AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.968

Fartsyndarnas skräck

Sida 1 av 2
Se länk:

Länk
Jättebra!
Detta borde innebära färre fartkontroller på vägarna.

Flåklypa
Paap Reeder
... värre skräck får man väl av den mobila bussen(-arna?) dom har här i Stockholmsstaden ... fast å andra sidan mäter den med en CW-radar.

MVH /// Paap R
Jag läste någonstans att olyckorna ökat dramatiskt på ställen där kameror satts upp. Förmodligen är det så att förare numera ägnar sig mer åt att spana efter kameraskåp än att titta på övrig trafik.

Tur att man inte har reg. skylt fram på mc'n... He he he.

/Fredrik
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Det där med fartkameror fungerar faktiskt bra. Nu börjar i.o.f.s. dom gamla kamerorna att bli lite tandlösa p.g.a. att dom flesta inte är i bruk. Det är ju ett jädrigt ekonomiskt sätt att kontrollera och hålla nere farten på... Nu skall dom bara komma på en kamera som registrerar vårdslös körning och fyllekörning också så kan poliserna utnyttjas till våldsbrott, bilstölder och annat som är underprioriterat.
Am
569
Ambush
540i/6-94
det tror jag tyvärr inte mycket på - är nog mest propaganda för att få bort skåpen. Det mesta tyder ju på att olyckorna minskar drastiskt på dessa sträckor så nog gör dom nytta.

Sen tycker jag väl personligen att kamerorna skulle göra sig bättre utanför skolor och dagis på 50- och 30-sträckor där man verkligen vill få folk att hålla hastigheten.
När samtliga av dessa kamerskåp är uppe så borde ju det betyda att folk kör ännu fortare på dom sträckor som inte har kameror.

Farthållare är en trevlig uppfinning!

Keep Your Distance!
Hmm, har sett maskiner som används för att rensa diken och vägrenar som liknar en stor motorsåg moterad på en hydraularm, skulle ju vara ett kul projekt att modifiera en sådan att rensa undan annat "ogräs" längs vägarna...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men hjälper inte så mycket vid 90->70 passager där de flesta kameror sitter.
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Fredrik M: Det var nog i Top Gear du såg det. Jeremy Clarkson drog upp lite jämförande statistik för ett par engelska "kommuner". Samma statistik för Sverige har jag dock inte sett.
Clubsport, jag kör en del på R40 mellan Bors o Ulricehamn och när trafikintensiteten medger så att det exakt vad som händer alla bromsar in vid skåpen o gasar sen igen, samma sak händer där man har satt mitträcken, folk gasar allt de kan när det är tvåfiligt o möjligt att köra om.
Håller med om att skåpen borde stå på 30 sträckor vid skolor och liknande där det är som viktigast att folk håller hastighetsgränsen.

Mvh Johan
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Mikael Holmyr: Jag kör också en hel del på den sträckan. Du kan väl ändå inte säga att olyckorna har ökat sedan dom satte upp kamerorna ?! Att det däremot kan bli lite farligt emellanåt tack vare 2:1-filsystemet är en helt annan sak. Den vägen om någon borde göras tvåfilig hela vägen.
FullFartFram, jag har inte sagt att olyckorna ökat, vad jag vet så har i vart fall dödsolyckorna minskat sen kameror och 2:1 system infördes.

Men att fok gasar o bromsar strax framför kamerorna kan du väl inte ha missat? Även om detta inte leder till några allvarliga olyckor är det förbannat irriterande att köra efter en sån. Det lär ju dessutom betyda höjd bränsleförbrukning = mer utsläpp.
Mikael Holmyr:
Samma beteende finns på Rv 67 mellan Västerås och Sala.

Har alltid undrat varför skåpen inte finns på 30-sträckor utanför skolor och dagis där dom verkligen gör nytta.
Har bara sett en kamera på 30 eller om det var 50-sträcka och det var i Göteborg vid Tingstatunneln.

Keep Your Distance!
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Ja, dom borde sätta upp kameror på 30-sträckor vid skolor och sjukhus också. Då kan dom dessutom ta bort dom där irriterande farthindren. Det är ett jädra trix att ta sig över dom om man har sänkt sin bil ordentligt.
Clubsport:
Jag antar att det är av samma anledning som jag har sett/passerat ett oräkneligt antal fartkontroller sen jag tog körkort men bara en enda nykterhetskontroll.

Det beror på att det är politiskt tillsatta byråkrater istället för folk med kompetens inom området som tar besluten (vägverket).
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Mikael Holmyr: Okej, jag trodde du menade att olyckorna ökade p.g.a. detta.
Jodå, jag tycker alltid att man hamnar bakom en såndär fart-jojo och blir förmodligen lika irriterad som du. Och som du säger; Det är inte speciellt ekonomiskt eller miljövänligt att ligga å jucka så.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Det finns en hel del bra placerade kamerskåp vid 70 sträckor precis innan byar, men sen finns det dom som känns utplacerade på rent djävelskap, breda fina 90 vägar med rejäla väggrenar utan några avtagsvägar eller tvära kurvor. Dom kunde vägverket gärna få flytta till 30 sträckor och liknande.

Jag passerar en 30 sträcka vid en årskurs 1 - 9 skola varje morgon, och jag är i minoritet på att hålla hastigheten. Det är trottoar, plank och öppningar i planket från/till skolan vid övergångställen. Det är inte bara en gång man sett barn halvspringa ut på vägen på dom ställen... aldrig sett en fartkontroll där.

Av mig och alla mina vänner är det 1 som blivit stoppad i en alko-koll (nykter självklart), alla utom jag och en till har fått böter vid hastighetskontroller, säger en del om hur ofta vad kontrolleras... säger en del om våra körvanor också.
Emilsson:
Jag tror tyvärr inte det säger mer om våra (o då menar jag alla bilister i Sverige) körvanor än att våra politiker tycker det är lättare att ta poänger på hastighteskontroller än nykterhetskontroller, kan ju bero på at de är rädda för att åka dit själva, en politiker som kör för fort kan ju sitta kvar men en som åkder dit för rattfylla får ju lite mer problem.

OBS! detta gäller tydligen bara vissa, en del klarar sig på teknikaliteter och verkar tycka det är det samma som att han inte gjort något fel.
Vad fint! Då har Gestapo Bodström ytterligare ett sätt att konrollera våra förehavanden. Polisen lär ju gnugga händerna i dubbel bemärkelse!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.