AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.585

Chippa 520i ?

Sida 3 av 4
alaska
Vem är jag lika förståndig som? Och vilka ord har jag lagt i andras mun? Du behöver inte berätta eller försvara dig för mig vad du menar angående chiptesterna. Jag vet vilken åsikt du har och det borde knappast någon missat vid det här laget ;-) Jag håller med om att det vore skoj om en tidning eller liknande gjorde en seriös test av massa chip så slapp det spekuleras åt alla håll och kanter angående chip.
al
499
alaska1
118dA-13
Jag har aldrig sagt att ett oberoende test skulle vara fejkat! Men det är skillnad på test och test så även efter ett test kan det fortfarande finnas frågetecken!

Jag har dock sett en djvla massa här som påstår att det fungerar, att det ger si eller så, men oftast har de inte ens prestandamätt sin egen bil före och efter chippning eller har inte ens chipps i sin bil!

Det var inte min mening att reta upp dig och jag gjorde en glad gubbe efter inlägget. Nej du har aldrig sagt att ett oberoende test skulle vara fejkat men JAG tror du skulle hitta frågetecken även på ett sådant ;-) men det kan vi lämna åt sidan
Om det funkar eller inte med chip den diskussionen lämnar jag till andra, det finns ju flera hundra sidor skrivet angående det här på forumet så jag tyckte det bara vär lämpligt att lägga några som stiky. Jag har själv skrivit vad jag anser om chip i flera trådar och tänker inte älta det mera
Bo
57
Borgne
520i-88
520i-88
740ia-93
Hugaligen vad hugg jag fick på chipptrim, hur orkar ni sitta å hugga på varanndra som ni gör, skulle alldrig ha frågat om chipptrimmning funderar starkt på att byta bil eftersom det är en ????????????????????????????????
al
499
alaska1
118dA-13
Mmmm du har rätt! Kommer du ihåg början .... du fick rådet av mig att satsa på mer volym för att få mer vrid! Men när chippsförespråkarna blir ställda mot väggen så skriker de högt! Finns mycket pengar i chipps .... riktigt mycket !
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Den gyllene regeln när det gäller sugmotortrimmning säger ungefär 1000kr/hk. Ett chip kostar ca 2000 kr. Så även om det bara skulle ge 5 hk är det välinvästerade pengar enligt mig. Bara känslan att kunna varva till 7000 rpm och höra 6:ans härliga ljud är värt de pengarna i mina ögon.

Men har du planer på att trimma vidare så ska du låta bli att chippa. Då är det mappning efter modifikationerna som gäller.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Du måste verkligen hata detta med chip "Alaska1" =)
Hela grejen är väl om det kan funka att byta chip på vissa motorer?
Tror du AAW har fejkat den detaljerade dynon jag länkade innan?
Nu tänker inte jag bidra till att göra denna tråden längre iaf... Finns roligare saker att diskutera här...

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
al
499
alaska1
118dA-13

Lex håller med dig - ska man göra ändringar på motorn, insug eller avgas så är chipps inget att satsa på!

B håller med dig också - tror visst det kan göra skillnad på vissa motorer och den firma i USA som du framhåller verkar få väldigt bra kritik fast de är lite dyra

Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
lånar tråden lite:
finns det något mer sätt att bli av med eller flytta upp varvstoppet, än att köpa dyra chip?

mvh

be äm ve
Sir Anton
Att köpa ett billligt chip ;-) Nej jag vet inget annat sätt men det finns säkert någon som kan det bättre än mig
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Sir Anton.

Kolla med It´s fun.. De tar 2000kr för sin programmering av e30 320i och då får du lite mer hästar på köpet. (e36 320i = 2500kr)

Länk

NEJ, jag får inget från dem..

//amullo
Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil?
al
499
alaska1
118dA-13
Länk

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Finns det någon återförsäljare av powerchip i sverige?
al
499
alaska1
118dA-13
Finns det så bra dokumentation hos någon annan chippsleverantör som hos Powerchip? Om man nu ska ändra på en BMW så försöker man ju få tag på bra grejer!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Du har absolut rätt. Självklart vill man ha det bästa. Men det kan vara krångligt om det inte finns återförsäljare i sverige. Då är det betydligt lättare att kontakta itsfun.nu. Dessutom vet vi ju inte vilket chip som e bäst ;)
al
499
alaska1
118dA-13
Jag förstår inte varför du och några andra alltid kommer dragandes med den leverantör som är en av de som SÄMST deklarerar hur de kommit fram till resultaten!

Powerchip redovisar rätt utförligt hur de kommit fram till de hästkrafter de påstår kunna leverera genom bromsprov med REDOVISADE vrid och hästkraftskurvor..... finns det någon anledning att inte välja en seriös leverantör?

Hehe då när just chipstriden lagt sig lite så eldar vi på igen. Själv kollar jag inte på Big brother och liknande utan när jag vill ha lite intriger så går jag bara in och läser på AP i en chiptråd och då vet jag med säkerhet att det kommer vara full fight mellan olika läger.

Alaska
Så itsfun är sämst på att deklarera hur dom kommit fram till sitt resultat. Är det ditt tyckande som avgör eller har det varit en oberoende test som påvisar dessa fakta? Mig vererligen har ju itsfun likt powerchip bänkat en bil med positivt resultat men du menar att itsfun är fejkat och powerchip har gjort sin bänkning seriöst? Om jag inte missminner mig så gjordes itsfuns bänkning med 98 oktan både före och efter chip så du kan ju inte skylla på att det är oktanhalten som höjt effekten

Nu ska jag åka på semester en vecka och ska med intresse läsa hur denna chipstrid utvecklat sig när jag kommer hem :-)
al
499
alaska1
118dA-13
Det resultatet var ju så dåligt presenterat att leverantören du hänvisar till ångrade att han lagt ut det!

Jag tror inte folk i allmänhet är nöjda med att köpa ex Tv och så få reda på när de frågar om specifikationer - det har vi ju presenterat för TV modellen intill! Varje modell måste ju redovisas!

DET GÖR POWERCHIP Länk

DET ÄR SERIÖST

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Powerchip verkar vara ruggigt seriös.. Ordentligt med data och mycket informativ site.

Stor skillnad mot andra leverantörer jag sett..

Synd att de inte fixar dieslar.

//amullo
Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
alaska:

Enda anledningen till att jag hela tiden hänvisar till den leverantör är att det är, tvärtemot vad du tycker, en av mycket få firmor som faktiskt visat upp ett bromspapper och inte bara ett hemmagjort diagram från excell.

Många har dessutom åkt därifrån som nöjda kunder av det man kan läsa sig till på olika forum.

Sedan tycker jag att det är lite orättvist av dig att jämföra ett globalt företag som powerchip mot ett relativt nystartat enmansföretag som itsfun.nu. Vänta 10 år sedan kanske det finns bromspapper till de flesta modeller där oxå.

Men eftersom sugmotorchip överlag inte fungerar enligt dig så är ju den här diskussionen ganska onödig att ha. Det spelar ju ingen roll om man handlar från powerchip eller itsfun. Man blir ju lurad i alla fall...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.