|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
jimmy/bmw |
alaska1 vad gör dig så säker på att chippning inte fungerar på en sugmotor ?? bara undrar |
|
Jag säger inte att det inte fungerar men att allt tyder på att det inte gör det! Om det efter runt 10 eller är det möjligen 15 år med chippning inte går att uppbringa ett opartiskt test som visar att det fungerar så börjar åtminstone jag undra! Du får gärna tro annorlunda, det står dig fritt! Med tiden kommer det test som visar om och i så fall hur mycket ett chipps ger! Jag tror inte det ger något alls och deffinitivt inte i det register som motorn går i den mesta tiden dvs mellan 2000 - 4000 varv. |
|
|
Jag VET iaf att det funkar bra på m50B25 utan vanos i en E36... Lennart Köhler jobbar med chip och Active Autowerke i Miami presenterar dynomätningar som med största sannolikhet är äkta... Plockade inte Bilsport i ett annat chip i en Kadett en gång och mätte upp 15 hp extra med förbättrad andning? Har för mig det... Varför så skeptisk "Alaska1"? Har sett att du tar kraftigt motparti på alla trådar innehållande ordet chip här... Kan köpa att du är kritisk, det ska man vara men inte att du tar sida mot ngt som du inte provat eller sett oberoende tester på att det INTE funkar... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Jag kommer ihåg det där testet med kadetten. Bytte de inte avgassystem då oxå för att se vilken effekt de kund komma upp i?? Har för mig att det gjorde ganska mycket på prestandan. Men bilsport är säkert "köpta" av chipleverantören och således blir inte mätningen oberoende ;) |
|
|
Jag förstår om det finns de som vill tro chipps fungerar! Placebo fungerar ju också! Det finns undersökningar som visar att sockerpiller är BÄTTRE än den riktiga medecinen! Jag vidhåller att det saknas bevis för att chipps fungerar på en sugmotor! Vad avgassystem ger är en annan sak liksom vad nya kammar eller turbo, här finns det också opartiska tester! Visst är det konstigt! Nu är det ju i detta fall en tämligen onödig diskussion eftersom det som behövs är ett bättre vrid, dvs mera volym i motorn! En tvåliters sugmotor i en bil som väger över 1500 kg är ingen hit vid rödljuset! |
|
|
Jag förstår inte varför chippsförespråkarna inte gillar att det finns frågetecken kring vad chipps ger, de behöver ju bara slänga fram ett opartiskt test - någonstans i världen måste det väl finnas ett test när nu de så säkert vet att det fungerar! Att det ändå inte fungerade för mig eller för någon annan som jag vet testat, ja se det är en annan sak! |
|
jimmy/bmw |
alaska1 vad tycker du om testet som bilsport gjorde med kadetten da ? |
|
Alaska: Jag tycker att det är helt okej att du är negativt inställd till chippning av sugmotorer. Du säger att du saknar bevis i form av opartiska tester. Men du har ju heller inga bevis för att att det INTE fungerar. Och då tycker jag att det är fel när du skriver till folk i forumet att "Bästa chippet är det du låter bli". Jag tycker själv att det finns bevis för att det fungerar. Jag tycker exempelvis att qvarnis tester är utmärkt genomförda. Bilarna är ju inte före/efter bromsade av qvarnis utan av en extern firma och därav anser jag att det är tillräkligt oberoede för att övertyga mig. Eller så beror det på att jag har chip i min bil och är mycket nöjd! |
|
|
Av leverantörerna av chip har jag inte sett någon med så lite dokumentation än den du hänvisar till! Länk Ngt sånt bör kan kunna prestera om man nu inte har oberoende test att hänvisa till! |
|
|
Det har ju ingen betydelse enligt ditt sätt att se på det. Det var en mycket utförlig redovisning av deras chip. Det är ju inga problem att sitta och ljuga ihop en sådan sammanställning om man nu vill det. Ett riktigt bromspapper måste vara mer värt än en massa text som likväl skulle kunna vara påhittad. |
|
|
Precis - det finns inget som visar att det inte är ljug rakt igenom! Det är också det som är problemet med oberoende test! Så vi är överens om det! På Powerchip finns dock såväl effekt som vridkurvor för en E36 - 328! Den du hänvisar till har för motsvarande chip varken det ena eller det andra! Finns inga oberoende test så väljer man givetsvis den leverantör som kan redogöra bäst för sin produkt och det är deffinitivt inte den du genomgående hänvisar till! |
|
|
Jag refererar till qvarnis därför att det har varit en ganska het diskussion om det tidigare och därför att han är en av få som faktiskt visat före/efter resultat på bromspapper. Något som länge efterfrågats. |
|
|
Du kan ju klippa in en länk till det bromspapper som avser E36 - 328! Jag hittar då inte det hos den leverantör du hänvisar till! Där är det väldigt tunt på bromspapper på chippsen! Till skillnad från den leverantör du hänvisar till så verkar det finnas bromspapper på Powerchip (se länk ovan). |
|
|
Jag har aldrig hävdat att de har bromspapper på alla modeller. Men det hör inte till saken. Det är huruvida det fungerar eller ej som vi diskuterar. Sedan spelar det ingen roll vilken chipleverantör det handlar om. De som kan visa upp bromspapper vinner mitt förtroende. Sedan är det väl som med allt annat, finns både bra och dåliga chip på marknaden. |
|
|
Länk 325:a 89:a... Say no more... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Suck nops! Nej det behövs väl inte sägas mer än - varför finns det inte bromspapper på flertalet modeller? Varför klippte du inte in sökväg till en 328 - 1997 med enbart chippsbyte? Om du nu ska klippa in ngt kan du ju klippa in vad de säger att ett chips gör på en M3 Länk Hela 0,1 hkr De känns deffinitivt seriösare än många andra chippsleverantörer även om de borde kunna presentera fler dynoresultat! |
|
|
Länk M3 -03 med Autowerkes egna chip... Dinan hade gjort ett dåligt jobb jämfört med AAW på 98:an... Finns ganska många dynomätningar där men det viktiga är att ett enda räcker för att bevisa att ett e.m.chip på en sugmotor fungerar om rätt person har programmerat chipet... Alltså, det GÅR bevisligen byta chip i en sugmotor och få ut högre effekt. Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Konstaterar liksom tidigare att det finns de som påstår att chipps fungerar och andra som påstår att det gör det inte! Ett så stort företag och allmänt respekterat som Dinan klarar inte av det men ..... Ska man trots allt pröva på ett chip så ska man deffinitivt satsa på någon som redovisar vad de säljer! Ex Powerchip! Jag avstår! |
|
|
Kan man inte lägga upp trådar om chip som sticky så dom alltid ligger högst upp? Eftersom dessa frågor dyker upp var och varannan dag och det är alltid samma diskussion om hur vida det fungerar eller inte. Det finns ju hur många sidor somhelst angående chip och eftersom ingen söker innan dom frågar så kanske det vore lämligt att ha alla chiptrådar samlade högt upp så man inte missar dom när man går in på forumet. Bara ett litet förslag från min sida För att sammanfatta chipfrågan kan man säga att qvarnis har bänkat en chipad bil med några fler hästar som resultat och Alaska tror inte på honom först ett oberoende test genomförs. Och ett oberoende test som skulle vara positivt för chiptillverkarna skulle vara fejkat enligt alaska :-) Jag tittar in om några sidor och ser om ni kommit någon vart i chipfrågan denna gång ;-) |
|
|
Ryk - om du är lika förståndig så lägger du inte ord i andras mun! Jag har aldrig hävdat att jag med bestämdhet vet att det inte är fungerar bara att det verkar vara otroligt att det inte finns ett oberoende test som visar det! Utifrån det finns det bättre vägar att använda sina pengar för att trimma sin bil! Diverse personer hävdar dock ATT det fungerar men kan i de flesta fall inte ens presentera ett bromspapper från tillverkaren att de har rätt! Sportljuddämpare har testats, stötdämpare, sänksatser men inte chipps! Varför? Beror det på att det i tester visar på prestandaförbättringar - om än i vissa fall små - för de produkterna - eller .... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.