AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.363

besiktiga en bmw med turbo...går ju i EU?

Sida 1 av 2
Det snackas en massa om att det inte går att besiktiga en bmw med turbo...men borde inte vi ha samma regler som i EU...I Tyskland t.ex. så går det att registrera en e30 med m5 motor och turbo hos TÜV...Det gjorde ju Helge Vik...
Tyskland går efter EU:s regler det borde vi också göra eftersom vi ar med i EU....

Johan
Allt som är tillåtet i ett EU-land är inte automatiskt tillåtet i alla andra EU-länder. När det gäller t ex besiktning och avgasgrav har flera länder helt olika lagar och enligt våra svenska lagar så är det inte tillåtet att montera en M5-motor i en E30. Finns länder som har mycket hårdare krav än Sverige, så det kunde vara värre - glöm inte det.
Om man har gott om pengar kan man ju försöka att besiktiga en bil som är godkänd utomlands och anmäla till EGdomstolen om man inte får igenom den.
Man får dock räknar med flera år innan man kan registera in bilen, något andra då kan dra nytta av...

Så om en person får en bil godkänd i EGdomstolen så skulle andra kunna ha det som en slags mall. om en bil går igenom så går alla igenom. ungefär lite som man gör i alla andra nya fall i en vanlig domstol....förstår jag rätt.

Anders...
Eftersom vi är ett EU land så ska vi rätta os efter EU:s regler om jag inte missminner mig...då kan inte ett specifikt land ha helt andra regler i just det landet...de länder som ska gå med i eu måste anpassa sig till EU...i så fall får ju alla i EU ha samma regler.
Det har ju funnits andra fall med andra lagar. där Sverige har haft en lag och sen har någon överklagat till EGdomstolen och fått rätt...då har sverige fått ändra sin lag. Detta borde gå med detta fallet också.??

Mvh Johan
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Så funkar det ju inte i verkligheten.

Är det en lag i EU som Sossarna gillar men som svenska folket inte gillar så tar Sossarna och inför den i Sverige också och så "skyller" man på att de bara måste följa EU lagen/reglerna.

Är det åt andra hållet så att Sossarna inte gillar EU reglementet så förhalar man säger att vi inte alls behöver följa EU.

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Alla länder har sina egna lagar och regler. I de flesta länder kan man ju tex köpa sprit i livsmedelsbutiker. I Sverige har systembolaget monopol, något som EU godkännt.
Systembolaget kommer att försvinna inom en viss tid...EU har sagt till den svenska regeringen att Sverige inte får ha ett monopol på sprit...detta säger inte sossarna till Svenska folket men EU har gett en viss tid då systembolaget ska avveklas...
bm
8
bmw_tommy
320i-88, M3 replica Tic
I finland i alla fall kan man besikta en bmw e30 med turbo......jag har länge undrat varför man ej kan det i sverige????det finns ju orginal typbesiktade e30 med moselman turbokit....man tycker att det borde gå....
Ska vi göra disskutionen ännu mer förvisrrande så är det så i Norge (som INTE är med i EU) att man anammat regelverket enligt TÜV så i vårt västra grannland rullar det många roliga bilar numera. Helt lagligt och besiktigat.

ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Jo, men andra sidan kör tydligen norsk biltilsyn strikt enligt TÜV. Allt som inte är original skall ha TÜV-intyg. Dvs kommer du in med dina sänkfjärdar utan intyget så är det NJET. Hur kul är en sådan lösning?

Sverige har faktiskt rätt liberala regler som tillåter en att ändra rätt mycket utan alltför mycket dyrt byråkratiskt krångel. Vi skall vårda våra "ombyggt" och "amatörbyggt"-fordon.

Visst vore trevligt att kunna utnyttja ett TÜV-godkännande MEN inte på bekostnad av nuvarande byggundantag.

/G
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
gransam:

Visst, EU är emot monopol överlag och det är möjligt att det försvinner så småning om. Men det betyder inte att sverige kommer att följa alla regler som EU vill att vi ska göra.
Hade vi inte varit med i EU så hade vi aldrig fått ha EU-mopeder, A-traktorer eller bygga våga fordon själva sk. ombyggt eller amatörbyggt fordon...det var till och med så att innan vi gick med i EU så var man tvungen att krocktesta minst tre bilar(kommer inte ihåg exakt hur många). En gång framifrån, från sidan, och bakifrån...man var då tvungen att bygga 4 bilar för att kunna få en godkänd...men sen kom EU in i bilden och tvingade Sverige att ändra sina lagar...jag tror samma sak kommer hända med turbo och trimmning...bara bromsar och chassi mm. klarar effeckten..

Mvh Johan
Nej, nu är du ute och cyklar lite. A-traktorer och ombyggda fordon fanns LÅNGT innan vi gick med i EU. Sverige kommer alltid att söka dispens från de EU-lagar riksdag och regering inte anser att de kan stödja, så någon total trimningsanarki kommer vi aldrig att få i det här landet. Skulle snarare tro att det blir SVÅRARE framöver, med högre krav på miljöpåverkan.

Och inte tusan är det någon hemlighet att Systembolaget kommer att försvinna i framtiden. Det innebär dock inte att man kommer att kunna köpa en pall Explorer Lingon på ICA om några år. Men det är inte detta tråden handlar om, så vi lämnar det därhän.
Försök ta reda på hur det ligger till med A-traktor och ombyggda fordon...jag har inte sagt att vi inte hade dom fordonen innan...men hade vi inte gått med i Eu så hade vi inte fått ha kvar det...du har väl hört allt snack om A-traktor att det var en trafikfara, så Sverige ville ta bort dom, men Eu stoppade borttagningen av dom...och det där med krocktestning...det var volvo och saab som ville ha det så...har haft släcktingar som blev tillsagda att dom var tvungen att krocktesta sitt amatörbyggda fordon innan den blev godkänd...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
grasam: Du är helt fel på det, som sagt. A-traktorn är en typisk svensk företeelse som vi i Sverige har bestämt att vi ska ha kvar trots att inga andra eu-länder har det.
Krocktesterna som tidigare krävdes gällde när man skulle typbesikta en bil, alltså tillverka en serie likadana bilar. Idag finns inte den möjligheten alls, utan man måste istället registrera bilarna en och en som amatörbyggt fordon eller bli registrerad som fordonstillverkare.

Som det ser ut kommer reglerna för ombyggnader och trimning av fordon knappast gå mot generösare regler, snarare tvärtom. Det ligger betydligt närmare till hands att förbjuda ändringar helt än att tillåta mer än idag.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jaja då har väl jag missförstått det där med krocktestningen...men att sverige ville ta bort A-traktorer är jag hyffsat säker på...det har ju snackats om det i media...att det är en trafikfara för att det skapar farliga omkörningar mm.

Men det verkar som att man ska flytta till ett annat land för att få ha kul med sin bil...men som jag har förstått det så är det bara avgasvärdena som inte blir godkända, man skulle väl kunna få igenom effekten om man har chassi, bromsar mm som är godkända för effekten...hur gör man för att sänka avgasvärdena om man nu vill försöka få igenom en bil med turbo..

Mvh Johan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
grasam: Du är återigen helt fel på det, avgasvärdena har ingenting med saken att göra. En bil med turbo har inte sämre avgasvärden än någon annan bil...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

bm
8
bmw_tommy
320i-88, M3 replica Tic
har ni det svart på vit att man inte kan besikta en bmw med turbo?trodde först det va så i finland också innan jag forskade lite i saken, då fick jag fram att om den ej är märkt i registerboken att den är utsläppsfattig,(har katalysator), så kan man besikta med turbo, man måste dock eftermontera en katalyzator men den behöver ej fungera.Avgasvärdena är samma som förut dom, alltså samma gränser som förr!!! + att effekten går effetr den effektivaste modellen av 3-serien, alltså e30-325i, 171hk, när man lägger dit en turbo då så får effekten bli 20% på 171hk=205.2hk.
jag har en 320i -89
det jag gjorde:
Byt till 325 framstolpar+bakvag
bänkat den till under 205hk
installerat en katalysator med ett 3 tumms rör som går rakt genom katalysatorn.
efter att man fått genom den kollar dom ju effekten mera,så då är det bara att vrida upp laddtrycket!!!
det löns att snoka i lagar och paragrafer!!
bm
8
bmw_tommy
320i-88, M3 replica Tic
skall vara inte mera....
Jesperado:
Avgasvärdena är visst högre om du instalerar turbo...ju mer luft som pumpas in och mer bränsle så måste där komma ut mer avgaser och katalysatorn klarar inte av att göra om alla CH till Co2 och H2O. det finns SFRO män på detta forumet som säger att en Bmw före -87 ej har katalysator och kan därför helt lagligt instalera turbo om man inte överstiger 20% effekt höjning. Då får man registrera som ombyggt fordon, men det går inte med en bil som har katalysator från början. För då blir avgasvärdena för höga...
När et gäller hur en katalysator fungerar om man trycker igenom mer avgaser verkar du inte kunna..där ar det inte jag som har fel utan du..jag läser Kemi och Fusik på universitet och har ganska länge pratat om katalysatorer...

Johan
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ungefär som att Jesperado inte skulle känna till vad som kan och inte kan göras...

P.s
Hur många trådar finns det om detta eviga tjat om turbokonvertering och besiktning? Men vem vet, med tvåhundra trådar till kanske bilprovningen gör om reglerna så att det är fritt fram..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.