AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.410

Hur säljer man en M-bil

Sida 2 av 3
Ovanstående alltså riktat till Grubbe...

Att sälja en M-bil är givetvis mycket svårare än en standard BMW. Som Crisse nämner, driftkostnaderna är inte de billigaste. Om du betalar 100tkr för en hyfsad E36 M3 3,2 eller liknande, så är det ändå bara entrébiljetten. Sen kommer driftskostnaderna... mängden köpare är mao begränsade.

/Olof

Sportsfahrzeug aus München
Grubbe
Volvo-älskare? Av mina 6 seriösa bilar har tre varti Bmw och en Volvo. Känns det logiskt om man "älskar" Volvo? ;)

Crisse: Jag gör det bara för statusen man får.
Grubbe: Lite skillnade på de "äldre" M-bilarna (E30,E34,E28 & E24)) o de nyare (E36 o framåt), de nyare har ju tillverkats i betydligt fler exemplar än de äldre...Tror inte det kommer dröja allt för länge innan en fin-fin M E34 kostar mer eller mindre lika mycket/lite som en fin M E39 av de första årgångarna...
Vad gäller E30 kontra E36 så kostar ju en fin E30 nästan mer än vad en fin E36...
En M5 E34 må se ut som en 525:a för den oinvigde men det skiljer en hel del. Har för mig att bilarna byggdes av 8-mannalag hos BMW M Gmbh i Garching, man la ner extra omsorg på inpassning, få "rätt" ljud när man stänger dörren osv, tog ungefär 2-3 veckor att färdigställa en M5 (råmaterialet var om jag ej missminner mig en 535 kaross). Att bygga en bil på detta vis är inte fullt jämförbart med det sätt tex en E46 är byggd på, den byggdes har ja för mig på det vanliga löpande bandet...Man ska komma ihåg att de "tekniker" som jobbar/jobbade på M Gmbh i Garching när M modellerna slutmonterades där var nog lite extra stolta o förmodligen hörde de till de bättre, o förmodligen var man lite extra stolt över att få jobba på BMW´s "bästa" fabrik...
Kan i viss del hålla me dig om att de nyare M bilarna kanske inte är lika "unika" som de äldre, däremot är ju prestandan betydligt bättre än för de flesta "bruksbilar"...

Grubbe
"Man ska komma ihåg att de "tekniker" som jobbar/jobbade på M Gmbh i Garching när M modellerna slutmonterades där var nog lite extra stolta o förmodligen hörde de till de bättre, o förmodligen var man lite extra stolt över att få jobba på BMW´s "bästa" fabrik..."

Det är precis sånt här jag menar. Vilken bs alltså. En M5 e34 kostar idag ~45k och du får det att låta som att den borde vara värd det tiodubbla.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Grubbe: Du har helt fel i att det inte skiljer sig. Även om vi glömmer de tekniska specifikationerna. Allt är dyrare; service, försäkring, soppaförbrukning, förslitningsdelar. En M-bil ställer högre krav på korrekt service. Att sälja en M-bil är svårare eftersom det finns färre potentiella köpare per bil.

Prestandan är subjektiv, och där finns inga rätt eller fel. Mer än att en M-bil är bland det snabbaste man kan köpa.
Grubbe
"Mer än att en M-bil är bland det snabbaste man kan köpa.
"

Hahahahaha... lol. :D
Grubbe
Klyscha på klyscha. Det låter på er som att ni aldrig ens suttit i en M-bil. :D
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Fan du är sjuk Grubbe.
Både du och jag vet att innan M3 E46:an kom så jagade du och jag varsin M5 E34. Tyvärr så hittade du inte din svarta och jag nöjde mig inte med någon ungdoms körd bil. Men vem vet efter att du har fått sålt på din massproducerade M3:a så kanske du köper dig bilen som du alltid drömt om istället för att snacka.

Med vänlig hälsning Patrik

;)

Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Grubbe: Om det är något som lockar till skratt så är det väl hur du kan tycka att det är status i M3 E46... Men det har kanske med att du bor i Norsjö att göra.

M3:an avställd 20051028, 77871 km - Länk
Grubbe
Jag vet. :(

Det enda exemplaret jag hittade hade vita blinkers och då bemödade jag mig inte ens att ringa på den. Att den tidigare ägaren beudlat den med något sådant fruktansvärt alltså. Tänk hur kördynamiken skadats av dom vita blinkersglasen. :(((
Grubbe
Crisse: Det är betydligt högre wow-faktor på en M3 E46 än t.ex 330 E46 som du tidigare föreslog. Därför väljer jag naturligtvis M3 E46.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Grubbe;
Kan du ens ge ETT förslag på någon bil som kostar som en M5 E34 och som är lika stor/tung, ungefär gammal, och samtidigt mycket snabbare?

Som sagt varför ödslar du så mycket pengar på att äga en M3 E46 om du ändå tycker att den känns lika "rolig" som en 328 E46:a?
För inte blev du väl tappad bakom grisbilen som tonåring:-)?

mvh/F
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Flisan: För att han kan kanske?

Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Grubbe: Jaha ok. Så du tycker inte att det är nån skillnad mellan 330 och M3 men din omgivning gör det? Varför pratar du inte med dem då, om hur felinformerade de är...? Istället för oss här på forumet?

M3:an avställd 20051028, 77871 km - Länk
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Stor misstag att köpa en M3 pga. wow faktorn. Ingen i in omgivning kan ju ens se vad det är du kör, det kan jag lova dig.

Du har ju till och med problem att se skillnaderna. Så varför skulle någon annan oinsatt kunna se det.

mvh/F
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Om man gillar Bmw och det gör nog alla som hänger här, så tycker nog de flesta att M-modellerna är exklusiva. Att sedan det är relativt billigt att köpa en gammal väl insliten M5 E34 har väl inte så mycket med saken att göra. Men när t.ex. toppen lämnar in och man får verkstadsräkningen så förstår man nog att det inte är en helt vanlig bil.

Min svarta: Länk
Min blå: Länk
Grubbe
När fjädringen på en Citroën XM går sönder och man får verkstadräkningen så inser man också att det är något alldeles extraordinärt man har att göra med.
Att du kan hitta en sönderkörd M5 redo för skroten för 45k har inget att göra med hur den byggdes som nybil. Det är bara att tacka och ta emot som köpare att man får så oerhört fina bilar till så fördelaktiga priser. Dock så är det ju ingen fin M5 man får för nämnda pengar.

Men det är iaf kul att Grubbe kan erkänna att han låter den utomstående omgivningen välja bil åt honom.

/Olof

Sportsfahrzeug aus München
Grubbe
Olof: Jag är bara ärlig. Det finns så många hycklare som inte vågar säga sanningen om varför dom väljer just sin bil eller t.ex sina kläder.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Det har du rätt i, tänkte inte på det.

Min svarta: Länk
Min blå: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.