AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.967

Fartsyndarnas skräck

Sida 2 av 2
Underbart med extra pengar till staten!
Trängselskatter, chockhöjda vägskatter (trots försämrade vägar), vägkameror och sist men inte minst. Bensinpriset.

I höst är det val, ska tänka på det här då!

Flåklypa
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
De ska bli kul o testa prismalinserna för regskylten o laserstöraren.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Som sagt de som kör fort kommer att fortsätta med det (jag utan framskylt+zorro mask), det blir bara fler farliga omkörningar av alla som bromsar in vilket lär leda till flera påkörningar bakifrån tex.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Det kommer nog bli en del förändringar.

De nya kamerorna använder sig inte av blixt förutom när det är absolut nödvändigt (i beckmörker). Därför fungerar inte reflexspray och dyl. i dagsljus eller skymningsljus.

Dessutom så har polisen fått direktiv att stoppa och bötfälla alla som kör utan regskylt fram (eller har monterat extraljus/annat för att skymma främre skylten), poliser med flygande kommer dessutom att sätta 2X på alla som döljer/plockar bort främre skylten.
Länk

Men, snart vankas det andra bullar:

RPS aviserar nya resurser till polisen:
-Max. 6 km för för fort - sedan böter
-Hitta alla drckna förare
-Jaga de som kör agressivt

osv

Länk

(det står om 80talet i texten, när bilister var annorlunda)

F
Glömde denna:

Länk

"-glömde bort att köra bil" skrev Collin i AB. En sån fräck rackare.....

F.
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Har ni testat att köra ex 60 km/h och sedan ökat till 66 km/h för att sedan droppa ner till 60 igen.
Det är mycket svårt att avgöra på känsla om man håller sig inom "toleransen"

Min strategi är klar vid ev stopp av polisen:
1. Neka. 2. Begär bevisning. 3. Gå vidare till domstol.

Jag gör det för att rättsäkerheten är hotad och för att det är de demokratiska verktyg jag har.
Och alla ni "Håll hastigheten i stället" - bry er inte om att svara - det räcker med att ni själva sitter
där med 1200:- i bot en vacker dag, då vet jag att ni tänker på detta inlägget och det räcker för mig.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Polisen tyckte ju själva att det inte var nån bra idé för att de skulle vara upptagna med alla småsyndare när de som kör mycket för fort far förbi.

///BMW - Was sonst!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
evergreeN vadå 2X?

Verkar som om man blir tvungen att tillverka och konstruera de där snurrskyltarna på allvar så är problemen med fartkamerorna ur världen, men man vill ju inte kapa i bilen i onödan och jag har ingen färdig lösning ännu?

Dessutom säger lagen att registreringskylten ska sitta väl synlig, vilket kan vara bakom vindrutan oavsett vad polisen säger. De lär ju få rycka ut och jaga många, eftersom en stor % kör utan skylt eller kör fort, vore klart bättre om de skulle lägga ner dessa resurser på att stoppa våldtäcktsmän, mördare, våldsbrottslingar mfl.
Lite mer;

Länk

Det står om sådana som brukar arrangera olagliga tävlingar på vägarna.
Kanske är det såna som syns på vägarna när det ex.vis är tillställning på Elmia?

F
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Istället för alla dessa kameror borde det ju ligga mer i allas intresse att göra något åt patrasket som skadar eller stjäl våra bilar. Åker de mot förmodan in tagna på bar gärning så skrivs deras persondata upp och sedan släpps de direkt MED buss/taxipengar på fickan!!!

Obs detta är inget jag fantiserat ihop utan det kommer direkt från en piketpolis.

Personligen har jag fullgod översyn för folk som sträcker sig över gällande fartgräns på vägavsnitt som tillåter det. Naturligtvis inte vid skolor, äldreboenden etc... Men det finns ingen pundare, biltjuv mm i världen som bryr sig om en stolpe med en digitalkamera i!!! De finns där enbart för att storebror ska kunna mjölka oss på mer pengar.

Kan ju knappast påstå att en vanlig medelsvensson i en modern bil utgör en enorm dödsfara om han/hon frambringar sin hyffsat moderna bil med 105 km/h på 90 väg. Hastighetslagarna har ju några år på nacken, (60-talet?) om man jämför vad de åkte i för bilar på den tiden förstår jag mycket väl resonemanget om total livsfara vid "hög" hastighet. Det finns ju ingen människa i världen med IQ över badboll som kan påstå att en DKW Junior De Luxe motsvarar en Volvo S60 överhuvudtaget på någon parameter, ändå är det samma hastighetslagar nu som då...

Använd sunt förnuft för f*n!
R: Nu är ju de flesta hastighetsmätare kalibrerade så att 70 km/h i mätarfart motsvarar 62-63 verkliga km/h. Pröva själv med en GPS. Alltså kan du ligga och pendla i spannet 60-74 utan att behöva bekymra dig.
Fram för fler synliga poliser på vägarna istället för övervakningskameror. Dessa kameror kommer snart sitta överallt, kopplade till Kiruna där någon slags gigantisk övervakningscentral skickar ut bot så fort du passerar med mer än 6km/h över gällande hastighetsgräns. Ingen hänsyn till väglag, vägens skick, bilens kondition eller trafikintensitet.
En polis kan vara mänsklig, dessa plåtpoliser gör ingen glad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.