AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.296

knackande rassel från motorns ovandel i M3?

Sida 2 av 3
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Vanosen lät illa p.g.a att det inte var något oljetryck, självskrivet. Jag tänkte att det du nu upplever kanske var ett resultat av detta. Men vanosen lät ju bra sen igen så jag hade fel.

Att köpa en motor som gått med dåligt oljetryck och sedan inte fått allt som påverkas negativt av det utbytt är lite som att be om problem... jag skulle inte våga.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jag antar att du åkte med i bilen när detta hände? Vem kör en bil utan oljetryck annars? Har de låtit motorn gå efter att bilen lämnats in är de ju absolut inte kompetenta till att utföra motorarbeten ens på en grästrimmer.
Jag köpte bilen med info att den va renoverad och fixad efter det, sen om hela motorns innehåll är nytt eller inte har jag sämre koll på än du verkar det som.

Du verkar veta mer än du säger så varför inte fram med det?

imorgon så skall jag iaf ringa konsumentombudsverket ang deras syn på saken.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
nej jag åkte inte med. Den var på en verkstad när jag hörde den. Jag vet inte vad som är bytt men av det du skriver drog jag slutsatsen att vanosen inte är bytt och den är ju en skör del redan som den är - med oljetryck. Men som sagt, det verkar ju inte vara vanosen så glöm det jag skrev, hade fel.

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Sorry om jag verkade lite otrevlig men jag är nåt fruktansvärt irriterad över att det blev såhär vilket du säkert förstår. du har förstått saken rätt: vanosen inte bytt. jag tycker dock att om den lät så illa så borde dem kollat den också på nåt sätt... Det hördes verkligen inga missljud alls från motorn när jag kollade bilen vilket det oftast gör på en M3, vilket givetvis är mer eller mindre på olika bilar. men denna bilen lät perfekt! Man blir ju så förvånad och besviken när man tror sig ha gjort ett bra köp och med en motor nyrenoverad och i perfekt skick trodde jag då, vilket nu visar sig vara fel. det behöver ju inte heller vara nåt större fel om man har gigantisk tur, men det verkar ändå troligt att nåt stort har hänt.
håller med dig till fullo att det kan va riksbelt att köpa en bil som vart utan oljetryck, men de uppgav ju att allt va ordentligt genomgånget och fixat vilket iaf låter bra. är det vanosen så blir jag inte förvånad men som jag skrev så lät det iaf inte från de delar av vanos man ser...

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Tänkte bara berätta vad som hänt med min bil för de som är intresserade: Motorn har (rasat) vevaxeln har tagit så mycket stryk att jag vilken minut som helst hade fått en vevaxel genom blocket om jag kört mer. Nu har detta konstaterats genom Rigo bilservice som endast rekomenderade mig att sätta i en utbytesmotor. En renovering av den gamla skulle kosta mer + att han absolut inte rekommenderade att skruva ner motorn i bitar ännu en gång. Jag vill inte ha en sönderskruvad bil. renoveringen skulle då omfatta ny vev/vevstakar/lager mm. Nu har jag dock tur eftersom enligt konsumentlagen har jag garanti i 6 månader efter köp oavsett om jag och säljare skrivit nåt om garanti eller inte. jag hoppas nu att RIGO bilservice får LJ bils tillstånd att fixa det hela då jag inte vill ha nån klåpare inblandad.
det borde ju även ligga i LJ bils intresse att jag år min bil fixad av nån som verkligen vet vad han pysslar med till skillnad från föreg renoverare.. De kommer garanterat inte undan med nån snikrenovering denna gång! jag skall ha garanterat att de plockar i nya prylar i motorn och inte stoppar tillbaka gammal skit i den innan de för röra bilen om nu inte RIGO får fixa det.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
vevstake genom blocket menar jag

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Ja, skulle vevaxeln titta ut har man haft allvarliga problem. :-)
Hoppas det löser sig, stå på dig och se till att få skriftligt på alla löften.

Flåklypa
Fan, du hann före. :-)

Flåklypa
ol
70
olg
Svart Z3M coupè -99
Hej!
Hoppas allt ordnar sig.

Vad säger LJ bil?

Hur mycket kostar en utbytesmotor?
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jag vet haha ibland snurrar man till det.
Jag vet ärligt talat inte vad en motor kostar, har inte brytt mig eller tänkt på att kolla eftersom när andra ska betala känns det inte lika viktigt;)

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
ju
20
juice
325i -91
fan va skönt som betalar =)

VA de inte woxtune som byggt 328 kompressor me stcc breddning ? den i bilsport ?

mvh martin
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
jo det va woxtune. de är ingen dålig firma på något sätt. tyvärr lyckades de göra ett stort misstag på min bil. Ett misstag som förhoppningsvis endast de gör en gång. Jag har dock gett dem ett förslag som jag inte kan avslöja än men det verkar passa oss båda.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Ja då var det som jag trodde... Det slutade med att han bytte maskin i sin celica också..

Detta är inte första gången jag hör att vevlager och veven går sönder i 3,2l motorn.. Jag var på väg att köpa en M3 SMG -97 som veckan innan jag skulle kika på den så skar den ihop. Den hade endast gått 7500 mil. Killen som hade den var ut och rastade den efter en lång vinterförvarning utan att byta olja så då var det kört, så dom måste vara väldigt sköra och känsliga om man inte har rätt och fin olja i dom???.... Hoppas det löser sig med allt nu... Tjao
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
danragn: Ajdå, jag har inte hört nåt om såna problem ang M3orna tidigare.. 3,2 versionen brukar oftast kritiseras ang RR vanosen. Olyckligt för alla som drabbas och du kan ju va glad att du inte hann köpa bilen iaf. för min del verkar det dock lösa sig på ett sätt som jag vill, och även verkar iaf i nuvarande läge aktuellt för Woxtune med.

Detta är inte säkert bestämt ännu men...: Woxtune va inte intresserade av att låta RIGO fixa detta eftersom det kostar dem mkt mer att låta en annan göra jobbet, men då slog mig tanken att om de betalar en annan motor åt mig så får dem min gamla+ att jag betalar arbetet sj. Woxtune tyckte det va ett intressant idè och de slipper ju i framtiden oroa sig och slipper ha nå mer problem me min bil eftersom det då ligger i RIGO`s händer. det är även ett + för min del att om det händer nåt igen så har jag närmare till den som fixat den. Jag skall nu be RIGO hitta en lämplig motor och sen återkomma till Woxtune om detta.

Men som sagt så är det fortfarande inte garanterat att det nu blir så.. Jag får visserligen betala arbetskostnaderna sj, men är beredd att göra detta då jag ändå ser en vinst om än annat än ur ekonomiskt perspektiv. Det går ju förhållandevis fort att byta en motor för dem så det blir antagligen inga jättesummor jag får stå för.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Jag tycker du ska kolla här: Länk
Kolla även om din kommun har någon konsumentrådgivare som kan hjälpa dig. Lycka till!
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Tänk dig bara för innan du tar något beslut och kolla noga vad kostnaden blir för att byta motor. En dags jobb på en seriös verkstad är inte billigt...

Min svarta: Länk
Min blå: Länk
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jag har kontaktat min lokala konsumentrådgivare. Enligt dem är firman jag köpte bilen av skyldiga att ersätta mig vilket dom i sin tur kan kräva ersättning av woxtune. woxtune har åtagit sig att fixa bilen gratis men jag vill hellre att rigo gör det därav mitt förslag till dem.

Nej en dags arbete hos en seriös firma är inte gratis. Men troligtvis inte dyrare än att jag ska va beredd att betala den extra summan för att få bilen fixad av en i mitt tycke kanonkille som vet va han gör.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
det kan verka konstigt att jag är beredda att lägga pengar på en sak jag kan få gratis men jag har stort förtroende för Rigo av många själ. Jag vill ju att min bil skall bli så bra som jag förväntade mig att den va när jag köpte den, vilket den nu visade sig inte va. Jag ser därför hellre att en person jag verkligen litar på får fixa bilen och anser det kan va värt en 5-6000 :- ur egen ficka. Har förståelse för att nadra kan ha annat synsätt ang detta men det är ändå det som känns bäst för mig.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Jag hade gjort precis som du gör nu Andreas. Och Rigo kan ju sin sak minst sagt.

/Erik Tryggvesson
BMWCS #5162 / BMWSC #339
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Skönt att höra tryggvesson! Ja han är mkt duktig och är bra att ha att göra med!

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.