AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.718

Protestera mot fartkamerorna!

Sida 3 av 4
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Där är vi heeelt överens, Phil ! Vi skulle haft mer av "Franska bönder" i oss... Även om ungdomarna som just nu härjar i Paris kanske har gått lite till överdrift.
Å det ligger nog mycket i det att det beror på att kommunist/socialdemokraterna-som-blev-sossarna-som-blev-mitt/vänstern har suttit så (läs för) länge.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
PowerMac: Jag håller med dig fullständigt i att man borde ha satsat på att bygga om farliga vägar först. Fartkameror hade kunnat komma senare.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Intressanta synpunkter som kommer upp här... Fast som vanligt är det bara vi bilförare som kan (kunde) förhindra att man t.ex satsade på detta stora antal fart och övervakningskameror. Helt klart sjunker hastigheten på de sträckor där det sitter skåp. Må vara lite ryckigt i vissa fall, dock långt ifrån de grova överdrifter som framställs här, och som bara förlöjligar hela debatten.
Stora och övergripande frågor är: Varför i h---e har folk så bråttom överallt, och måste köra långt över skyltad hastighet. Vem vinner på detta? Gäller på såväl fina 90 och 110-vägar men framför allt, vilket är mycket värre, inne i samhällen bland villor och skolor, på 50 och 30-sträckor.
Självklart kommer många nu att säga JAG kör aldrig för fort inne bland villor och skolor, men mycket enkla mätningar med t.ex slangar och vanliga ögon/öron kan lätt konstatera faktum.
På knappt 30 år i vårt villakvarter kan man lätt konstatera att det blivit horribelt med gasandet, bråttom, bråttom osv, på andra håll säger man likadant, det är helt entydigt, uppmätt och kartlagt. Många här inne har inte ens haft kort och bil en tredjedel av denna tid och bör lyssna mera än prata kanske.
Faktum kvarstår dock: Vi, och endast vi, kunde förhindrat att man väljer att utöka övervakningen. Den är inget självändamål av den typ som ibland framställs, det blir bara patetiskt när man försöker hitta ursäkter av olika slag.
Många skrönor skapas och byggs på, skåpen innehåller inga GPS-enheter osv, dom står ju (iaf än så länge...) stilla och vet sin position...)

FP
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Inte märker i alla fall jag så mycket fortkörare där hastighetsbegränsningen är 30 km/h. Inte ens vid 50 ser jag särskilt många som kör över 60 km/h. Däremot ute på motorvägarna är det inte ovanligt att folker ligger på lite över 110, ja kanske t.o.m. runt 130 eller så.

Låt oss ta ett exempel med motorvägen söder om Gävle. Den är otroligt bred och bra, ja bättre än autobahn på vissa sträckor. Trafikintensiteten är relativt låg. Känns som man i princip är den enda bilisten där ;) Ligger man i 100-110 där så får man en rejäl tankeställare varför i hela friden man inte får köra några km fortare på denna väg?

Svekke
Bi
32
BimmerX5
Z4 2,3i -09

I Sverige dödas ett hundratal personer i trafikolyckor, runt 400-500. Varje människa som dödas eller skadas är en för mycket, tycker jag. Men i det statistiska materialet döljer sig andra tragiska händelser än rena olyckor, jag tänker på de som tar livet av sig genom att köra in i bergväggar, tåg eller lastbilar. I ett europeiskt perspektiv TROR jag att svensken kör bra, även om jag upplevt mycket lugn och behaglig trafikrytm i länder som USA och UK, för att nämna några.
MEN jag tycker att övervakningen är lite trist, eftersom jag gillar att gasa emellanåt...och med tanke på det låga dödstalet, borde bilisterna kanske få någon UPPMUNTRAN? T ex lägre bensinskatt? (EXAKT VAD gör M???) eller ta bort bilskatten (den var tillfällig för att finansiera högeromläggningen - och det var INTE igår!).
Bilisten är en gigantisk kassakossa för staten, och svensken SÅ lydig.
Fartkamror OK, men börja protestera mot bensinskatten!
Så till 1+1-vägarna, dvs inhägnade 1-filiga vägar i bägge riktningarna...hur smart är det på en skala? Hastighetsdämpande, visst.
Bilarna har blivit betydligt bättre och säkrare, sett över tiden. Ge oss riktiga vägar istället, med 2 filer i varje riktning.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Sen är det väl så att en ganska stor andel av olyckorna har haft förare
som varit alkoholpåverkade eller drogade som sen krockar med oskyldiga.
Tror detta är ett allövarligare problem än om Svensson kör 10 km för fort
ute på lansdsvägen.

Kanske vore det mer berättigat att sätta upp automatiska stationer där
bilisterna fick blåsa för att åka vidare..

Svekke
Kan bara hålla med, i det mesta. Vem vill ha kameror osv, visst måste vägstandard osv förbättras, man prioriterar mycket fel kan man tycka.
Debatten lär fortgå, men faktum kvartstår och många skrivbordsmänniskor ser bara till statistik osv och den visar tyvärr att vi kör sämre och hetsigare/för fort osv. Endast vi själv kan motverka denna statistik, givetvis finns det flera orsaker än bara den faktiska hastigheten osv. Men det är lite sent NU att gnälla på kamerorna, och det gäller att göra rätt nu för att inte bädda för ännu mera liknande åtgärder om några år. Det blir mest patetiskt att försöka hitta argument mot skåpen när beslutet är taget, vi skulle agerat långt tidigare. Ett bra sätt hade varit att köra vettigare då eller hur?

FP
Len
Någon skrev här om 1+1 vägarna, en "ny" uppfinning ifrån Borlänge....
Kanske skall de även funka för att reducera farten? Om man som jag kör i 85 där det är 90 på dessa fåll-vägar, så blir det härliga köer bakom.....som skall förbi snabbt när det dyker upp ett kort dubbelfält av och till.....

Åkte på en sådan väg i ca 90 (som var skyltat) då det med god fart kom ikapp en ambulans med mkt ljus på. Då ökade jag farten till ca 110 för att snabbare komma fram till det ställe där vägen blev bredare. Detta var inte nog för föraren av ambulansen, han kröp upp bara ett par meter bakom....

Fel tänkt igen, hos vägverkets byrrråkrattter (som inte har ngt att tänka med , överhuvudtaget): Ingen information till trafikanterna om hur samspelet skall gå till (ex.vis med utryckningsfordon) på sådana smala vajervägar.

Experimentverksamhet, kallas det för.

L.
Med fri fart blir prästerskapet utbränt!
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Jag kan hålla med er i att staten drar in pengar på billismen och att det är fel. Men fartkamerorna är INTE en inkomstkälla. Det är enbart löjligt att påstå något sådant.
Det är en metod att konstatera brott. Dessutom en metod som motverkar brottet den skall konstatera.
Sedan är det en bättre och mer ekonomisk metod än att ha poliser ständigt utplacerade överallt, vilket bara är ännu bättre.
Jag tror att BimmerX5 slog huvudet på spiken med sin ärlighet när han skrev;
[MEN jag tycker att övervakningen är lite trist, eftersom jag gillar att gasa emellanåt]

Jag har ett råd för er som gillar att gasa (jag är en sådan själv).
Börja med bankörning ! Det är ett utmärkt och roligt sätt att få utlopp för sin fartglädje. F-n så mycket roligare än att leka racerförare på allmän väg !

Att orsaka en olycka med dödlig utgång p.g.a. en adrenalinstinn fortkörning är lika mycket dråp som en fyllekörning med samma resultat, enligt mig.
Paap Reeder
Len!
Det var inte logistiken som klickade vid Volgograd utan det att man inte vågade berätta för "chefen" hur jäkligt illa det egentligen var efter att man gapat över hela den ryska björnen i s t f att skära av testiklarna.

MVH /// Paap R
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Dessa 500 mkr på trafiknykterhetsövervakning skulle säkerligen spara mångfalt flera liv. MEN det drar ju inte in några pengar till statskassan, så det är nog därför man "anser" hastighet vara den enda anledningen till att folk skadas och dör på våra vägar.
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Hubbe325: Får man inte böter om man kör rattfull, eller vad menar du ?
Jasså Len du är en av dom där parasiterna som ligger i 85 på 90 väg återställ gärna kk genast.
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Hahahaha t,o.m kampsånger men lol

Len
Paap : Såå var det nog, jag . Hade glömt......

mattias: Om man kör i 85 i st.f. 90 är man försiktig. Kör man i 95 där det är 90 så är man av samma skrot o korn som staten....en som hela tiden plussar på med moms....kk har jag redan sänt in - efter rek. av ngn bilbes.knutte....sic

L.
Med fri fart blir prästerskapet utbränt!
Len: Sett ur den synvinkeln måste jag säga att du är ett föredömme.
Många åsikter om att pengarna istället borde läggas på säkrare vägar eller fler poliser.

Men om dessa lösningar innebar fler räddade liv per krona, vad är då skälet till att man ändå väljer att sätta upp fartkamror?

Jag är ganska säker på att man har utrett möjligheterna och väljer det mest kostnadseffektiva sättet att minska olyckorna.

Synd bara att sidan inehåller rätt många helt felaktiga argument, men jag är inte för fartkameror för 5 öre och när kamerorna börjar mäta hastigheten mellan kamerna ocksådå kan man börja diskutera att det kan vara integritetskränkande.

Pengarna borde som många andra säger satsas på säkrare vägar men jag kan tänka mig att det glider in rätt många sköna pengar i polisens ficka och det troligen är det störsa argumentet för dom att fortsätta
Am
569
Ambush
540i/6-94
Det kan nog, som tur är, bli lite bekymmer för Tingvall och co. när dom försöker få igenom mätningar mellan kamerorna. Datainspektionen är ju minst sagt restriktiv när det gäller montering av kameror på allmänn plats, just för att skydda den personliga integriteten. Vet många, både privatpersoner, företag och myndigheter som fått ansökan avslagen p.g.a. integritetsskyddet även fast dom haft nog så goda anledningar att sätta upp kameror.
Skulle polisen plötsligt få börja fota alla som kör bil på vissa vägar oavsett om dom bryter mot lagen eller inte så skulle det ju innebära en ordentlig kovändning vilket logiskt sett skulle leda till en enorm ökning av övervakningskameror i samhället i övrigt då den personliga integriteten inte längre skulle värderas så högt.
Om dom dock väljer att avkriminalisera fortkörning och inför ägaransvar så kan ju systemen konfigureras så att föraren inte kan identifieras på bilderna. Då försvinner ju frågeställningen om den personliga integriteten och dom kan fota allt som rör sig framför kamerorna för att sedan automatiskt söka efter fordon med körförbud, stulna fordon, ta vägtullar, spåra efterlysta bilar osv osv.
Så länge datainspektionen håller lika hårt på integriteten som idag så kan man nog vara hyffsat säker på att slippa mätning mellan kameror.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Hur hanterar man följande:
Två personer färdas i samma bil. Kamera 1 passeras i laglig hastiget med A bakom ratten. Direkt efter kameran stannar bilen och B sätter sig bakom ratten med A som passagerare. B kör som en blådåre fram till kamera 2 och passerar kameran i laglig hastighet. Snitthastigheten blir över den tillåtna, men vem har kört för fort? Utan ägaransvar skiter det sig för Tingvall.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.