AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.364

besiktiga en bmw med turbo...går ju i EU?

Sida 2 av 2
E
1.156
E
320 ci cab -04
Antalet trådar lär nog få TSV som är ansvariga (AB bilprovningen bestämmer inga regler själva, utan verkställer "bara") för alla regler ta hänsyn till. Det verket borde man verkligen göra något åt. Tack vare TSV så är det färre och färre som tar körtkort. Man pratar gärna om att vi vill ha fler ingengörer och entreprenörer osv i landet. Genom att låta bilhobbyn blomma ut så tror jag intresset för ingengörs/entreprenörsskap gynnas. Bra regler och fler banor att köra på skapar fler teknikintresserad ungdommar!

E
bm
8
bmw_tommy
320i-88, M3 replica Tic
alltså sätter man en katalyzator på en bil så klart man får lägre värden men då måste man ju ha lamdan som är kopplad till datorn och datorn ställer bränsle mängden efter temperaturen på avgaserna!så då fungerar en katalysator. men lägger man bara dit katalysatorn så sänker man nog värdet meen inte är det så mycket efter som man ej ställer om sprutet efter katalysatorn.Vet du det att en bil med katalysator släpper ut mera avgaser då den är kall, däremot en bil utan katalystor släpper ut mindre avgaser kall än den med katalysator.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
grasam: Mängden avgaser är ointressant, vid en avgasmätning kan man bara konstatera hur stor del av avgaserna som är kolväten, koloxid, syre osv. Naturligtvis skiljer det på om en bil är försedd med katalytisk avgasrening eller inte, men inte beroende på om motorn är överladdad eller inte.
Det är möjligt att du kan mer än jag när det gäller den kemiska processen i en katalysator, jag har bara gått ett par kortare kurser i ämnet.
Vad ni däremot har missat på universitet är att göra de över 50000 avgasmätningarna jag gjort på olika bilar, vilka säger mig att utsläppen vid en avgasmätning ser likadana ut på bilar med och utan turbo.

De regler du nämner gäller även om du inte registrerar som ombyggt fordon. Monterar du en motor som i ursprungsutförandet har katalysator i en bil som i ursprungsutförandet saknar katalysator så går det bra förutsatt att ökningen av effekt/vridmoment inte överstiger 20%/10%...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
grasam.

det finns SFRO män på detta forumet som säger att en Bmw före -87 ej har katalysator och kan därför helt lagligt instalera turbo om man inte överstiger 20% effekt höjning. Då får man registrera som ombyggt fordon, men det går inte med en bil som har katalysator från början. För då blir avgasvärdena för höga...

Nä, nu är du nog ute och cyklar rejält, eller har fattat helt fel. Jag har svårt att tro att någon SFRO-kille har sagt så grova fel som ovan. För fel är det.

Du kan INTE montera en turbo på en BMW från före -87 och få den besiktigad ens om den håller sig inom de 20 och 10 procenten.

Det enda du kan göra är att i denna BMW montera en motor från en annan biltillverkare, av årsmodell -87 eller nyare, som original har turbo och som är i sitt originalutförande och som inte överskrider de 10 och 20 procenten i effekt och vridmomentökning.

För att göra detta kan det ändå behövas en del intyg, t ex. på att motor just är i sitt originalutförande och har avgascertifierats i det utförandet i Sverige.

Du kan alltså inte montera en turbo på en BMW-motor som inte haft det original, med mindre än att bilen är från 1975 eller äldre.

Dr Tinnitus
da
77
dance23
320d Touring -13
740xd -11

Visst går det, allt går om man bara ger sig f.n på det, - nästan.
Exportera bilen till Tyskland, bygg om den där och få den godkänd, med Tuv. Ta in den till Sverige igen, är den godkänd i Tyskland blir den godkänd i Sverige.
Lite mek o strul, men går, det gör det.

Jesperado,

vet du om det finns rättsligt prövat i EGdomstolen om det är tillåtet att vägra att regbesiktiga modifierade bilar som t ex chipstrimmad turbobil eller eftermonterad överladdning? Har ingen lust att slösa bort mina egna pengar på att försöka, men det vore ql att få det testat tycker jag!

dance23,

modifierad bilar godkänns inte i Sverige....

Jeppe:
ok jag trodde att det var mängden utav tex kolväten som spelade roll och inte hur stor del av avgaserna som innehåller kolväte. så då kvittar det hur mycket avgaser man släpper ut. men om man nu ska kringå reglerna...hur skulle en besiktingsmann kunna märka att det sitter en turbo i en bil om han inte ser den...skulle det då gå att försöka gömma den innan besiktingen...

Tycker att det är intressant att diskutera lite...man lär sig alltid något nytt!!!

Mvh johan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
dance23: Det där fungerar som sagt inte, TUV gäller inte i Sverige. En bil som importeras skall vara en standardbil i seriemässigt utförande för att godkännas, det är den aldrig med eftermonterad överladdning.

simon_en: Ja, det är prövat.

grasam: Nej, det är bara andelen kolväten (miljontedelar), koloxid (hundradelar) osv. som kontrolleras.

Om man inte ser eller på annat sätt upptäcker att det finns en turbo kan man naturligtvis inte underkänna bilen av den anledningen heller. Att det sedan går att "gömma" en turbo tvivlar jag ju lite på...?

Jeppe

da
77
dance23
320d Touring -13
740xd -11

som flyttgods då ?
Jesperado, intressant info. Kände inte till att det var det. Sverige har som bekant fått backa på andra biltyper de utan katalysator t ex. Sverige är inte heller det enda land som har begränsningar vilka bilar som kan importeras. Enligt min svägerska som är grekiska måste en bil vara 4år eller nyare för att tas in av säkerhetsskäl. Lite dubbelmoral kan ju tyckas...:) Dock är det så enkelt att dubbelmoralen ligger alltid i betraktarens ögon som bekant..:)

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
dance23: Nej, inte det heller.

simon_en: Ja, det stämmer att det var genom ett utslag i Eu-domstolen Vägverket tvingades godkänna bilar fram till årsmodell 1994 utan katalysator om katalysator saknades i ursprungsutförandet. Liknande mål har som sagt drivits med ombyggda/trimmade bilar, men utan framgång...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.