|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som vet vilken sida en lågnivåkabel skall dras i en E36 Coupé? Förra ägaren har dragit den på vänster sida men jag misstänker att något är fel eftersom jag får ett sjujäkla generatorsurr i högtalarna. Det märkliga är att surret låter mest på höger sida så jag trodde att det låg någon strömkabel där och drog istället högtalarsladden på vänster sida och igenom bakom instrumentpanelen men det surrar fortfarande. Eftersom det låter mest på höger sida borde det väl nästan vara något fel på lågnivå kablen och inte för att det skulle vara i närheten av en strömkabel?Strömkabeln har väl BMW dragit i mitten på bilen bak till batteriet? Ni får gärna komma med tips om ni har några. Lågnivå är nu dragen på vänster sida. Båda högtalarsladdarna till framsystemet är också dragna på vänster sida. Mvh Carsten | |
|
Hejsan! Detta med störningar är ett vanligt problem på e-36. Det spelar ingen roll hur dyra eller många skärmningar lågnivå kabeln än har så är det alltid problem. Ett tips som fungerar är att ta alufolie(ugnsfolie) och linda in hela kabel paketet som du drar bak. På detta sätt garderar du dig så gott det går . Lycka till! mvh Mathias Perzon |
|
| Jag har dragit både lågnivå och högtalarkabel i mitten. Lätt att öppna upp, gott om plats, helt osynligt, men framför allt INGA störningar. Jag har en Kenwood huvudenhet men inga märkvärdiga kablar. | |
|
Hej! Om du vill veta om störningen verkligen kommer från lågnivåkabeln kan man enklast dra en provisorisk lågnivåkabel från radion till steget och flytta runt denna i bilen för att se om störningen ökar eller minskar när kabeln flyttas runt i bilen. Eller varför inte prova med denna kabel ut genom dörren och dirkt in till bagaget, om det är lågnivåkabeln som plockar upp störningar borde störningen försvinna. Om man har separat aktivt delningsfilter till stereon kan man även prova med en annan jordpunkt till filtret. Jag har haft problem då jag jordade stegen och filtret i samma jordpunkt bak i bilen. När jag istället jordade mitt aktiva filter i samma jordpunkt som radion (fram i bilen) försvann mina generatorstörningar. Daniel |
|
|
Hej. Det finns lite om stereo installation i en BMW 328i Cuupe på min hemsida. Spana in om du vill. Länk Peter |
|
iceman |
sålänge inte lågnivå kabeln korsar ngn ström kabel så tycker jag att du ska ändra jordpunkten. |
frazze |
Danne verkar veta vad han snackar om.....helt rätt. Gör som han föreslår....så löser det sig. frazze |
schneberger |
henrik a : h¨ller med om att i mitten är suveränt. där går inte strömmen. har dragit dfdär också. har en kenwood enhet jag mä !! |
|
En annan lösning som brukar minska störningar bortsett från aluminiumfolie är att höja strömstyrkan på lågnivånsignalen. Normalt är väl att den ligger på 1,5 volt (tror jag) men man ska lätt kunna höja den genom att enkelt monter en liten lågnivåförstärkare. Vet att Phoenix-Gold har sådana som är ruskigt bra i sitt sortiment. Drog kablar i min e-36 cabbe rakt över huvudströmkabeln som ligger på golvet och isolerade kabeln med Alu-folie. Fick inte några störningar, hade dock en lågnivåsignal som låg på 4 volt. :D |
|
| Strömkabel i en E36:a går på höger sida det ser man om man tar upp baksätet och lyfter lite på den svarta listen som sitter efter sidan. Detta gäller bara dom som har batteriet bak alltså 320 och uppåt. | |
|
Ville bara upplysa er om att det nu är löst. Efter mycket huvudbry införskaffades en jordisolator från MDS (249:- inkl frakt) och nu är det helt borta! Otroligt skönt och värt varenda krona. Så håller ni på med bilstereo i E36 och ni inte får rätt på det och helst vill undvika mentalanstalt så kan jag rekommendera detta. Mvh Carsten |
|
|
Kontrollera kapciteten på isolatorn. Järnkärnan i trafon mättas av hög lågnivå, speciellt i basen. I diskanten beror det på materialet i trafon hur linjär den är. Jag tycker att 250 pix är misstänkt billigt. Ett alternativ till: Isolera huvud enheten och mata den från samma punkter som slutsteget. Inte lätt, men möjligt. När man inte använder slutstegen i huvudenheten drar den betydligt mindre ström, så det behövs inga superkablar. Mulle |
|
|
Tack Carsten! Jag har länge dragits med detta problem, med generatorljud genom slutsteget i min 328i '95. Har en ganska fet Alpine anläggning, och det har varit nära mentalanstalt för mig också! Har testat "allt" innan. Frilagt hela anläggningen från chassit, kört hela anläggningen utanför bilen (!) använt samma matningspunkter för ström, trippelskärmad kabel osv. Till slut gav jag upp, och köpte en jordisolator för lågnivå på BILTEMA för 79:- och störningen försvann! Jag har inte upplevt någon negativ effekt av detta, utan kan varmt rekomendera till andra med liknande problem med störningar via lågnivå'n. |
|
|
Till Phippi:Har en pioneer med 4 V lågnivå,kablarna dragna på vänster sida(ej strömmen!) och plågas av generatorvinande så din teori fungerar inte i min bil. M3-97 |
|
|
Lite tips: Ev. störningar (magnetfält från generatorrippel i kablarna) kan INTE skärmas bort med varken alfolie eller trippelkvadrupelskärmad kabel. Endast statiska störningar från störkällor med höga spänningar. Har faktiskt aldrig varit med om att närheten till strömkablar har inducerat generatorstörningar i lågnivåkablar. Prova med att jorda skärmen endast i ena änden av kabeln. Jordslingor är mycket vanliga och ger lätt generatorstörningar. Jordisolator hjälper då, fler och fler tycks komma fram till detta vilket ju är bra. FP |
|
|
Vad är en jordisolator o hur fungerar den? M3-97 |
|
|
En liten transformator för tonfrekvens som galvaniskt skiljer inkommande och utgående signal. Normalt vill man helst inte ha en trafo i signalvägen men om den är av god kvalité och anpassad till in och utgångimpedans på anslutna apparater så påverkas inte ljudet nämnvärt. Används ofta i proffs och studiosammanhang, kan kosta från hundring till tusenlappar. FP |
|
|
oh2000: Om du har frilagt anläggningen från chassiet och använt gemensamt punkt för ström matning borde det givit samma effekt som en jordisolator (eller audiotrafo). Det normala om man efter de åtgärderna fortfarande har problem är att det kommer via matningen, dvs läge att filtrera matnings spänningen. Är du säker att du kopplade bort anläggning från chassie och använde samma matningspunkt samtidigt och inte testade det var för sig? Mulle |
|
|
Jepp, jag är hyffsat säker på att bägge enheterna var urkopplade samtidigt. De låg bredvid varandra utanför bilen, med lågnivån kopplad direkt i slutsteget, och med strömkabel in i bilen. Testat med diverse jordningspunkter. Har även testat med riktigt feta filter på samtliga matningskablar. |
|
|
Nu vet jag hur en jordisolator ser ut!Men ska den kopplas in direkt efter cd:n eller innan slutsteget (ca 5m lågnivåk. mellan dem)? M3-97 |
|
|
Spelar ingen roll elektriskt sett var du pluggar in den. oh2000: Var antennkabeln urkopplad vid testet? Den ger också en jordpunkt extra till huvudenheten. Finns jordisolator att tillgå här också, funkar som för lågnivåkablar, men med kondingar i st f trafo. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.