|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Är det någon här på forumet som bytt originaldämparna mot bilstein sprint på m5 e34. Kräver givetvis ombyggnad av nivåregleringen(läs bortmontering). Hur kan väghållningen tänkas bli? Ungefär densamma, eller något fastare? | |
|
Jag har det på min M5,tycker att det är fantastisk väghållning,har även en sänksats på också 30mm. |
|
| Det jag var nyfiken på är om någon kombinerat sprinten med original m5-fjädrar. Kombinationen som sådan ska det inte vara några problem med enligt forza. Men det hade varit intressant att höra om någon hade praktisk erfarenhet av det. | |
| Det är inga problem, bilen blir bara något högre än med sänkfjädrar. Har själv bilsteindämpare med hr sänk fjädrar. Bilen blir stötigare och hårdare med sänk fjädrar. | |
|
Konstigt min vart lägre med sänkfjädrarna? |
|
| Ha ha,jo lät lite skoj där.... undrar själv vad jag skrev ....hm | |
|
Så det är inga problem att få på B8 sprint dämparna på M5an? Bortsett från att man får fimpa nivåreglering. Passar dom rakt av utan modifieringar? Är nämligen själv inne på att beställa en sådan sats nu till våren. Vad jag vet så finns det ju inte någon sprint sats just till M5an, Vilka kör ni på istället? & HR sänkningen är det 30/10 sats ni kör på då eller? Skulle uppskatta om någon kunde slänga upp en bild på hur det ser ut på bilen. Vill inte att bilen ska bli för låg där bak, utan är mer ute efter "kilform" |
|
|
Finns visst bilstein till M5an e34 3,6L,mina är köpta i usa,sen har jag cobra sänksats 30mm,passar rakt av utan mods,måste givetvis plugga eller ta bort nivåregleringen. |
|
|
POWER-M5 vet du om det finns någon svensk ÅF för Bilstein satser som passar M5? |
|
|
Forza.se är svensk genaralagent för bilstein och h&r. Dom kan du ju alltid kontakta. Motornord säljer bilstein så dom lär ju också kunna ta hem till dig. Det verkar som att bakdämparen(bilstein sprint) som man sätter på m5, efter att nivåregleringen pluggats, är samma som till de flesta e34or. Personligen har jag just demonterat h&r-fjädrar till fördel för nya original m5-fjädrar då jag vill ha bätte komfort och mer originalstuk på bilen. De övre fjäderbenslagringarna som satt monterade tillsammans med h&r-fjädrarna och bilsteindämparna var till övriga e34or lustigt nog, och inte m5ans. Dock så verkar fjädrarna passa bra, men bilen står fortfarande på pallbockar så det återstår att se om det funkar. Delonge: H&R-fjädrarna till m5 e34 ger inte någon "kilform" på bilen. Den blir bara lägre totalt. Framhjulet ligger lagom längs skärmkanten, men bak tyckte iaf jag att det var för lågt då skärmkanten tangerade fälgen. Detta kan åtgärdas med distanser. |
|
|
Undrar nu om någon här har nån erfarenhet av att PLUGGA!! nivåregleringen...det har jag:) Delar gärna med mig av mina erfarenheter i ämnet: Nivåregleringen är ett återcirkulerande hydraulsystem och även om man får för sig att oskdliggöra givaren som är kopplad med ett stag till krängningshämmaren, så slutar inte pumpen att bygga tryck för det, resultatet kan bli att slangar brister. en betydligt enklare och mer genomtänkt metod vore att vid torpedväggens nedre kant leta upp matning och retur från servopumpen och sätta ett kort bromsrör däremellan. lycka till Det blir alltid sämre innan det blir bättre |
|
|
Niels, tack för tipset!! Frapp, har själv kollat på sandtler, dom har stort utbud med grejjer dom kan plocka hem, bra priser också. Som sagt så ser ofta e34or som fått en sänksats för låga ut där bak, nästan så däcket färsvinner in under skärmen lite, vilket inte är snyggt. Vad bör man köra för sänkning om man vill ha som jag nämner? Alltså lite kilform på bilen. Hur många mm bak resp fram? någon som vet? Man kanske ska köra på något annat ist för HR, bara det passar ihop till dämparna & bilen. Frapp: f.ö får du gärna återkomma med en rapport om hur din bil blev när du har fått ned den från pallbockarna. |
|
|
H&R till m5 e34 sänker 30/10. Jag antar att detta är utifrån M5 originalfjädrarna som redan är 10-15 mm lägre än normalt. Jag la in distanser under fjädertalrikarna bak så den blev ungefär originalhög bak. Kanske lite mycket kilform. Fram ser det bra ut och följer som sagt skärmkanten. Dock vill jag påpeka att H&R + bilstein ger en mycket hård chassiesettning. Men om det är det man är ute efter så är det säkert bra. Själv vill jag ha mer originalkännsla, så det ska bli spännande att se hur det funkar med m5-fjädrar och bilstein. Dämparen är ju av minst lika bra kvallite som originaldämparna, så det torde ju bli alldeles ypperligt. Ska försöka skruva ihop bilen i helgen och se hur det blir. Återkommer. |
|
|
Jo, jag är medveten om att detta kommer bli en hyffsat hård setup, och det är precis vad jag är ute efter, om det mot förmodan enligt mitt tycke skulle bli för hårt, så kan man ju alltid sätta i originalfjädrar. Men alltså en 30/10 sats borde väl ge en "kilform", är det inte 30mm - fram 10mm - back (som sänks) som menas med denna förteckning "30/10". Rent spontant får jag iaf den uppfattningen. Hur har föresten du gjort med nivåregleringen? Är det mycket jobb att plugga den på ett "snyggt" sätt? |
|
|
Visst borde det bli kilform med 30/10. Men jag tycker verkligen inte att det var det. Väldigt märkligt. Tyvärr tog jag aldrig några bilder på bilen innan distanserna sattes i. Angående H&Rs sänksats till m5 så står det på forzas hemsida att: "Fordon som redan är sänkta från fabrik, får en motsvarande mindre sänkning" Låter märkligt då m5an redan är ca 15mm lägre från fabrik och således borde bli högre(bak menat). Det blir den inte. Den blir väldigt låg bak. Som sagt så är bilen utrustad med bakre fjäderbenslagringar från övriga e34or. Jag vet inte varför eller om detta kan påverka. Angende nivåregleringen: Förra ägaren instalerade systemet, och jag har inte forskat i hur det är utfört. Dock finns ett kvitto på ombygnationen av hudraulsystemet. |
|
|
Delonge: Du verkar ju ha fått svar här. B8 dämparna passar tydligen. /Erik - Sandtler /Erik Tryggvesson BMWCS #5162 / BMWSC #339 |
|
|
Plugga systemet verkar gjöras på följande vis: Länk Finns en mängd olika ställen man kan plugga det på. Som jag förstår det så är det ok att plugga, så länge man kopplar bort givaren till hur hög bilen är. HAr inte fått ner bilen från pallbockar än för övrigt. Men snart. Den som väntar på något gott... |
|
Smiley© |
Ivar Findin M5 Tjena! Jag ska byta fjädrar och ev stötdämpare ("tror" att dom är okey) på min M5, du som har kört omkring på våra pissiga vägar här i norrort kanske kan rekomendera mig vad du tror skulle funka bäst av H&R eller Eibach sänkningsfjädrar och original eller Bilstein stötdämpare? Jag kör inte som "Rally Harry" men vill ha bättre väghållning iaf + lite sänkning fram. Jag har tillgång till dom grejerna jag nämnde ovan, men har inte lust att testa alla uppsättningar som kan kombineras av dom sakerna. Du har ju H&R/Bilstein så du vet ju vad dom går för iaf, för och nackdelar med den uppsättningen? Är less på att min bil känns understyrd i kurvorna i högre hastigheter, men det värsta är att den far om kring i filen när det finns små spår i vägen, visst man får nog inte bort all spårning för att man har breda däck, men går det fort och är lite spårigt så kan man behöva 1.5 fil för att hålla bilen på rak kurs när man bromsar kraftigt tycker jag. Inte alltid bilen far omkring så mycket (oftast är man i sin egen fil) men det har hänt 2ggr iaf vid kraftig inbromsning från 200kmh. Jag har gjort 2st 4-hjulsinställningar som ska vara okey och dom hittade inget slitet i framvagnen. Jag har bytt casterstagsbussningarna och silentblocken utan nån förbättring. Har vid flertalet ggr när jag har legat under bilen slitigt/ryckt och bänt överallt i framvagnen utan att hitta nån glapp, bara gummibussningarna som flexar lite, men det gör ju gummi. Trycker man på vardera skärm så känns bilen relativt stum och utan gung, så man vill tro att fjädrar/stötdämpare är okey. Men kör man rakt fram i t.ex. 100 och svänger fram och tillbaka med ratten så styr inte bilen något utan det är bara karossen som börjar kränga och bilen går rakt fram, jag tycker det känns fel med en bil som sägs ska ha BRA väghållning. Har tyvärr inte mycket erfarenhet av andra M5or så jag vet inte hur dom beter sig när allt är okey, har bara kört en M5 med ringpaket (jag har inget ringpaket) och den känndes mycket stadigare direkt den lilla bit jag körde den. En annan sak som irriterar mig mycket är att när man kör sakta eller normal hastighet (i stadstrafik) så känner man hur hjulen kan vrida ratten (är det det som kallas för bumping steering?)!!!! Så mycket känner man av att vägen är ojämn på olika sätt. Så här ska man väl inte uppleva en M5 :-/ Med 16" vinterhjulen känns bilen stadigare, men tendensen finns kvar på allt jag har nämnt här ovan, men det blir ju mycket bättre. Kan allt detta hänga på dåliga däck bara? Ska byta alla hjul när jag har bestämmt mig för vilka fälgar jag vill ha så får jag se hur den beter sig då, ska byta hjulen även om det inte är dom det är fel på för dom är lite risiga. Någon som har bytt från std kränghämmare bak till ringpaketets kränghämmare (1mm grövre)? skillnad? Detta inlägg blev lite längre än jag hade tänkt mig från början så hoppas du orkar läsa och förstår det jag försöker beskriva här?!?! Tänkte ju bara fråga om råd ang, fjädrar/stötdämpare först, sen blev det "lite" tillägg... /Thomas P.S. Min gamla Kadett studsade fram på vägarna men spårade aldrig på detta vis, ska man behöva gå tillbaka till Opel igen ;-P D.S. |
|
Däcken kan ha en ennorm betydelse. Om dom råkar vara av nåt märke det bara finns två uppsättningar av i sverige åt gången så är det en tänkbar anledning. men som det låter så finns det lite prylar kvar i ditt chassie att kolla. Hjälpstyrarmen sitter på en bussning som är infettad, den brukar bli torr och slitas ner. sen tror jag att det är en bra idé att kolla pitman armarna bak, det är en på vardera bärarm, funktionen är att hålla bärarmarna på plats i sidled, dom kostar lite, men dom är väldigt snabba att byta.. sen har du styrväxeln, kanske är det dags att spänna lite, slits osnyggt, men ett halvt varv inåt kan göra underverk.sen sitter det en stor rackarns mutter vid torpedväggen som rattstången paserar igenom, den kan åxå behöva spännas om det finns glapp. lycka till // Mange Det blir alltid sämre innan det blir bättre |
|
Smiley© |
Niels Tackar för tipsen! Det är Bridgestons däck jag har, typen vet jag inte på rak arm, men dom börjar bli lite gamla, säkert 6-7 år med ca 5mm kvar. Dom börjar nog bli hårda för jag tycker om är rätt hala så fort det är bara lite vatten på vägen. Jag har bänt lite i hjölpstyrarmen och den känns stum så den borde vara okey. Pittmanarmarna har jag nog inte kollat (men har bytt silentblocken), någara andra bussningar bak som har med väghållningen att göra? Styrsnäckan och rattstången spännde jag åt lite förra året. Jag kan inte påstå att jag känner glapp i ratten direkt, men det känns som om mycket flexar innan hjulen vrider sig, är E34orna så? Många bilar kansle känns så, inget jag har tänkt på förut eftersom jag inte haft problem med spårning förut. /Thomas |
|
eftersom länkaget till styrningen endast innehåller två komponenter som kan flexa så kan det bara vara två saker nämligen gummibussningen till hjälpstyrarnem och däcken, det måste juh synas tydligt var det rör sig först när du vrider på ratten Det blir alltid sämre innan det blir bättre |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.