler poliser och inför alkolås i alla bilar! |
|
|
Största problemet med fartkamerorna är som jag ser det att de faktiskt kan användas till annat än att övervaka hastighet: Jag menar, vad är det som säger att om ett antal år, när det finns fatkameror på i stort sett varenda väg, så kommer någon brilliant Bodström-inspirerad politiker på att det är ett utmärkt sätt att stävja den organiserade brottsligheten, det är bara att fota alla och spara bilderna för vidare analys så kan man hålla koll på maffian. Eller varför inte hålla koll på sjukskrivna så att de inte är ute och kör när de borde ligga hemma i sängen. Även om det inte är staten som börjar samla denna information, kan de ändå garantera datasäkerheten? Om en främmande makt, eller terrorgrupp, i framtiden skulle vilja börja utöva påtryckningar eller plannera attentat mot Sverige så vore det ju utmärkt för dem att kunna kartlägga hur politiker, journalister, tjänstemän etc rör sig i landet. Kan vägverket och polisen garantera att detta inte kan hända? Naturligtvis inte, det finns inga helt säkra system. Visst, detta kan låta som väldigt paranoida idéer, men min poäng är att all övervakning kommer förr eller senare att användas till syften som den från början inte var avsedd för. Det svenska DNA-registret (alla födda -78 eller senare finns registrerade där) skulle enbart användas för forskning och absolut inget annat. Men när Anna Lind mördades så blev registret ändå använt för brottsutredning. Och vem vet vad säkerhetspolisen och den militära underrättelsetjänsten gör, det är ju hemligstämplad information. FRA har redan i praktiken fått rätt att övervaka all datatrafik, vilket i praktiken ger dem obegränsad tillgång till informationen från trafikkamerorna. Visst, VV och kameraanhängarna kanske kan argumentera för att kostnaden för kamerorna är motiverade om man så bara räddar ett eller två liv om året, men i min värld är priset för all automatiserad övervakning av medborgarna mycket högre än så. |
|
|
Den dagen dom placerar en fartkamera där den verkligen gör nytta säg på en 30-sträcka utanför en skola eller dagis. Det är den dagen som jag kommer att tro på deras snack om att kamerorna finns för att öka trafiksäkerheten och icke för att dra in stålar til staten! Det senaste är tydligen att det ska inledas försök i januari med gps:er i bilarna så att VV kan hålla koll på att vi aldrig kör fortare än 90 eller 110... Som morot så ska dom stackare som går med få nån krona i biligare försäkring. Keep your distance! |
|
| Bra Bewing77! | |
| Länk | |
| Bönderna brukar ha roligt med kameraskåp, kul att köra ner dem med traktorn. Jag tycker inte vi borde tolerera skåpen utan röja bort dem på bästa sätt!! | |
Transocean |
En Cobra Radar/laservarnare avslöjer alla svenska skåp innan dom plåtar. Skitbra på nattetid. Annars finns det hagelbössor/svart färg på burk som fungerar. Juha |
|
Undrar hur länge det dröjer innan någon hackar systemet med GPS övervakning av hastigheten? Iaf fall inget som jag vill ha i mina bil. Tingvall dreglar säkert över tanken på att komma åt innehållet i minnet på färdskrivarna. F-n vet om han inte lyckas få det till att bli lagstadgat med skiten i alla bilar. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Undras om förslagen ovan är mogna och övertänkta, eller om det bara är uttryck för lite macho? Klart att man inte behöver tolerera kameraövervakning osv, det borde finnas effektivare metoder, riktiga poliser t.ex. Att bara ha sönder skåpen är lite som att elda upp lite av sina pengar i spisen. Fundera på var pengar till nya skåp kommer ifrån, och extra övervakning av ev. sabotage osv. Det är en aning stressande med en radardetektor som piper ofta, inte bara för skåpen utan för en mängd utrustningar som jobbar på samma frekvensband, allt från dörröppnare till vissa trafikljus mm. Varför inte en enkel GPS-mottagare som bara varnar för skåpen, inget annat, och som är både billigare och dessutom lagliga. Fast lite mindre macho förstås...) FP |
|
| En enkel GPS-mottagare löser inte den problematik som Bewing77 pekar på. Därmed inte sagt att man skall gripa till våld. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.