|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Var i fredags ute med M3an för att åka och besiktiga. blankt papper vilket jag skulle blivit besviken om jag inte fått.. körde senare på dagen en runda enbart för nöjes skull. Jag är noga med oljetemp mm innan man laddar på lite. drog ur honom rejält en gång och hörde då ett knackande rassel in i kupen. Släppte givetvis av genast och kunde senare konstatera att ljudet endast infann sig vid ca 3000 rpm. kom närmare hemåt oh ljudet började då höras mer eller mindre under alla varvtal. Sitter nu me svettig panna och ser lönerna flyga all vördens väg. till saken hör att när jag idag körde ut bilen ur garaget och tvättade den mm hördes inget. jag höjde varvtalet till ca 2000 å då hörde samma ljud igen. motorn har för ca 200 mil sedan varit renoverad pga oljepumpsras vilket innefattar ram/vevlager ny oljepump mm. nån som har en aning om vad som kan vara problemet? låter inte från sj vanosen som inte är bytt utan mer från motorns ovandel i mitten ungefär. typ vid 3è insugningsröret framifrån. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! | |
|
Jag tycker det låter som ett vevlager har gått.Har firma renoverat motorn åt dig eller? mvh |
|
|
Japp det är en firma vid namn Woxtune som gjort detta ihop med Autowox (BMW) kan felet relateras till nåt som de kan ha åstakommit så går de på garanti. jag har kvitto mm på delar/ jobb för ca 30 000:- Det va inte under min tid som ägare som motorn renoverades utan av föreg ägare vilken va en firma (LJ Bil i Åtorp. ) //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
modano |
Har du kvittot från den föregående ägarens reparation? Åk i sådana fall till firman som utfört reparationen och be dom kolla upp detta. Är det vevlager som gått så ska det vara ett garantijobb. |
|
Jag har kvittot mm på jobbet. jag har ca 40 mil till firman jag köpte bilen av. Det blir RIGO bilservice i halmstad som får fixa detta isåfall och så får antingen LJ bil eller Woxtune stå för kalaset. Blir så förbannad över detta. jag köpte bilen i november och har kört ca 70 mil med den. när jag köpte den hördes absolut inget missljud alls. den lät som en ny motor kan jag garantera. dessutom va tråget sprucket men det har jag redan kommit överens med LJ bil att de står för den biten av reparationskostnaden. bara att hoppas att felet kan relateras till ett miss i renoveringen. till råga på allt så har jag med hjälp av andra arrangerat en AP träff i halmstad den 29 April vilket nu verkar osäkert om jag kan ens komma med min egen bil.... //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Man måste nog höra ljudet för att kunna avgöra vad som hänt...Kan eg vara både det ena o det andra...Frågan är vilket som är "bäst" för dig/din plånbok...OM det nu är ett vevlager/ramlager som gett sig redan efter 200-300mil, ja då kan man ju fråga sig hur renoveringen gjordes (tänker inte på att delar som sägs ha varit bytta ej byttes utan kanske mer hur arbetet genomförts...) Dessvärre gissar jag att det är ett vevlager som gått alternativt att lagerhalvorna varit för löst åtdragna...Tydligen kan det vara så att själva "glappet" i lagret blir så stort att kolv/vevstake glappar så pass mycket att de kan slå emot ventilerna, oftast kommer ljudet vid 2000rpm o uppåt, det var iaf så jag fick det förklarat av en som råkade ut för ett vevlagers haveri på en M5 3.8, under 2000rpm som normalt därefter knac-knack... Du verkar dock ha dina papper i ordning så du bör få detta på garantin, utan tvekan. |
|
|
Ja jag har sj börjat fundera på hur sj arbetet genomförts. En sak är säker, blir detta garantijobb så kan jag garantera att WOXTUNE inte kommer få åta sig detta arbete pga mitt högst tvivelaktiga förtroende av deras kompetens. Tex så visste Woxtune om sprickan i tråget men inte ens påpekade detta för ägaren (LJ bil). jag tänker då följande= har sprickan uppkommit under renoveringen när motorn va urplockad?.. kanske sa de därför inget pga att de skulle slippa stå för kostnaderna av trågets reperaration. Jag ska lyfta luren och ringa RIGO imorgon och se vad han har att säga. han har gett mig tidigare förtroende inom motorkunskap och många ggr tidigare kunna avgöra felet endast på telefon. Brukar även få god service/råd till ett förhållande bra pris. tack för era svar! //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
| Halmstad motorslip har fixat nya lager, justerat en stake, balanserat veven och kollat över vatten och oljepumpen på min 200SX när det gick illa. Kostade cirka 7000kr för deras arbete och material. Var hjälpsamma varje gång man tog kontakt med de. | |
|
Lider med dig!! Ingen höjdare alls!! Kan dock varmt rekomendera Rigo! Jag har också stort förtroende för dom när det gäller M-bilarna. Dom bytade min Vanos med ypperligt resultat! Mvh Björn Länk |
|
|
Min gissning är att Vanosenheten har tagit stryk när inget oljetryck fanns. |
|
|
efter vad jag förstod så slutade aldrig pumpen fungera helt utan den trögade och det hördes missljud från den. tror inte oljetrycket försvann helt om jag förstod det rätt men det kan antagligen uppkommit skador på andra delar än de utbytta. RIGOs gissning på tele va att ev har vevaxeln fått lite stryk under raset av pumpen och givit skada på de nya lagren. men han kunde givetvis inte säga nåt säkert, bara en ren gissning. Ska iaf få lämna in bilen på onsdag, så får man se vad som hänt. (Hade aldrig tidigare hört en M3 motor som lät lika fint som denna när jag köpte den, men man ser va lurad man kan bli) //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
| Jag hörde den bilen när pumpen var kass, tro mig det var inget oljetryck alls. Lät riktigt illa från motorn ,speciellt vanosen. | |
|
Hörde du min bil eller pratar du om en annan? jag vet inte riktigt om vanosen går in i motorn mkt eller om den till största del håller sig till dn synliga delen fram på motorn. ljudet låter sig liksom komma mer från mitten. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
En kompis hade en Toyota Celica som det byttes vevlager i ett antal gånger efter gång med väldigt lite olja.. Vevaxeln hade skurit och det hjälpte ej med nya lager... Hoppas vevaxeln byttes vid renoveringen eller slipades om på nå vis annars har du felet där. Vet inte så mycket om detta, men jag lider med dig.. Jävla trist asså.. |
|
|
a_wingard73: Usch, lider verkligen med dig jag oxå. Fick kalla kårar när jag läste, det kunde ju lika väl varit jag som skrev den texten, då jag istort sett va på väg nån dag innan dig för att köpa just den M3:an. Har tyvärr inga bra tips att ge dig, hoppas RIGO hittar problemet och att det går på garantin från förra rep. Men jag undrar om inte detta går på garantin, ifrån bilfirman i Åtorp, som man alltid har vid bilaffärer med bilfirmor? Kolla upp detta med konsumentverket. Antar att du inte köpte till den där extra garantin han pratade om, hörde att den va dyr så jag förstår dig? Lycka till / Mvh Jimmy P.S: Fundera inte mer på träffen 29/4, klart du är välkommen även med din Seat, du är ju träffansvarig för tusan ;). Min ögonsten: Länk |
|
|
Nope jag köpte aldrig garantin pga att den tyvärr ej va tillgänglig för biltypen (prestandabilar mm) av nån anledning med årsmodell och miltal. hade ju dock varit bättre av dem att kolla upp va som gällde innan de sätter ut en annons. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
LJ bil verkar vara en seriös firma och jag har iaf förtroende för dem och kan ev tänka mig handla där igen. tråkigt för både mig och dem att det skulle bli såhär. Kan verkligen inte va kul att sälja en bil med nyrenoverad motor och sedan kontaktar köparen dem pga att bilen låter som en stenkross. Men jag anser ändå att det är dem som får fixa hur ersättning ska betalas för reperation. Om LJ bil eller Woxtune betalar bryr ju inte jag mig om.. Bättre att LJ bil kommer överens med woxtune utan att jag ska sitta som en idiot och ha kontakt med bägge två. jag har ju egentligen inte en aning om vad som skett under den tiden när renovering mm skedde //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
| Har du fått garanti på bilen? Annars förstår jag inte varför någon annan ska betala för att DIN bil gått sönder... | |
|
Jag har garanti på motorn enligt LJ bil. (Nej jag har heller ingen förståelse varför man skulle ha rätt att kräva nåt av en bil som är nyrenoverad och man köpt av firma.) //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
| Utan garanti så kan du inte kräva nått. Det kan ju lika gärna vara du som kört sönder bilen... Men nu hade du ju garanti. | |
|
ja det är ju jag som kört sönder bilen eftersom ingen annan nånsin kommer få köra den under min tid som ägare, men om man kör sönder en nyrenoverad motor på 70mil snäll körning förutom en fullgas acceleration är det garanterat nåt som är fel! Om man inte har några som helst rättigheter vid en sån sak även om jag inte haft motorgarantin så ser jag ingen anledning att handla på firma istället för privat.. hur kommer det sig att du hörde min bil när den hade fått pumpen rasad? Det va ju tacksamt att du berättade detta eftersom om nu vanosen är kass så har du ju iaf nämnt att de va den som lät ruskigt illa vid sj raset. Och om nu Lj bil låtit woxtune fixa den så är de ju skamligt om de inte ens kollat den. jag har inte påstått att det är självklart jag skall få ersättning för mitt nuvarande problem. Men visar det sig ha samband med deras jobb eller att motorn va kass när jag köpte den så anser jag att jag har rätt till det. frågan är om inte woxtune ska hålla sig till recond och styling vilket verkar vara deras egentliga syssla enligt hemsidan. Kanske bättre att överlåta motorjobb till dem som kan sånt... //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.