|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Länk kanske "löjligt" men vadå!? | |
|
men vadå vadå? Min svarta: Länk Min blå: Länk |
|
|
Inte bara kanske löjlig. Den är fruktansvärt löjlig. Varför skulle det på något sätt vara integritetskränkande med fartkameror? Dom fotar ju bara om man kör för fort, dvs bryter mot lagen. Och vad är det här för argument: " …mäter hastigheten med radar/laserstrålar som kan orsaka cancer." Löjligaste jag har hört på länge. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Flertalet av argumenten var rätt så tomma. Att fartkamerorna ökar trafiksäkerheten är istortsett bevisat. Däremot integritetsbiten: Visst, man plåtas bara när man kör för fort men det finns inga tekniska hinder som inte medger att kamerorna registrerar nummerskyltar och fotograferar personer 24/7. Tex. om ett rånmord skett strax utanför Sundsvall. Polisen slår på alla kameror och registrerar alla passager på E4:an. Du själv sitter och skjutsar hem din sekreterare efter att ha "jobbat över" och blir plåtad ihop med henne på bild. Hur kul är det att få i posten när frugan står och slentrianöppnar räkningar och andra försändelser med en anmodan att samtidigt infinna sig till förhör hos polisen misstänkt för rånmord? |
|
|
Pruttgas: Finns ju inga tekniska hinder för frugan heller att montera en bugg i mannens bil. Finns heller inga tekniska hinder att åka till mars, men ändå så är det ingen som gjort det. Jag tycker att intigretetsbiten är klart överdriven. Har man rent mjöl i påsen så har man ingenting att oroa sig för. Och kan man som i ditt exempel hjälpa till i en mordutredning så är väl det bra? ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
J.Dredd: Jag är inte så orolig för min egen integritet i dagsläget. Handlar mycket med kontokort och har eget internetabbonemang. Bodström vill införa lagar som förenklar tillståndsansökan att bugga privatsamtal och logga&läsa mailtrafik i syfte att förenkla brottsutredningar. Med de nya fartkamerorna, trängseltullarna, taxikamerorna ,kameror på offentliga platser och ett gradvis införande av ett kontantlöst samhälle är nätet mycket finmaskigt. Inget som stör mig egentligen, alla åtgärder är mestadels för att förhindra brottslighet och att kunna sätta dit de dåliga killarna. Men tänk om Sverige över en natt skulle få en totalitär regim, ingen omöjlighet, då har den regimen många trevliga redskap att kontrollera och styra stackars Svensson. |
|
|
Någon som har lyssnat på "kampsången"? Fy f*n vilket skit! "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Har vi inte en totalitär regim idag? ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Det går givetvis att fjärrstyra så dom fotar alla bilar, eller streamar rörlig bild, praktist om man vill följa en viss bils resa. använder man nummerplåtsigenkännings matrisen från vägtullarna. det går även att mäta snitttider mellan kameror osv. alltså jag säger inte att man gör det - jag säger bara att det är fullt möjligt. |
|
|
540is: Jag funderar på att installera en tollfree så man kan känna sig lite ikognito. J.Dredd: Nej inte riktigt, men om vi röstar på samma sittande gäng till hösten är vi ytterligare ett steg närmare. |
|
|
Du menar som Uzbekistan,Vitryssland,Nordkorea?? Min bil Länk |
|
|
Kamera övervakning handlar INTE om trafiksäkerhet utan om att tjäna pengar! Det finns undersökningar som påtalar att trafikdöden ÖKAR på kameraförsedda sträckor vilket totalt ignoreras i jakten på mera intäkter i stadskassan. För samma slant som kameraskåpen kostar så skulle man till exempel kunna bygga om en mängd farliga sträckor till vajerförsedda dito, samt bygga bort farliga korsningar med mera. Dessutom så har snart "alla" fortkörare GPS med mjukvara som varnar för kameror så vad är poängen??? Det blir nog snarare miljön som FÖRLORAR på det hela då trafiktempot förvandlas till ständig gas broms mellan kamerorna. Ögontjänare i IT-åldern... Aliquando et insanire iucundum est. |
|
|
bromsa in vid kamerorna och sedan gasa funkar ju inte då vägverket säger att de nya kamerorna kan vara påslagna dygnet runt och ta bilder på alla passerande bilar och sedan räkna ut medelhastigheten mellan kamerorna för varje bil. I och med att kamerorna i den konfigurationen tar bilder på alla bilar så är det ju lätt att samtidigt som man räknar medelhastighet också kolla om bilen har körförbud, om den är stulen, om skatten är betald, om ägaren är efterlyst osv osv - det är ju bara en fråga om att samköra register, kostar inget och löser antagligen fler brott så det kommer ju garanterat. Håller med om att den som inte har något att dölja inte behöver bry sig, kriminellas integritet kan jag inte bry mig mindre om. Däremot börjar det med ovanstående, mycket troliga, scenario likna ett övervakningssamhälle där staten kollar var vi är och vart vi åker. Inte jätteroligt i längden kanske... |
|
Paap Reeder |
Ambush! *************** bromsa in vid kamerorna och sedan gasa funkar ju inte då vägverket säger att de nya kamerorna kan vara påslagna dygnet runt och ta bilder på alla passerande bilar och sedan räkna ut medelhastigheten mellan kamerorna för varje bil. *************** Har du ... eller ngn annan belägg för ovanstående påstående? Jag säger att: "- Tog upp en liftare som körde fartsträckan mellan kamrorna - " ... sedan hoppade han av. MVH /// Paap R |
|
Paap Reeder: Jag tror att påståendet är ett missförstånd. Kamerorna kommer enbart mäta trafikflöden och medelhastigheter de tidpunkter själva "bötesfunktionen" inte är aktiverad i utvärderingssyfte. |
|
|
Tugget att : "den som inte har nåt att dölja ... ..." är nog den mest missbrukade klyschan genom tiderna. Josef Stalin använde den flitigt. Alla har nåt att dölja och det är inte brottsligt vad jag vet. Jag vill inte ha mina personuppgifter sålda bara för att SRA vill visa att dom kan konkurrera med CIA, mina utlandssamtal avlyssnade, med flera idiotiska förslag som kommit upp senaste tiden. Min bil Länk |
|
Len |
I ex.vis stockholms omgivningar (större leder) finns det sedan flera år uppmonterat kameror (med extra-lampa, ifall det skulle vara mörkt) och med vilka man filmar hela dagarna. Tala om integritet! Vad spelar det för roll om grodorna plötsligt upptäcker att det blivit helvarmt i vattenbaljan....när dom inte längre kan röra sig eller än mindre hoppa upp ur vattnet?!? Detta som en variant på historien om att grodor skall kokas mkt långsamt, då märker dom ingenting förrän det är kört. Tacka mao dom röstar på Grodstr.... förlåt Bodström och hans gelikar - det är dom som vill ha det totalkontrollerade paradiset för att de skall kunna sova sött...... Om man inte hycklade så mkt så skulle man diskutera den stora orsaken till att Perssonligan vill avskaffa integriteten: Polisen är nedbantad och har ingen chans att stoppa brottslighet med "gamla metoder". Alltså inför man en nationell "Echelon" och låter datorer övervaka allt och alla 24/7 , för säkerhets skull både de brottslingar som redan har avslöjats och de andra som snart skall avslöjas. I historikernas böcker kommer detta skämteri att framstå övertydligt i all sin dårpippighet..... haha L. Med fri fart blir prästerskapet utbränt! |
| Fast resonemanget haltar lite eftersom Grodström importerat dom flesta av ideerna från andra sidan atlanten. Men Ok, Busch o hans klan har kanske läst Mao dom också:-) Hur som helst så verkar totalkontrollideerna inte ha någon partifärg, där kan man snacka om arbete över blockgränserna och det är väl det som är det otäcka. | |
Len |
Det är skillnad på mao och Mao, den senare har kostat många människor livet ;-) För övrigt så har varken Grodström eller någon annan på samma "nivå" importerat några övervakningsideer från Bush-ligan. Det är snarare Onkel Sammie som har pekat med hela handen och talat om för bl.a. den svenska regimen hur man skall skydda sig från terror-hot och annat. Och Persson viftar på sin lilla svans och gör precis enligt anvisningarna... Med avlyssning, kameror och annat krafs. L. Med fri fart blir prästerskapet utbränt! |
| Len: Tänk vad mycket en Versal kan betyda :-D | |
| Även om de bara ska fota dem som kör för fort just vid kameran är det ju inte speciellt svårt att få dem att funka precis just så som Paap beskrev. Den tanken är läskig eftersom man samtidigt dikuterar att ta bort brottsrubriceringen och istället göra som med parkeringsböter och trängselskatt, dvs bilägarens ansvar, spelar ingen roll vem som kör. Det enda positiva med det är ju att de inte kan dra in körkortet om de gör på det viset. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.