|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
FRIFART. "Hur man än vrider och vänder på det hela är BMW en helt annan bil, den är spänstig, underhållande, skön, smidig, kraftfull på ett högst kultiverat sätt utan att behöva visa musklerna med en väsande turbo och frustande motor som gör sitt yttersta för att visa musklerna," Ursäkta mig, men det känns som du kategoriserar väl friskt här nu. Att BMW gör sådana bilar som du menar här, det är jag helt klar över. Men på dig låter det som om BMW bara gör sådana bilar, och det blir ju lite fel va...? Jag har kört en hel del BMW genom åren och nog känner jag viss skillnad i spänst underhållning, skön, smidig och kraftfull mellan en E21 316 eller E28 518 och M3 eller 535, gör inte du? Jag sticker ut hakan och säger att även BMW har en klase rediga tråkburkar i sitt modellprogram genom åren som inte skulle göra många på detta forum särskilt trånga i grenen..... Men det gör även riktiga karameller med. För egen del så vill jag nog upp i minst 330i innan det börjar pirra lite extra. För även om en E30 325 på sitt vis är lite speciell i synnerhet i maskin kontra bilstorlek, så känns den inte så himla mycket märkvärdigare i inredning aoch annat än andra bilar i samma storlek. Dr Tinnitus |
|
| Du kan ju alltid turbokonvertera 328:an ;) | |
|
Att turbokonvertera en BMW blir ofta väldigt skoj, tills det är dags för besiktning..... Det är tyvärr omöjligt att få lagligt om bilen är nyare än 1975. Dr Tinnitus |
|
| man kan alltid göra krånglet att montera bort turbokitet inför varje besiktning. Jobbigt, men kan vara värt det.. Dock inte lika kul om man råkar ut för en flygande besiktning. | |
Diva |
danieel Dom pengarna man lägger ut för att sätta påen kompressorpå en M3 är för mkt. M3 ska vara orginal. Sen att många har sportluftfilter gör inte ett skit för motorn, det resulterar i att den kan gå sämmre. För att få nån effekt av filltret så måste det optimeras o mättas så att det ger rätt mäng luft o så. Sätter dom pengarna på en volvo då. Har xå ägt en del BMW o ja säger som Dr Tinnitus Man måste komma upp till 330 innan det känns nått extra, samma gäller ju volvon. T5 o så. En 3 Bmw har komforrt men tycker inte den är så stabil på vägarna. Brossans e46 328 är ju rena katastrofen i väghållning jämfört me min s60 o det vi ändrar är bara till 17 tums fälgar. Han hänger inte med i svängar men rakt fram så ser ja bara baklyktorna på honom. Det var ju allmänt känt att Bmw bar rena dödsfällor för att de inte kunde hålla bakvagnen i styr. visst de har blivit bra nkt bättre men inte så bra som alla verkar tro. Volvo s60 eller BMW 3 serie? |
|
Diva. Att trimma en Volvo till riktiga 320 hk hållbara hk lär inte chipp, avgassystem och sportluftfilter räcka. Bilen är inte byggd för de. Kostar säkert en 30 tusen att får riktiga hållbara hästar från volvon. Byte av turbo, koppling grenrör med mera. Sen att det kostar 20 tusen mer för en m3 Som får ca 100 hk mer så att säga, så är det väldigt prisvärt om man tänker efter. Kostar att ligga på top. Sen att en M3 ska vara orginal är upp till var o en. Köper man en M3 och vill trimma så gör man det. En M3 e36 är inte speciell länge finns hur många vrak som helst som man kan trimma. Min poäng är att många chippar sina M3:or med mera som kanske resulterar sämre effekt men ska man trimma slå på stort direkt. Ess tuning gör det för ca 5500 euro. Inte mkt alls om man kollar vad man får med. Tex garanti !! Börjar man jämföra trimmad vs otrimmad är rena skämtet egentligen. Vissa bilar är billiga att trimma, vissa mer. I detta fallet är Bmw Dyr i allt !!! Sen att du tycker att en 328 har dålig väghållning är en personlig sak beror på vad man har för erfarenheter. Minns en gång då en biltidinig testade att byta från orginal storlek till 17. PÅ volvon märktes det stor förbättring men på E46an marginellt bättre. Men sänk en E46a så blir det mkt bättre. BMW- När du älskar att köra |
|
|
Vill man trimma en T5R eller V70R t. ex. så räcker det mesta för 320 Hk utan att man behöver byta det. Turbon klarar det, spridarna grenrör likaså vad jag vet. Möjligen att vestakarna bör bytas, i allafall på äldre bilar. Att det sen kan bli ännu bättre eller stabilare effekt om man byter ut vissa saker är en annan sak. Men det gäller ju även på de flesta andra bilar ink. M-bilar vid trimning. Dr Tinnitus |
|
| Nya S60/V70 T5 (260 hk) får 340 hk med enbart chip från MTE. Något att bita i :) | |
| När BMW E46 och Volvo S60 (bägge med 170 hk) jämfördes på Gelleråsen var BMWn var c:a 1,7 s snabbare runt banan. Förarna var Jan "Flash" Nilsson och Edward Sandström och de borde väl kunna spaka bilarna. I racingsammanhang är 1,7 s per varv utklassning. Att påstå att S60 skulle ha lika bra eller bättre väghållning än E46 framstår som absurt. I så fall är det något fel på den nämnda 328:an eller också är det förarskickligheten som brister. | |
|
Dr Tinnitus, jag anser att du har fel och rätt! BMW har tråkburkar relativt sett till deras egen modellflora som tex många 4cylindriga modeller, speciellt 5-serien då eller dieselmodeller mfl. Jag säger bara jämför 316/318/518/520 med volvos och saabs vanliga sugmotorer så kan BMW erbjuda märkbart mer körglädje. Att man måste upp till 330 för att man ska märka körglädje är ju bara löjligt, precis som att körglädje bara inträffar om bilen har minst 231hk och toppar minst 250km/h? skulle inte tro det. En underbart balanserad bil med skön styrkänsla och kontakt med underlaget kan sätta emot mycket. Som sagt körglädjen sitter inte i prestandan och finns ofta i större dos desto äldre bilen är, anser jag. BMWs 4or är inga under av kraft, men E30in med 4an är underbart välbalanserad måste jag tillägga, skulle inte vilja byta mot någon framhjulsdriven GTI-burk med 50hk mer. |
|
|
jag menar riktiga hästar om en t5a 330 HK ?tidigare i tråden blir ifrånkörd av en m3 3,0 ??? VAD är ett chip som säger att mån får 300hk tex BMW- När du älskar att köra |
|
| FRIFART, kors i taket, för en gångs skull instämmer jag med dig, i alla fall delvis. Motorns kraft säger enligt mitt förmenade ganska lite om körglädjen. Exempelvis skulle jag mycket hellre ratta en Lotus Elise 111R med 192 hk än en BMW M6 med 507 hk. Låg vikt och ett väl avstämt chassi är klart roligare än många hk och i all synnerhet många Nm. | |
|
Det har funnits diskussioner om att ESS inte håller den effekt de lovar också, precis som med chippen. Flåklypa |
|
|
FRIFART. Jag tror du misstar dig lite eller så var jag otydlig. Givetvis så kan bilar vara riktigt körglada, på olika vis dessutom, även om de är motorsvaga. Först måste var och en avgöra vad som ÄR körglädje!? För mig så kan körglädje vara olika på olika bilar. Får jag chansen att köra en T-Ford så kan den ge mig en speciell körglädje trots att den är trött som koma, spattig skramlig och väghållning som en ramsned kundvagn. Trots allt detta kan den vara väldigt körglad och ge en alldeles speciell upplevelse att minnas och njuta av. Denna körglädje och upplevelse är svår att jämföra med att köra en E60 M5 för här SKA man känna fart spänst flärd och komfort. Det handlar alltså om en helt annan variant av körglädje. Jag kan gärna njuta av båda dessa varianter och en massa fler där emellan. Körglädje är så mycket, och det kan sabbas av så mycket. Får man förväntningar av en snabb bil så kan körglädjen få sig en alvarlig törn bara för att bilen trots sin spänstighet ändå är för trött. Jag rablar några bilar som jag tycker ger körglädje i någon form. Hunkojan originalet, den har inte 231 hk.... ;-) Golf GTI genaration 1. Cadillac 1959 2,3 ton och 325 Hk BMW E21/E30 med de större sexorna. De tråkigare modellerna som BMW haft genom åren, de har givetvis sin egen karraktär och aura av BMW's filosofier trots sin snikenhet. Men personligen så tycker jag inte skillnaden mot konkurrenternas bilar i samma modell eller prisklass alltsid är så stor eller uppenbar som kanske BMW-frälsta tycker. För att den där speciella BMW-känslan ska infinna sig hos mig så vill jag helst upp i typ 330i och uppåt. Det känns lite som det att en Jänkare ska ha en rejäl V8 minst för att kännas som en redig jänkare. Översatt på BMW så blir det en rejäl raksexa allra minst. Detta trots att både jänkarna och BMW har haft lite speciella modeller med mindre motorer som haft stora personligheter på ett eller annat sätt. Men generellt sett så gäller i alla fall för mig att signumet för jänk är V8 och för BMW en raksexa med bra fjong. Jag tror vi tänker rätt lika trots allt? Dr Tinnitus |
|
|
Ja det verkar som om vi uppnått en jämkning efter mycket om och men genom "årens" lopp härinne :-) |
|
Diva |
danieel självklart så håller jag med Man ska inte jämföra trimmat o otrimmat. Ska man trimma en m3 ska man göra det stort så klart. Inga problem att chippa en volvo till så många hk Volvo s60 eller BMW 3 serie? |
|
Klart man kan/ska jämföra trimmat och otrimmat, varför skulle det vara några problem? Jämför man inte för att se ev. skillnader? Hur ska man då få reda på dessa skillnader om man inte får jämföra? Så om jag har en Cittra CV2 på ca 600 cc 2 cylindrig motor på 23 Hk eller nåt sånt original. Om jag nu dristar mig att trimma denna "best" till motor så har jag genast blivit diskvalificerad från att få jämföra den mot en stackars oskyldig försvarslös original E60 M5 V10 på 5 liter och 507 Hk!? Får jämförelsen bara göras mellan dessa båda bilar om också M5'an trimmats för annars är det så orättvist för den stackars M5'an....? Visst, ett tillspetsat exempel med glimten i ögat. Men hallå va..... Klart man ALLTID kan och får jämför med vad sjutton man vill, och sen lära sig nåt av det hela eller bara ha kul. Dr Tinnitus |
|
Diva |
Nockenwelle Det absurda är nog jämförelsen du gör. Ska man göra en sådan jämförelse så ska de vara 1 förare på båda bilarna o han ska vara lika van me båda bilarna. Då kan man jämföra rätt. I våra fall är förarna väldigt bra o bilarna har nya däck o stötdämpare, i kraftiga kurvor har han ingen chans. Annars är det en stadig bil . har kört 328 massvis me gånger o jag skriver detta av egen erfarenhet. Framhjulsdrift är bäst i kurvor. Just nu har ja en s60 170 hästar men den ska bytas. Volvo s60 eller BMW 3 serie? |
|
Diva, både Nilsson och Sandström körde bägge bilarna. Skillnaden i tid är naturligtvis inte mellan förare A i BMW och förare B i Volvo. När Flash Körde var han 1,62 s snabbare i BMW än i Volvo. Edward Sandström var 1,76 s snabbare i BMW än i Volvo. Det vill säga i snitt ungefär 1,7 s. Att framhjulsdrift skulle vara bäst i kurvor kan du gärna berätta för de som utformar STCC:s reglemente. Av någon anledning har de gett bakhjulsdrivna bilar en högre minimiviktsgräns. De borde kanske ändra på detta reglemente i så fall. |
|
| Håller för övrigt med Dr. Tinnitus att man kan jämföra trimmat vs otrimmat. Det är väl helt upp till var och en att jämföra de bilar man tycker är intressanta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.