AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.961

Någon som kör med Bilstein sprint på e34 m5?

Sida 2 av 3
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Om du har Servotronic på din bil så kanske den krånglar?

Fråga: Påverkar Pitmanarmen väghållningen såpass? Har känt på mina och de glappar...
be
138
berging
M5 E34 91:a
535 E39 V8a
325 E36
Snabb fråga bara:-) vad kostar dessa bilstien sprint dämpare som ska passa M5an??? och jag ska ha orginal fjädrarna! MVH T
Smiley©
per_j82

Nej jag har inte servotronic på min bil.

berging

Jag kollade med autoexperten och dom skulle ha ca 7400:- för bilstein sprint till e34 runt om.
Men om du ska köra med originalfjädrarna så kan du köra med bilstein sport, dom är gjorda för originalfjädrarna. vet inte om det är samma pris på dom.

/Thomas
jo
26
johel
E34 M5 3,8 1992
Om man har en m5a 3,8 med ringpaketet är det bara att skruva ditt bilstein dämparna och fjädrarna? passar dom direkt alltså eller lär man ha fjäderbena ifrån en 3,6a?
Smiley©
johel

Ska du montera andra dämpare än original på din bil måste du ha andra fjäderben fram, vet inte om man måste ha fjäderben från just en 3.6 som alla säger.
Vet inte vad skillnaden är mellan olika fjäderben till E34, har ställt den frågan här förut utan att få ett enda svar.
Bak måste du koppla bort nivåregleringen.
Är dina dämpare slut eller varför ska du byta?

/Thomas
jo
26
johel
E34 M5 3,8 1992
Ja dämparna fram är slut. så tänkte man kunde köra med bilstein sprint runt om med HR fjädrar.
fjäderbenet på 3.6 är iaf samma, som alla e34, jag har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara nån skilnad på 3.8. å andra sidan kostar sånna saker nästan inget på skroten så det är väl bara att sätta igång och labba tycker jag. diskuterar man ens att att behälla orginalfjädrara (läs utmattat järn) så kan man lika bra köpa dämparna först och fjäderben efter dom.

Lycka till / Mange

Det blir alltid sämre innan det blir bättre
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Efter som att jag startade tråden tänkte jag så här i efterhand dela med mig lite av mina erfarenheter.

Min bil i fråga är en e34 m5 -90.
Jag hade tidigare h&r fjädrar och bilstein sprint runt om. Denna set up är dock väldigt stötig, och för att få lite mer komfort (läs återfå mer original m5-kännsla) ville jag testa att byta till original m5 fjädrar. Dämparna är nämligen nästan nya så de ville jag behålla.

Fram fungerar detta utmärkt. Bilen får en ganska lagom avvägning mellan komfort och väghållning. Det kränger märkbart mer än med h&r fjädrarna, men bilen sväljer å andra sidan ojämigheter riktigt fint. En sak som dock händer är att bilen faktiskt blir lite högre än med m5ans originaldämpare. Detta torde, efter lite letande på nätet, bero på att bilsteindämparna har väldigt högt tryck invändigt och gissningsvis "lyfter bilen" med kanske 50 kg var. Detta påverkar bilens höjd fram. Jag gissar på att den blir 5-10 mm högre än en normal m5a.

Bak fungerar det dock inte speciellt bra. Bilsteindämparna bak är samma till alla e34. Frjädrarna passar för visso i bilsteindämparna, men är faktiskt både för mjuka och för korta. M5ans fjädrar är avpassade för att fungera med nivåregleringen. Resultatet blir en alldeles för låg bakvagn, med en dessutom för mjuk fjäder. Detta resulterar i att fjädern går i botten ganska lätt.

Summa sumarum:
Fram: Bilstein sprint + m5 origanfjäder =ok
Bak: Bilstein sprint + m5 originalfjäder INTE ok! Använd i stället en mer normal fjäder som från en 353a eller kanske tom en touring för att få den lite hårdare.
Smiley©
Frapp:

Bra att du skrev och berättade.
Tyvärr inte så många som skriver om hur dom har löst sina problem, eller hur nyinköpta saker funkar som dom har fått hjälp med här.
Sån information är alltid intressant att höra, antar att fler än mig tycker det.

/Thomas
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
535a och inte 353a ska det förståss va. Fast 353 låter iofs inte helt fel..
jo
26
johel
E34 M5 3,8 1992
Finns det nån beskriving på hur man kopplar ur/bort ringapaketet dämpare och alltihopa? Tänkte ta fjäderben ifrån en 3,6 runt om och sätta dit. och sen så smånigom montera bilstein sprint runtom.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Visst är det oerhört dyrt med nya dämpare men är det inte fruktansvärt synd att ta bort detta eminenta system? Du kommer förmodligen att göra bilen väldigt mycket mer svårsåld.
På sätt och vis sänka värdet på bilen fast kanske inte med så mycket som dämparna kostar.
jo
26
johel
E34 M5 3,8 1992
När jag köper en bil så tänker inte jag på allt för mycket vad jag kommer få för den! Jag kommer att ha kvar den här M5an ett bra tag till. Jag vill få ut mer av bilen än vad orginal ringpaketet erbjuder. En smak sak tycker jag vissa här verkar inte alls gilla att man monterat vita blinkers och en sänkningssats. Om jag vill ha bilstein sprintdämpare runtom på min M5a så låt mej ha det utan en massa onödigt drabbel om jag nu råkar förlora 20tusen den dag jag ska sälja den bara för att jag inte har hållt bilen helt orginal, so what? Huvudsaken är att jag varit nöjd med bilen under dom åren som jag ägt den. Man förlorar pengar på dom flesta bilaffärer.

Okej åter till ämnet. Behöver man benen ifrån en 3,6 bak eller är det bara att bulta dit sprint dämparna bak?
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Det finns inga ben bak. Det är själva dämparen som är benet. Det funkar bra att bara bulta på bilstein sprint-dämpare och h&r fjädrar bak. Dock behöver du nya fjäderbenslagringar (från en 535 ?)

Däremot vet jag inte vad som gäller för urkoppling av ringpaketet. Det får du söka vidare på. Förmodligen måste väl elektroniken modifieras på något vis?

lycka till
jo
26
johel
E34 M5 3,8 1992
okej tack så mycket! Har fått tag på ett par fjäderben fram ifrån en 3,6! Då är det bara att beställa dämpare och hr fjädrar till en 3,6 bak då eller? Men fjäderbenslagringar passar väll ifrån en 3,6?
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Nej Du ska ha fjäderbenslagringar från en vanlig e34 bak. M5ans funkar ej. Bilsteindämparna och h&r fjädrarna bak finns inte specifikt till m5. Det är samma som man instalerar på alla e34. Därav behöver du lagringar från en vanlig e34. Ett tips är att kontakta forza som är generalagent för båda märkena. Dom är väldigt kompetetna och hjälpsamma.

Fram är det däremot tydligen speciella fjädrar och dämpare som bara passar på 3.6 m5 e34ans fjäderben.
Mina bilstein sport gick på utan modifieringar på min 3,6a,det kanske inte är samma som sprinten?Har dessutom cobra suspensions 30/20 på också,kanon bra väghållning måste jag säga.Men det kanske inte är samma som på 3,8an?
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Förra ägaren hade iaf monterat på vanliga e34 fjäderbenslagringar bak på min. Som sagt kolla med forza.
Man måste förr eller senare fråga sig om det är timligt att en tillverkare skulle ändra på en sån sak som fjäderben det kostar i onödan för en tillverkare, skulle vilja påstå att det är i princip bara är om det uppstår ett problem som man får för sig att ändra på en massproduktion. Slutsats (benen är förmodligen samma). Jag har personligen monterat samma dämpare i 520 som i m5, det finns ingen rimlig förklaring till varför det skulle vara nån skilnad på benen.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Niels_msson: Vad pratat du om?
Du kan ju inte dra personliga slutsatser i form av gissningar! Det handlar om fakta.

Det är mycket möjligt att du har lyckats montera en 520 dämpare i en m5a, men dom flesta vill nog påbörja sitt mekande med 100% visshet om ett 100%igt resultat. Efter som att fjäderbenet bak består av dämparen ugår jag från att det är främre fjäderbenet du menar.

E34 m5 har inte samma fjäderben fram som andra e34. Det är bara att gå in och jämföra etk. Hur stor skillnaden är rent fysiskt vet jag inte. Men det sitter helt andra fjäderbenslagringar på m5an fram.
Saken var ju den att johel ville konvertera en m5a med ringpaket till vanligt konventionellt system. Kan tänka mig att det var därför han ville ha fjäderben från en 3.6a
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.