|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
folke: Antenkabel var urkopplad vid testen med utrustningen utanför bilen. Ett litet tillägg bara, efter att nu har använt jordisolatorn en vecka; När bakrutedefrostern är påkopplad hörs ett mycket svagt generatorvin, dock knappt hörbart. I och för sig använder man ju nästan aldrig defrostern, men ändå... |
|
|
Kan tänka mig tre orsaker: 1. Generatorn får jobba lite hårdare, defrostern drar rätt bra med ström. 2. Defrostertrådarna ingår i antennsystemet, det sitter bl.a. filter i anslutningspunkterna, syns om du demonterar klädseln över C-stolparna. Det sitter 2st på E39, vet inte hur det är på E36. Kanske nåt som strular här. 3. När defrostertrådarna jobbar så går det som sagt rätt många ampére fram till anslutningen vid ovanst. filter, och tillbaka genom bilens chassi. Kan möjligen inducera störningar i närliggande kablar. Kan mycket väl ta sig in i stereon via antennkabelns skärm. Prova att lossa antennen, kör på CD:n. Eller stoppa i en kort tråd i antennuttaget, då kan du säkert få in lokalsändaren. FP |
|
|
folke: 1. Tror inte att det har med den ökade strömåtgången att göra, då det inte blir störning då jag drar på helljuset med 100 wattarna. 2 & 3. Ja, det är säkert kombinationen antenn/defroster som inte är 100% lyckad. Kanske man skall montera en annan antenn? |
|
|
Intressant tråd det här. Ska nog oxå köpa mig en jordisolator. Finns dessa med olika prestanda? Vad behöver jag? Vad kostar dessa? |
|
|
Har fått ordning på generator vinandet! Kopplade in en jordisolator på lågnivån (direkt vid steget) den som går till diskanterna och störningarna försvann! Tack för tipset!Nu slapp jag riva isär halva bilen för att dra om en massa kablar,skönt. |
|
|
Bra att fler och fler kommer till insikt och får en lösning på sina störningar pga jordslingor. Lite tråkigt att läsa om konstiga jordpunkter, ugnsfolie och dyra superkablar med trippelskärmning och liknande. FP |
|
|
Hade en jordisolator och den tog bort nästan all middbas och stal även lite annat ur registret...... *Allt eller inget* -Önskar byta sin pårla mot kombi, maila förslag- |
|
|
Då var det ingen bra produkt. Jag har bara lyssnat på ett par olika, pris runt 200 resp 600 tror jag det var. Ingen hörbar påverkan på ljudet. Kan ju vara extremt fel anpassning, nivåer osv som gör att det blir fel. Vid för hög nivå in i jordisolatorns LF-trafo kan kärnan gå i mättning, ger ett lustigt distorderat ljud. FP |
|
Robsarve |
Ett tips är att ta en portabel cd/md eller liknande och koppla in sig framme på lågnivån. Om störningarna försvinner då är det helt enkelt cd'n som tar in störningen och detta fixas lätt med ett avstärningsfilter på ingången. Inte ovanligt på E36... Har man fortfarande kvar störningarna så är bästa sättet att fortsätta längs signalvägen för att hitta problemet. Det kan ju vara en annan komponent, t.ex delningsfilter eller eq, eller felaktigt dragen eller skärmad lågnivå. |
|
Klart är ju att störningen nog försvinner vid denna test, pga att det inte blir någon jordslinga via bilens chassi. En jordisolator är nog bästa lösningen trots allt. FP |
|
|
Hej Carsten! Ja hade oxå problem med det lilla "turbo" ljudet som blir ur högtalarna i min gamla, och det var just till framsystemet det spökade, hade då dragit det på vänster sida, men eftersom att ja hade kablar dragna på andra sidan oxå så testade ja med dom, och då försvan ljudet! Mvh Johan! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.