|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Funderar på vad det är som driver en köpare att köpa en så pass anorlunda bil som tex. M5,M3 Personligen så bestämde jag mig för att 535 var långtifrån nog, och funderade inte det minsta på om bilen skulle bli svår att sälja eller ens försäkra eller tanka. Hur tänkte ni? Det blir alltid sämre innan det blir bättre | |
|
Ja, jag ville ha en rolig bil, med betoning på rolig. Eftersom jag fastnade för Z3 provade jag dom flesta motoralternativ men efter första provkörningen av en M modell så , ja vad skall man säga. Jag glömmer aldrig resan hem från borås den dagen då jag provade min första Z3 M bil. Man kan väl säga att jag slutade inte le förrän jag var vid jönköping någonstans. Det blev en M modell kan jag säga, DIREKT! Utan att ens tänka på hur jag skall sälja den i framtiden, inte för att jag öht kan tänka den tanken ens idag :-). Mvh PG |
|
|
Håller med pgr69 att köra en M-bil avgör saken, sätter du dig i en så kommer du inte ur. Så att köra en M är det dummaste man kan göra om man "Inte" tänker köpa en. För att kunna slita sig från en av dessa underbara maskiner så är det väll just det du nämner som är ett problem, ekonomin får tyvärr stryka lite på foten. De kostar en hel del att försäkra och de tappar värde... men av någon anledning finns det aldrig i mina tankar när jag i min M5:a njuter av varenda mil. Kan inte få mer valuta för pengarna inte ens om jag skulle installera en egen bergochdalbana mellan jobbet och hemmet. Finns inte mycket som går att jämföra med den. Så varför bry sig om att sälja den när du aldrig vill skiljas från den. |
|
Grubbe |
Nu överdriver ni väl lite tycker jag? Så himla bra är dom verkligen inte. Rätt tunga och man upplever dom som lite småtrötta tycker jag. Ni får det att låta som att det är värsta supersportbilen. Men det är det inte. Det är en vanlig 3/5/6-serie med lite uppsnofsad väghållning och en lite kralligare spis, något annat är det inte. Visst är det ok bilar men extrema på något sätt? Nja... |
|
Grubbe>>>Njaha...Läs liiiite om hur en M5 E34 t.ex byggdes så ändrar du nog uppfattning. "Det är en vanlig 3/5/6-serie med lite uppsnofsad väghållning och en lite kralligare spis,något annat är det inte"...Oj,oj vilken generalisering och ett uttryck för okunskap anser jag ... Ingen har heller sagt någonting om "extrema" heller...Sedan så är det ju ett riktigt spann mellan vilka M-bilar man jämför med också. M5 E60 är extrem anser jag.. Mvh Janne. |
|
|
det var väl bara dom av årsmodell -88/89 som byggdes för hand, sen var det ju löpandeband produktion som på vilken 518 som helst. Sen har vi ju M5 touringen givetvis, en av mina favoriter, men den var ju sanslöst mycket dyrare än motsvarande sedan, kombitillägg på 140k är ju i högsta laget.. Visst är det bra bilar för vettiga pengar, men jag tycker att kvaliteten på dom nyare är alldeles för dålig, mest gedigen hittils är ju M5 E34 tycker jag, sånt kvalitetsintryck är till och med svårt att finna i dagens bilar.. Mvh Evers |
|
|
Länk Läs o begrunda... Mvh Janne. |
|
|
"Nu överdriver ni väl lite tycker jag? Så himla bra är dom verkligen inte. Rätt tunga och man upplever dom som lite småtrötta tycker jag. Ni får det att låta som att det är värsta supersportbilen. Men det är det inte. Det är en vanlig 3/5/6-serie med lite uppsnofsad väghållning och en lite kralligare spis, något annat är det inte. Visst är det ok bilar men extrema på något sätt? Nja..." Vad jämför du med då för bilar om jag får fråga, visst man kan garanterat hitta mycket extremare bilar som dessutom är bättre kvalitetsmässigt, men i vilken priskass hamnar man då tror du? Exempel: För 100 000:- för man en gammal 93-96 M3:a men trots att de är 11-13 år gamla så står de sig mycket bra jämfört till och med mot nyare och dyrare bilar. Vilka andra bilar för 100 000:- kan man jämföra med, som har samma komfort och körglädje. Kvalite är en annan sak, den skulle kunna varit lite högre det måste jag hålla med om, men till BMW´s försvar så måste man nog ändå säga att det är ganska imponerande att de kunde plocka ur 286 Hk utan överladdning för 13 år sedan. Volvo och Saab och många andra har inte sån effekt i sina maskiner idag, trots överladdning. Visst du kan säkert hitta en bil som är lika snabb eller snabbare rakt fram för 100 000:-men då misstänker jag att du kommer säga Saab elelr någon japs. Men dessa saknar ju såååå mycket annat. M-bilarna har helheten så att säga. Lagom komfort, relativt tysta inuti, starka så det räcker, bakhjulsdrift, körglädje, plats för minst 4 personer, användbart bagageutrymme, osv...... Det sämsta med min M3:a är försäkringen, kvaliten på vissa detaljer och styrningen. Styrningen är inte tillräckligt direkt jämfört med nyare bilar. Självfallet så går de att sälja, men man får räkna med en duktig förlust. Byt in den hos en handlare, inga som helst problem, det kostar men det är inte svårt att få till. mvh/F |
|
|
Allt beror väl på vad du har för preferenser? För en person som kört en Ford Focus, Volvo V70 eller något annat och ta steget till en M-bil så är skillnaden extrem. E46 M3/E39 M5/E60 M5 är mycket potenta bilar. Att säga något annat vore löjligt. Vad är då nästa steg. En Ferrari F430? Visst, kul. Men äger du en Pagani Zonda F så är det små potatis. Sen då? Jo kör du någon form av tävlingsbil så är det ingen gatbil som känns tillräckligt bra. Har du någon gång kört formelbil så är det lika bra att köpa sig en gammal Volvo för det finns inget som kommer i närheten. Människan är ett vanedjur, och det kvittar om du har 300 eller 600 hästkrafter, du kommer förr eller senare vänja dig vid kraften. |
|
|
Acey>>>Tror iaf att ingen pratar "banbilar" här :),men f-n vet ;) Men som sagt,ingen av de tidigare inläggen pratar ju "extrema" innan "Grubbe" nämnde detta... Mvh Janne. |
|
Grubbe |
Att ens hävda att M5 E34 skulle vara unik eller exklusiv... Hahaha. :D Det är en gammal 5-serie med lite mer spis än 525:an. Handbyggd hit och dit. Den ser ändå likadan ut och känns likadan att köra som en 525:a med lite större motor. Den insikten måste ni väl ändå ha? |
Buspelle |
Alla M-motorer har väl varit ganska "extrema" för sin tid både vad gäller effektuttag och sett ur ett motorutvecklingsperspektiv. Dessutom måste det väl betraktas som "extremt" med 400 eller 507 hk i en fyrdörrars familjesedan. Vad är annars extremt. Sedan är det extremt bra byggda bilar med extremt mycket körglädje, extremt användbara och extremt mycket carisma o s v. Skulle nästan vilja påstå att det är just det att bilarna är extrema ur en lång rad olika persktiv som gör dem så roliga att äga och köra. Bara att starta motorn på morgonen i garaget och höra ljudet är en extremt trevlig upplevelse. |
Grubbe |
Janne T: Jag såg in i framtiden hur den här tråden skulle förvandlas till ännu en i raden av fantasierna om Bmw:s M-bilar. ;) |
|
Att tillverka en bil med fyra sittplatser som ska hålla utan större gnäll i alla väder och 20000 mil är väl ingen utmaning kanske. Men jag vågar påstå att samtliga BMW M5 som kommit (E28, E34, E39, E60) har legat på gränsen för vad man kan få ut prestandamässigt ur ovan nämnda koncept med de förutsättingar som rådit vid tidpunkterna de släppts. Det gör dem speciella/unika. Grubbe: Din M3 E46 har mer likheter med en 70-tals DAF än en F1-bil. Är den ungefär som en DAF att köra då? M3:an avställd 20051028, 77871 km - Länk |
|
Grubbe |
Crisse: I Jämförelse med en F1-bil känns den slöare än en DAF. Det törs jag lova. |
Grubbe |
Vad det nu skulle spela för roll i sammanhanget? |
|
Grubbe: Vad jag menar är att bilspektrat är så sjukt brett och merparten av svenska folket kommer aldrig köra nåt snabbare än en V70 2.4T. Därför tycker jag det är OK att kalla en 15 år gammal BMW M5 för speciell, men det tycker ju inte du. Jag ville bara visa på att allt beror ju på vad man jämför med. M3:an avställd 20051028, 77871 km - Länk |
|
|
Grubbe vart vill du få den här diskussionen? |
|
Grubbe |
acey: Jag vill förklara att M-bilarna inte skiljer sig från andra personbilar på något sätt. Frågan var: - Hur säljer man en M-bil? Man sätter ut sin bil i en annons och sätter ett pris tillräckligt lågt för att någon ska köpa den. Det låter precis som att dessa bilar skulle vara speciella på något sätt och skilja sig från mängden då man ska sälja. Hur dumt låter inte det egentligen? |
|
"acey: Jag vill förklara att M-bilarna inte skiljer sig från andra personbilar på något sätt." Grubbe: Du kanske missade att ta bort nån transportsäkring på din M3:a. Ta bort den så kommer du inse att den skiljer sig från en vanlig personbil på flera sätt. Eller varför kör du själv inte en 330 då? Den är ju sjukt mycket billigare i försäkring, soppaförbrukning, service m.m. än din M3. M5 E60? Skiljer sig inte från en vanlig personbil? Visa mig den sedan som är snabbare och som håller i 20000-30000 mil. AMG Mercorna är ju exakt samma koncept och borde då inte heller skilja sig från vanliga personbilar enligt ditt resonemang. Det luktar hyckleri samt dubbelmoral. M3:an avställd 20051028, 77871 km - Länk |
|
|
Det är ganska uppenbart efter de diskussioner vi tidigare har haft, Grubbe vet inte vad bilentusiasm är så dina kommentarer känns rätt överflödiga. Som att försöka övertyga en Volvo-älskare om BMW, Porsches eller något annat märkes förträfflighet. Helt meninglöst. Allting står i relation till något. En Ferrari 360 är kanske inte så häftig i jämförelse med en Pagani Zonda... /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.