AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.328

Besiktningsproblem, avgasvärden?

Sida 1 av 2
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Var inne och besiktigade min M5 3,8 -93 idag och förutom att jag hade kladdat till det genom att inte ta fram mittenbältet bak i bilen så såg det väl bra ut MEN, mina värden?!?!
Protokollet sa såhär:

HC-halt tomgång, för hög.
CO-halt forhöjd tomgång, för hög.
Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig

CO 0,5 (0,5) HC 240 (100)
CO 2500 3,8 (0,3) LAMBDA 0,90 (0,97-1,03)

Ingen rolig läsning!
Till min fråga, Vad kan detta bero på?

Lambdasonden är 1 veckan gammal och jag har precis satt ditt en "ny" LMM ... jag kan ju inte vara 100% på att den verkligen funkar men jag kan ju inte hålla på att köpa beggade LMM for flera tusen spänn...

Tomgången på bilen är lite ojämn och den dricker ganska mycket bensin ..

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få! Har en månad på mig att fixa detta så det gäller ju att ligga i =)

MVH

Alexander
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
När du bytte lambdasond, nolla du styrboxen då? Annars finns risken att bilen går på dåliga värden?

Var det länge sen du servade bilen? Olja, folje/luft filter, stift osv.

Var bilen riktigt varm när du körde in den? Åkte bes gubben en sväng med den runt kåken?

Men antagligen har detta att göra med din ojämna tomgång och den höga bensinförbukningen. Det första man tänker på är ju lambdasonden, men hur är det med den insugsbälgen mellan LMM och insuget? Gummibälgen brukar få torrsprickor efter ett tag. Kollat tjuvluft annars då?
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Tack för svar!

Det är iförsig sig sant att styrboxen troligvis inte nollades!

Stor service gjordes för några veckor sen så det kan inte vara det..
Bälgen var faktiskt oväntat fin och insmord så det är det nog inte heller.
Ja bilen var varm och så .. jag hade inte tid att köra in den så min far fick göra det ... Men jag hade varmkört den grundligt ca 20 min innan så det ska nog inte vara det.

Blir tokig av det här! =) Har nyss sålt min lancia delta integrale 16v just på grund av bränslesystemfel och vill verkligen inte hålla på att bråka med denna bilen också!!

Ska kolla det där med styrboxen ... förhoppningsvis är det där problemet ligger... Det enda som egenteligen stör mig just nu är att bilen inte går igenom besiktningen, har inte tid att skruva just nu och verkstad kostar surt förvärvda pengar när man egenteligen skulle kunna lösa det själv =)

Finns det något annat som är mer regel än undantag just när det gäller kassa värden osv?

Kan även nämna att avgassystemet kan dra vara otätt till viss del just nu (det ska bytas) Kan det ha något med saken att göra? Lambdan sitter ju nästan på grenet så det ska väl inte inverka om det är lite otätt på vägen mot utblåsen?

MVH

Alexander

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...Täta avgassystemet först!..Viktigt,förresten om detta läckage upptäckts vid avgaskontrollen av tekniker'n så ska den inte mätas öht,och ombesiktning följer då "per automatik"..

Tipset också är faktiskt att söka i "sök inlägg" här på forumet.Finns en hel del tips där som KAN hjälpa dig mera.

0,90 lambdavärde indikerar ju på att bilen " går fett",vilket du mycket riktigt skriver också..

Kolla även med startgas "överallt" kring insuget om där kan vara läckage som även "MD" skrivit...

Tipset>>>VARMKÖR ordentligt innan nästa besiktning också...Hjälper ju inte att värma motorn så lång tid före testet...Gör en rejäl varmkörning så att katalysatorn "tänder" ...Sedan så måste besiktningstekniker'n varmköra den vad jag förstått OM värdena kan tänkas bero på för kall motor/katalysator,gjorde han det?
Rena "döden" för en M5:a E34(avgasmätningsmässigt då) att stå stilla allt för länge innan inkörning i hallen..

Mvh Janne.
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Tack för svar!

Avgasystemet är nu tätt men värdena är fortfarande inte bra.
Ska kolla läckage imorgon (tiden räcker inte till!!!) =)

Besiktningsmannen var ute och körde en riktigt lång runda faktiskt sa min far, så jag tror att bilen var riktigt varm.

Kom och tänka på en sak, det finns ingen typ kallstartsventil som kan spöka eller liknande?
Bilen hade stått ganska länge när jag köpte den så om det finns nåt som möjligen kan beka igen eller hänga upp sig???

Verkstaden hade inte nollat styrboxen idag när jag hämtade bilen för dom hade glömt det (ska göras imorgon)
Men nollas inte styrboxen när man tar loss polerna från batteriet?

MVH

Alexander
Styrboxen nollas väl om du tar bort batteripolerna en längre stund (20 minuter är det man brukar rekommendera)

/M
dra en redig fullgasrepa! mitt hc värde sjönk från 300 till 30
De
71
Delmar
M5 -91
525 -91
Samma med min 525:a, kör den apvarm!!!!!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
...Och fyll på med några liter E85. Jag besiktade 525:an med 40% E85 i. klockrena värden. Men det löser ju iofs inte problemet på sikt.
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Hehe, jo jag har ju haft det i åttanke ... det viktigaste nu är att komma igenom besiktningen så kan jag skruva hela sommaren sen!
Brukar mecka ganska mycket annars men just nu är det mycket på företaget osv osv ... tiden bara försvinner.

Jag tror det blir så att jag lämnar bilen till en kille på Bmw i Kristianstad som jag tror är jävligt säker.

Tack för alla svar!

Fortsätt gärna svara om någon har nån annan ide om vad det kan vara.
Vill inte att tråden dör =) Behöver alla synpunkter jag kan få!

MVH

Alexander
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Kom på en sak till föresten,
LMM'n som sitter på m5 -93 tyskimport är samma LMM som sitter i en sv-såld bara det att numrena inte är samma va?

MVH

Alexander
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Boschnumret på LMM måste ju vara detsamma som satt där...Iaf det jag lyckats ta reda på.

Mvh Janne.
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Nu har min husmekaniker gjort sitt på bilen, dom kan inte reda ut det...

Kom att tänka på att det inte hjälper mig speciellt mycket med etanol heller för lambdavärden kvarstår väl?

Det finns i huvudsak två saker som jag tror det kan vara:

LMM mätare
eller
Databoxen

Databoxen kom med på listan idag som en kandidat och frågan är om någon tror det kan vara det? Färddatorn vill jue inte visa nåt på displayen så jag börjar fundera på om det faktiskt är boxen som (s)pökar ..

Har även funderat på en annan sak när det gäller databoxen, detta är ju en tyskimporterad bil så med andra ord står allt på tyska i varningssystemet osv ..
Kan man byta ut boxen till en modell, svensk box? Så man får svensk text?
Eller är det en separat box?
Nyare bilar har ju separata boxar för sånna system men har denna det?

En relevant fråga (kanske dum men) När man tar väck locket där boxarna sen sitter i motorrummet, vilken av boxarna är databoxen? Gissade på den som sitter längst till höger (om man står rakt framför boxarna), men jag är inte hundra.
Skulle nån vilja förklara för mig vad dom andra av dom boxarna gör också?

Undrar även om det är någon här som har handlat sina delar i tyskland? Har lite kontakter nere i tyskland så jag undrar hur mycket billigare det kan bli att köpa LMM, databoxar osv osv där?

Många frågor blir det =) Hoppas nån har tid att hjälpa en Bmw-Noob som mig ... man måste ju börja någonstans!

MVH

Alexander

To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Ingen idag?
Behöver veta det där med boxarna!

Tacksam för svar!

MVH

Alexander
Har ni kollat så katalysatorn inte "brunnit" upp?. Har varit med om de på andra BMW bilar.
De
23
Der_Freund
E36 328i Cabrio -96
Jag besiktiga min M5 touring idag, med för höga HC värden.

Nyligen gjort service, allt bytt - förutom tändstift. Kollade mina stift idag, dom såg lite halvrisiga ut. Det kan vara så enkelt kanske ?

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Minns inte vilken box är vilken, men det brukar stå kod/namn på boxen typ:EML, ABS etc.
Du behöver inte byta box för att byta språk, det finns ett antal språk inprogrammerat i bilens dator. Svenska är dock inte ett av dom, men engelsk fungar väl också?
Du vrider tändningslåset i läge I altså radioläge, sedan håller du in knappen till höger i mätarpanelen(det finns två, tripmätar reset och OBC reset knapp)
ca 15sek, då dyker det upp ett nytt språk, då upprepar du detta tills du kommer fran till önskat språk..

Att bilen går "fett " kan ju vara så enkelt som att tempsensorn till kallstartsregulering har gett upp-då tror motorstyrningen att motorn är kall hela tiden.....

Kolla på www.m5board.com diskussionsforum och sök på "cold start valve" eller temp sensor" eller bli medlem och ställ en fråga, det finns ¨äldigt mycket teknisk kunskap i E34 M5 sektionen....kan spara dig mycket pengar.

en annan ovärderlig källa är www.bmwe34m5.com, där du har FAQ del, alltså teknisk guide skriven av M5 galningar.

Hoppas att det ordnar sig.
Ventiljustering och nya stift brukar hjälpa...

MVH:
Sakke
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
DrSakke: Men om det är så enkelt att det är tempsensorn, borde inte vattentempen vara i botten på instrumentbrädan då?

MVH

Alexander
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Glömde säga det, Engelska går aldeles utmärkt! tack för den informationen! =)

MVH

Alexander
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Har nu kollat det där med språken och det funkade tyvär inte =( Någon som har en ide varför?

MVH

Alexander
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Ja har en ide!
Jag kanske gav fel instruktioner, du får ursäkta, det är en stund sedan jag gjorde detta.
Gör ett sök på forumet här eller se på dessa BMW-sajterna jag angav, kan säga att det är värt det!
Ang, temp-sensor: har för mig att det finns två, så att den som ger signal til mätaren är inte samma som styr kallstarten, dock kan jag ha fel...

MVH:
Sakke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.