AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.581

Chippa 520i ?

Sida 1 av 4
Bo
57
Borgne
520i-88
520i-88
740ia-93
Kan man chippa 520i -88 å hur gör man lättast det, tacksam för svar
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Visst kan du göra de! men sen kan man ju fråga sig om de är värt dom tusen-lapparna då de inte gör så stor skillnad på en sån motor...
Helga
Sätt dit en 2.5 lit.

//Helga
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Du får lägga ut 2-3000kr för att öka effekten men max 10% o så ska man inte (enligt proffs) trima långmilare...

MVH Grabba

Lägg de tusenlapparna på en beg B25, ta en helg och byt motorn istället. Blir en jätteskillnad. Passa på och byt kamrem samtidigt.

-Phil
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Man kan "chippa" vilken motor som helst...bara en styrenhet sköter insprutningen,det man troligtvis gör med din kärra är att man lösgör styrenheten,öppnar dito,och byter ut "chippet"sätter dit ett omprogrammerat chipp,och vips så har du c:a 10%mer pulver i motorn,mer får du inte,men om du kompletterar med en vassare kamaxel så kan det bli intressant!
Chiptrim gör sig bäst med turbomaskiner där man också ökar laddtrycket i turbon,antingen i styrenheten eller mekaniskt som i äldre maskiner,vet själv,hade en Volvo 740-90:a turbo som jag bytte kamaxel,chippade,mm,fick ut c:a 220 glada hk,fick sätta dit kraftigare koppling då orginal slirade vid full gas...nä skit i annat chip om du bara vill satsa på den enkla(billiga)ide`n.....
P.B

¤¤¤¤¤¤¤¤¤IRON MAIDEN¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Bo
57
Borgne
520i-88
520i-88
740ia-93
10% va inte mycket, hur krångligt är det att byta motor, den nyare motorn -91 å uppåt, tacksam för svaren jag har fått, 4000 för en -88ans 520i är väl bra pris den har gått 34000 mil men är i bra skick
al
499
alaska1
118dA-13
Priset är toppen! Kör ett tag och om det känns för lite motor så slänger du i en större! Ett chip märker du ingen skillnad av alls! Du har tung bil och motorn är liten - så är det!
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
hade en 520 86 förvisso, men det borde gå bra på din med, la i en motor från en 323 e21, stooooooooor skillnad på vrid o ös, riktigt körglad faktiskt, borde vara lättare att hitta en 2,3 än en 2,5!
Bo
57
Borgne
520i-88
520i-88
740ia-93
Okej om jag nu ska byta till större motor då undrar jag vilka motorer som passar på vxllådan som jag har nu......och slippa hålla på med en massa elektronik, lite kan man väl pula här å där
Kika på www.itsfun.nu
al
499
alaska1
118dA-13
Bästa chippet är det du låter bli oavsett om det är ett Estrella, OLW eller något annat! Det är bortkastade pengar! Bilen behöver bättre vrid och det får du genom större volym på motorn eller genom att överladda den!

Vill du ha billiga hästkrafter är ett byte till E85 (gissningsvis ca 5 hästkrafter mer men det kan vara fler eller färre eftersom motorer är inviduella) ett vettigt alternativ, du riskerar visserligen att motor osv inte "gillar" bränslet, dvs plaster o legeringar men det är åtskilligt billigare att köra på!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
alaska:

Du tar för givet att det inte fungerar. Men egentligen har du ingen aning! Du eftersträvar oberoende tester. De tester som gjorts och visar fina resultat (ex itsfun.nu) är enligt dig "fejkade". På samma vis kan man ju hävda att de tester som visar dåliga eller inga förändringar kan ju lika gärna vara fejkade åt andra hållet. Din inställning att misstro alla tester som inte visar det som du vill se är tråkig!

Min inställning är solklar. Det fungerar med chip. Min bil har chip och går bra! Många andra har samma erfarenhet. Det märks kanske inte så mycket men det är absolut värt 2000 kr.

al
499
alaska1
118dA-13
Som sagt! Ett byte till ett högre oktantal GER fler hästar - kostar dessutom inget!
Kostar 95 & 98 oktan lika mycket nu?
Finns det några oberoende tester som visar det också?
al
499
alaska1
118dA-13
Vet inte om det ger en högre kostnad! En här på forumet har testat och han menar att 98 oktan ger lägre förbrukning motsvarande det högre priset! Bilsport testade det för ett antal år sedan med samma resultat, dvs det högre oktantalet gav lite lägre förbrukning så att det motsvarade kostnadsökningen!

Vad jag vet är att ett högre oktan tal ger något fler hästkrafter! Hur många fler varierar mellan olika motorer! Om du tror annorlunda så inte mig emot!
En här på forumet och bilsport är väl inte oberoende? Iallafall sa en här på forumet det i nån diskussion om trimchip. ;)
al
499
alaska1
118dA-13

Jag bara noterade att det finns olika uppfattningar också på forumet! Den som testade byte av oktan är en som ihärdigt försvarat effekt av chipps och om du tycker han är oseriös får du för mig tycka det!

Bilsport testade effekten av oktan förändring! Ingen chippsleverantör inblandad! De bara testade att byta till 98 oktan från 95 oktan på en standard SAAB!

Jag tror dock att byte till annan motor är lösningen i detta fall eftersom bilen är tung och motorn liten, ett par hästar hit eller dit är inte lösningen!
al
499
alaska1
118dA-13
Ska vara .... om du tycker han är oberoende får du för mig tycka det!
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
att byta till en motor från 525 88-90 är nog det billigaste och enklaste du kan göra. bli en grym skillnad och du kan dessutom besikta den så utan problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.