AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.294

850 T5R vs M3

Sida 5 av 5
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag skulle nog ändra uttalandet till att "framhjulsdrift kan fås att vara bättre än man tror i kurvor" men att säga att det är "bäst" är nog att generalisera väl mycket.

Det har inte bara med drivlinelayout att göra att de flesta motortävlingar med kraftfulla fordon driver oftare på bakhjulen än framhjulen.

Sen har vi det där med underlag med, där framkrafs ofta har fler fördelar än rwd på snö grus och annat liknande elände.

Dr Tinnitus
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Visst kan framhjulsdrift gå bra i kurvor. Jag har inte kört S60, men väl nya V50 och den var bra. Den sägs ju vara klart vassare på vägen än S60. Trots det vill jag mena att den inte nådde upp på samma nivå som E46, men det krävdes tempo nära det jag håller på bana för att skilja bilarna åt. Så kör man mycket sällan på landsväg (kanske helst inte alls).
Diva
Jo men sen så tävlar vi ju inte på vägarna precis .
Helt klart är hur man lärt sig köra.
Har kört fwd o rwd o det upp till var o en samtidigt som det hänger på hur resten av bilen är.
Sen att säga att bwm utklassar tex volvo i väghållning är klart överdrivet.
Jag gilalr bmw o även volvo så ja säger inte att ena märket ä bättre än andra, de olika egenskaper på dessa bilar.

Volvo s60 eller BMW 3 serie?
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Det här med "utklassar" kanske behöver benas isär lite....

Personligen så tycker jag att det för oss vanliga biltokar oftast är mer eller mindre obetydliga skillnader mellan olika bilar i prestanda eller väghållning typ tid runt en bana. Känslan kan säga nåt helt annat.

Jag drar ett par exempel.

Låt säga att ni är ute och kör lite mot en polares bil på en liten kurvig asfaltsväg och tappar säg 20 meter, så tycker ju de flesta att de hade bra häng, ja att de inte var särskilt stor skillnad mellan bilarna. Ju bättre bil man lyckats hänga på ju mindre känns dessutom skillnaden. Typ om man med en gammal Golf GTI tappar 20 meter på ett varv på bana mot en M5 så känns det ju mycket mindre än om man tappar 20 meter med en värstingAudi RS4.

Men att tappa 20 meter eller ett gäng tiondelar på bana per varv i rena tävlingssammanhang som t ex. STCC är närmast rena katastrofen.

Kort sagt, att tappa några tiondelar eller 20 meter på gatan, t ex. i 0-200 kmh, känns inte så oerhört viktigt. Men på bana och riktig seriös tävling, då är det åt helvete totalt.

Fattar nån vad jag yrar om?

Att vi sen ändå slåss med nämmar och klor om varenda tiondel från alla biltester och med alla bilar är ju en helt annan sak, revirpinkeri...... :-) I praktiken är det ofta petitesser.

Dr Tinnitus
No
5.161
Nockenwelle
En tidsskillnad på 1,7 s runt varvet på Gelleråsen skulle en erfaren racerförare betrakta som utklassning. Det ligger inte så långt från skillnaden mellan att köra på gatdäck och R-däck. Den som en gång provat R-däck vill knappast gå tillbaka till gatdäck.
Vad man upplever som skillnader vid mindre extrem körning är dock rätt subjektivt, men skall man avgöra vilken bil som går fortast genom kurvor är racerbanan en bra måttstock.
Bilmässigt har jag växt upp på fwd och skaffade min första rwd bil vid 28 års ålder. Innan dess inskränkte sig mina rwd-erfarenheter till Volvo 240 och liknande bilar med tveksamma vägegenskaper. Idag föredrar jag rwd, men vill mena att en skicklig förare behärskar rwd, fwd och 4wd. De grundläggande förmågor som krävs av en snabb förare är desamma oavsett drivsystem. Anpassningen till fwd eller rwd handlar om det sista finliret. Förare som Edward Sandström och Jan Nilsson har säkert med god marginal den skicklighet som gör att de kan åka fort med en bil oavsett om den driver fram eller bak.
Sedan kan jag hålla med om att både BMW och Volvo gör bra bilar. Vilken man väljer är en fråga om vilka egenskaper man prioriterar.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Körglädje gäääääääääääääääääsp det låter på vissa här som ni aldrig kör på offentlig väg utan enbart piskar era BMW på bana varv efter varv för att jaga tiondedelar? Kan bara uttala mig om min egen körstil/behov som är följande: till och från dagis, till och från jobbet samt ICA. Tror inte jag skulle märka någon skillnad om det plötsligt hade blivit framhjulsdrift på min BMW i vardagen. Och allt det snack om att Volvo inte kan svänga eller att det skakar i ratten så fort man gasar har jag aldrig ens tänkt på. Har haft massor med Volvo som har varit duktigt trimmade utan minsta problem med väggrep eller dylikt. Ända Volvo som har problem är S/V40 men det går ju att fixa om man vill. Och att dem inte skulle hålla för trim tror jag inte på, har trimmat massor samt kört på strippen och ALDRIG haft problem. Kör runt hur många Volvo som helst med chip i Sverige utan problem. Kan inte någon specificera körglädje? Jag använder kanske inte min BMW på rätt sätt inte vet jag men den där magiska beskrivningen många här beskriver om sin BMW infinner sig inte i mina. Är annars aktiv medlem i BMWCS sedan många år och det är endast på ev. banträffar jag tycker BMWn är roligare, i vardagen har jag svårt hitta känslan speciellt på vintern. Missförstå mig inte nu jag gillar BMW som fan men jag är inte blind och tycker inte BMW är bäst på allt, för det tror jag inget bilmärke är.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Rent prestandamässigt kan jag hålla med om att diskussionen är rent löjlig, de allra flesta här kör på gatan och behöver inte bry síg om vilken bil som i praktiken är snabbast eller bäst balanserad.
Att däremot hävda att framhjulsdrift och bakhjulsdrift INTE KÄNNS på en vanlig bil tycker jag låter helgalet. Ett exempel är nya S40 som jag kört lite på sistone då jag väntar på ny bil. Så fort man ska få upp farten samtidigt som det svänger lite känns den otroligt nervös, liksom många framhjulsdrivna bilar gör, många kan säkert leva med det, jag har svårt för det. Sen om det inte går lika fort eller inte bekommer inte MIG så mycket.
Jag känner också av torque steer vid gaspådrag även om S60in är ganska bra att dölja detta gentemot andra FWD bilar.
Detta bryr jag mig inte så mycket om, det jag däremot kan sakna ibland är drivet ut ur kurvor när man vill köra inspirerat.

Flåklypa
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
M34ever.

Ett helt lysande klarsynt inlägg, som tyvärr riskerar att uppfattas som negativt av de mer inbitna BMW-pöjkarna gissar jag.

Anders S.

Nu är det ju så att för de allra flesta i den vardagliga körningen, så känns det föga eller ingen påtaglig skillnad vilken drivning bilen har. Normalt så maskerar servostyrning och moderna framvagnar det allra mesta av olaterna som fwd kan ge under normal vardagskörning. Några bilar finns som är sämre på detta givetvis. Ska man börja känna uppenbar skillnad så får man börja köra klart mer aktivt och hetsigare än vad normalbilisten vanligen gör.

Själv är jag visserligen väldigt känslig för hur bilen kommunicerar med mig och kan lätt känna hur den driver. Men det gäller då jag så att säga "bryr mig" vilket man inte alltid gör i vardagstrafiken. På vinterväglag så är det ju lättare att hamna i situationer där bilens drivning avslöjar sig.

Ett exempel på hur lustigt det kan bli är att jag körde bra många hundra mil i en helt ny Merca Vito och trodde att den hade framhjulsdrift. Tänkte väl egentligen inte så mycket på det utan hade fått för mig att dessa var framhjulsdrivna och så var det färdigt med det. Men efter ett tags kuskande i denna Vito så hade jag haft situationder där jag hade förväntat mig att fwd'n skulle ha gjort sig påmind, t ex. vid tvära vändningar på grus, men det jag förväntade mig skedde inte. Tillslut så hade jag blivit så tveksam om den verkligen var fwd att jag var tvungen till att göra ett vetenskapligt test, en rivstart på grus. Och se på fan, den rackarn strätte med bakhjulen, det hade jag ingen aaaaaaaning om.....

För övrigt så kan jag upplysa om att jag har tydlig torquesteer på min bakhjulsdrivna bil med, nästan i samma klass som en effektstinn fwd.

Dr Tinnitus

No
5.161
Nockenwelle
Det kanske är så att bilarna i de flesta fall är mer kompetenta än sina förare. I vilket fall står det nog klart att det är betydligt större skillnader mellan förare än mellan BMW och Volvo, när det gäller att ta sig runt en bana så snabbt som möjligt. När det gäller raktfram-åka klarar nog en betydligt större del av förarna av att ta ut näst intill 100% av bilens kapacitet.
För vardagsbruk är bilarna oftast ordentligt överkompetenta och skall man se det krasst nyttomässigt går det väl inte att motivera vare sig en Volvo eller BMW, utan då finns det nog märken som erbjuder mer nytta och förnuft per krona. Vem sjutton behöver egentligen 100 hk eller mer? Men varför skall man bara se sin bil som ett transportmedel, man kan ju glädja sig åt den och åt körningen också.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Dr Tinnitus,

"Nu är det ju så att för de allra flesta i den vardagliga körningen, så känns det föga eller ingen påtaglig skillnad vilken drivning bilen har"

Det är möjligt, jag kan nog hålla med dig dessutom. Dock så hjälper det inte dom som relativt ofta kör bilen "något mer aktivt" än medelsvensson. Anser mig iof inte köra speciellt hetsigt men tydligen aktivt nog eftersom jag stör mig varje gång jag sätter mig svärfarsans S40. Likaså i den 9-5 jag lånade för ett tag sen. Jättebekväma men körkänslan är inte mig till freds.

Nockenwelle,
Instämmer. Nyttomässigt är det svårt att motivera vare sig Volvo eller Bmw.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Anders S.

Givetvis, man känner lättare och mer skillnad ju mer aktivt man kör. Vad jag egentligen menade var att de flesta vardagsbilister rätt sällan kör på ett sådant sätt att bilens drivning tydligt avslöjar sig. Vinterföre och annat halkigt undantaget givetvis.

Själv har jag inga problem att känna hur min bil (busbilen då) driver, då det är väldigt lätt att det viftar på rumpan vid lite för optimistiskt gaspådrag i kurvor i torrföre. Regnväder kräver delikat dosering av gaspådraget oavsett växel för att inte snurra. Kul, men kan vara en smula påfrestande med, ja farligt om man inte har tungan rätt i mun.

Dr Tinnitus
Diva
Ni behöver inte ta det ordagrant när man säger att Fwd är bäst i kurvor.
De var inte riktigt så jag menade.
Nån som skrev att man saknar drivet ut ur kurvorna ,men man har ju drivet in i kurvorna så det jämnar ut sig.
Visst så kan FWD i detta fall s60 bete sig oroligt när man gasar o ska svänga lite.
Men bakvagnen på en e46:A är oxå ganska orolig om man gasar lite i kurvorna.
Brossans e46a 328 har 225 bak o 215 fram o ja tycker den inte riktigt klarar av svängar så bra som alla bmw ägare vill ha dte till.
Visst så kanske han borde ha bredare däck det vet ja inte.
Min s60 har 215 på alal 4 o ja tycker den tar svängar otroligt bra,Jag tycker den har lika bra hållning som 328:an.
Nu handlar denna tråd om m3 mot t5 o där tycke rja m3:an vinner lätt på det mesta.

Volvo s60 eller BMW 3 serie?
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jag har förvisso aldrig kört 328 E46 men E36an är en otroligt lättkörd bil även när det släpper om man jämför många andra bilar RWD. Har svårt att tro att en vanlig S60 2,4 skulle haka på en 328 på kurvig väg när s60R har fått pisk av BMW 330 i vissa tester. Jag kan givetvis ha fel men det låter för mig icke sannolikt... dessutom brukar BMW få god kritik ang just sina vägegenskaper.
Ang däckbredden så spelar den en ytterst liten roll i så små diemensionförändringar. marginell skillnad! viktigare då att se vad man åker på för märke/modell. Stor skillnad på Tyfoon Successor och Michelin pilot sport till pilot sports fördel även om du har 255 på successorn och 215 på pilot...

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
No
5.161
Nockenwelle
Förstår inte riktigt vad du menar med drivet in i kurvor.

Jag skulle nog vilja säga att E46 bakvagn är mycket bra i kurvor och förvånansvärt duktig på att få ner effekten i backen när man ger på ut ur kurvor. Framför allt är bilens balans vid hårdkörning på torr asfalt mycket bra. När man lärt sig bilen kan man gå in i en kurva, lägga bilen på aningens sladd (vi pratar om c:a en decimeter uthängd bakvagn), hålla denna genom svängen, utan att parera med styrningen och samtidigt träffa apex rätt och få en fin utgång ur svängen. Ganska få familjebilar har den sortens balans.

En sak som är värd att tänka på är att en bil som känns förtroendeingivande i låga, normala och hyfsat snabba farter genom kurvorna ändå kan ha lägre gräns än en bil som känns mer nervös. Min bil känns stabilaer, mer förtroendeingivande och bättre med gatdäck än med R-däck, så länge man håller sig i farter som 99 % av alla människor kör i. Men när man verkligen står på är R-däcken solklart att föredra. Det här är ett enkelt exeriment som nog skulle förvåna många om de fick prova på, för när man jämför dessa däck blir det väldigt tydligt att bilens beteende i lugn till ganska hård körning inte behöver säga någonting om hur bra den är vid riktigt hård körning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.