AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.025

130 ljuddämpare

Sida 1 av 2
lu
15
lulle
130iM -06
Hej!
Har en 130.
Undrar lite om nån vet vad vakum spjället som sitter på ljuddämparen gör? Frågade en mekaniker på en BMW verkstad, han sa att den ska ÖPPNA spjället vid gas pådrag.. men när jag pillade på den så STÄNGER den spjället vid gas pådrag (det vänstra utblåset stängs). Så.. vem har rätt och varför?
Är det så att spjället dämpar motorljudet? isf. kan man öppna spjället och låta motorn få sjunga fritt?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är för att motorn ska bli varm snabbare vid kalla grader vill jag minans jag läste här på forumet. Använd sökfunktionen ovan.
Asken
lu
15
lulle
130iM -06
jo jag läste den.. men det va inte svaret på min fråga.
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Jag skulle tro att det är stängt vid låga varv, typ stadskörning för att dämpa ljudet.. Det borde alltså öppna när du gasar fullt !

/Henrik
Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
lu
15
lulle
130iM -06
jag ville inte få reda på hur man brukar en sökfunktion..
utan vad spjället gjorde. JA, jag har läst den tråden och hittar inte nått svar bara påståenden och ordet "tror".
Jag ska bruka telefonen och ringa tyskland istället. Tack ändå :)
Om du läser i tråden jag länkar till så är det inga gissningar utan svar från Bmw. Men ring du Bmw tyskland.

Länk
Dvs spjällets främsta uppgift är att stänga ena pipan så katalystatorn når arbetstemperatur fortare. Detta enligt verkstadschefen för förenade bil.

Länk
lu
15
lulle
130iM -06
jo jag har nu 2 historier om spjället från BMW. Jag fick en helt annan historia från BMW Bil centralen. Så nu är jag lite nyfiken hur det är.
Och deras historia var?

Länk
lu
15
lulle
130iM -06
haha, ja allt tvärtom.
att spjället är öppet vid låga varv och stänger vid höga varv.
så nu undrar jag om 330 spjället skiljer sig från 130 eller om nån mekaniker har vaknat på fel sida. Men det e ju likadan(?) motor.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Skönt att BMW har koll på sina produkter! :P

/Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
545i, 550, och 535dA har det också! Endast vänstra röret som används på dessa bilar vid låga varv, eller normal körning... Vid fullgas accelration och höga hastigheter används båda. Denne funktion finns för att ge en tyst gång vid körning, men samtidigt ett härligt avgasljud när man vill höra det :-)

Min farbror kör en 545iA och hans vänstra rör är alltid skitigt ;-)

Finns en del i USA som tagit bort spjället på sina 545, 550i bilar, då det ger ett lite skönare V8-ljud ;-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
lulle: Du säger i första inlägget att spjället skall öppna vid gaspådrag enligt BMW.

Då är väl inget tvärtom?

Om ditt spjäll stängs vid lätt gaspådrag har du nog en läcka på vacumslangen. Gasar du mer kommer det med största säkerhet att öppna. Om inte ska du nog ta det på garanti...

/chni
lu
15
lulle
130iM -06
oki ska till bemmer på tisdag. Ska be dom förklara hur det är / fixa det (om det nu e nått fel).
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Hejsan
Jag hänger på den här tråden lite då jag tror mitt spjäll har satt sig, höger pipa förblir kall även om jag gasar ur och sen stannar och kollar, så inga puster ur den, och bannemig om jag inte saknar morret lite med:-)
-Är det någon mer som råkat ut för detta? Åtgärder? Vart i motorrummet ansluter slangen till ventilen?

Lulle får gärna berätta vad BMW sa om det hela? :-)

Spjället styrs av vacuum från insuget.

Du skall utan problem kunna öppna spjället med fingret. Klockan sitter uppifrån med en enkel mekanisk arm som går till vacumklockan.

Ser ut såhär: Länk

Länk
lu
15
lulle
130iM -06
Heli: Jo jag kommer berätta.

wendtan: Mjo på den gamla 3l motorn och E46 330.
men på 130 ser vacum mojengen (1 på bild) ut såhär: Länk
och vacuum klockan sitter på andra sidan: Länk
nu spelar det säkert ingen roll hur det ser ut.. men jag ska orka ta tag i hur det fungerar..
jo, när jag pillar på spjället så stängs det ena utblåset.
Jag återkommer :p
Vid avstängd motor så skall spjället vara stängt, och du öppnar det genom att trycka på det med fingret eller påverka vacuumklockan så att de öppnar.
Funktionen är densamma på 130.

Länk
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Mitt spjäll är alltid öppet, men det fungerar inte som det skall å andra sidan.

Men skall inte spjället stängas av vacum dvs. vara öppet vid avstängd motor? Fast wendtan brukar ha bra koll...

Jag har kommit fram till att ventilen vid vänster bromsljus inte fungerar korrekt, kopplar jag för bi den så stängs spjället om motorn är på.

/chni
Tro mig, spjället är stängt vid avstängd motor.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.