|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej hej , precis då jag passerar kring mellan 50-60 km/h vibrerar det till i bakvagnen , både då man kör lungt och även då jag drar på , men de vibrerar aldrig under 50 eller över 60 , utan typ vid 55 km/h , skakar/vibrerar bakvagnen till , finns det nån som kan hjälpa mig med detta problem vore jag otroligt tacksam tack på förhand! mvh C.L | |
| Väldigt vanligt med vibrationer från kardan, skulle tippa på stödlagerbussning eller knutar i kardan. | |
|
hejsan , jo tror inte de är stödlager , men kan mycket väl vara knutkorsen som kärvar , men de är juh så konstigt att de endast uppstår i 55km/h och aldrig annars... tack tack mvh C.L |
|
|
540Norr Hade samma problem med min 740. Min vibrerade mellan 60 o 90, o det var inte hardyskiva eller stödlager utan stela knutar. Dessa går ej att byta, så Du får göra som jag: köpa en ny kardan! Den är jättelätt o byta o kostar 5.300:- Den kommer som en enhet, komplett med stödlager o hardyskiva, mm. :-) Min bil blev som "ny", efter bytet :-))) Mvh Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
tjenare , de kan de mycket väl vara , men jag har juh ingen hardyskiva på min , så säkert är det nån av "knutarna" som kärvar , men ska kolla upp drivlinan , men de blir väll ett försöka få tag i ny =) tack ska du för hjälpen! mvh christofer |
|
|
540Norr Vad??? Har Du ingen hardyskiva? Du har väl M60V8 3.0, eller? Har Du sexan? Mvh Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Knutkorsen går att byta men dom säljer dom inte löst på bmw. //Per |
|
|
Det är ingen idé att köpa beggat, oavsett... De tar så bra betalt på skrotarna, att det är lika så bra att köpa nytt...(j-la skrotar..:-( /Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
PERTHA: Nja, men har man kardanen nere, är man ju helt dum i huvudet, om man inte byter ALLT, o då är det inte så stor skillnad i pengar, mot att byta till ny komplett... BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
KRAFTWERK: Har man mätt upp kardanstången att den inte "kastar" så ser jag ingen anledning att byta hela stången. Men visst då ska man ju plocka ner den, upp med den i provbänken och sedan byta korsen vilket kan sitta hårt fast. //Per |
|
|
hej , jo jag har juh 6:an , så de är ingen hardyskiva , så då till en annan fråga som du kanske kan hjälpa mig med , min bil är juh en 1994 e32 som då har 3.0 liters sexan , då jag ringde en gång på bmw och skulle ha en reservdel sa killen på andra sidan luren att den modellen som jag har ej fanns , då så jag de är juh ganska uppenbart att den finns =) , men alltså är den smått ovanlig eller? mvh christofer |
|
|
Den fanns visst det ;-) I Tyskland kunde man välja mellan M60V8 o M30R6! BMW har fel o är inte rätt informerade...Däremot togs den inte in till Sverige, med 6:an, om man inte specialbeställde! Därav ovanlig i Sverige! Pertha: En kardan kan inte "kasta" om inget av knutkorsen, hardyskiva eller stödlager är slut. Är den däremot balanserad med plattor (som BMW inte har), som släppt, kan den "kasta" något. 5.300:- för en KOMPLETT kardanstång är INTE dyrt! Man köper sig fri från ALLA problem, o kan sova lungt. Varför hålla på o mecka i onödan? Det finns ändå inte "lösa delar" tex. halva stången, att köpa nytt ändå, så då var det löst. Dessutom är stången tillverkad på så sätt att korsen inte är ämnade att byta, (utom möjligen bakre...) o då blir det problem...jag HAR kollat o försökt, o insett att kladdmeck endast är dumt. KÖP NYTT! (eller riktigt bra beggat). Enda som gäller! Dessutom uppstår vibrationerna ENDAST, o ENDAST, när kardanen "viker" i knutarna inför motor/växellåds/bakaxelrörelserna vid acceleration/visst varvtal o ned/uppfjädring. Vore den konstant RAK, så vad skulle man med polhemsknutarna till??? BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Kraftwerk: Jag har på min 740 precis detta problem men aldrig fått bukt på problemet. Bytte först kuddarna på lådan, sedan motorkuddarna och till sist hela kardanen komplett precis som du gjorde. Efter kardanbytet blev det markant bättre men oljudet försvann inte helt. Sedan har det succesivt blivit lika dåligt igen. Någon gång (väldigt sällan) kan det plötsligt vara helt borta för en dag. Så nu har varken jag eller min BMW-verkstad någon mer teori om lösning :-(( Tacksam för tips. /Lasse |
|
|
Som sagt,vanligt med vibrationer på iaf E32 med sexan...På min E32:a är det bytt kardanaxel också ser jag i mina kvitton..Kardanaxeln kostade då(2001)=4200kr.. Mvh Janne. |
|
|
Glömde>>>+ moms dvs 5250kr... Mvh Janne. |
|
|
kraftwerk: Då tycker man juh att det borde vara samlarvärde på min modell i Sverige , heheh =) , men dom är nog inte så populär med 6:an (tyvärr) mvh christofer |
|
|
joblock: Då jag köpte min förra bil (540 e34) så vibrerade den och levde om i bakvagnen , så då tänkte juh jag , de är juh hardyskiva eller stödlager som är dåligt , så jag tog ner avgassystemet för att kolla + värmeplåt för att komma åt och se , men såg då att hardyskiva + stödlager var bytt , men såg då att upphängningarna till automatlådan var helt av båda 2 , så då vart man juh som lugn och tänkte ahh där var felet men icke de! , så efter det höll ja på en hel kväll med att försöka hitta/klura ut felet , och det visade sig till sist att någon ägare före mig hade troligtvis haft ner och bytt bakaxelklump av nån anledning , och då dom då monterade tillbaks den så hade dom vänt upphängning som håller upp hela klumpen i karossen fel väg , så den låg juh å skrapa i karossen , hade nästan nött hål på baksidan av "klumpen" , så jag tog då lös å vände den , efter det försvann precis alla vibrationer m.m , nu är det juh kanske bara 3% chans att det är ditt bekymmer , men men man vet aldrig =) mvh christofer |
|
|
Tackar för tipset, 540Norr: Har också varit inne på att det kan vara nåt med klumpens läge att göra. Kan vara värt att kolla av när det blir lite varmare. /Lasse |
|
|
joblock: jo gör de , ifall de skulle vara de så är det juh ett så enkelt fel , tar väll kring 10 minuter att fixa om det skulle vara det som är felet , lossa 4 bultar vänd och skruva ihop igen =) mvh christofer |
|
|
540Norr: Det låter intressant o naturligtvis fullständigt troligt! Kanske är det problemet? De maskiner som är kända för att "vrida" sönder kardaner (transaxlar), är ju i första hand M70 V12 o M60 V8! Joblock: Lycka till, o hör av Dig om resultat :-) Så kan Du få mer hjälp...om så behövs... Mvh Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
540Norr: Sexan är väl litet "slö", men ändå fullständigt underbar i karaktär ;-) Dessutom är den "sista" litet starkare o snålare(EML) än gängse E32 M30B30 3.0 :-) Vagnen fungerar till trots, utomordentligt som ett riktigt, om än ngt. "prestanda-modest" "Trans Europa Express" :-) BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.