AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.270

Statoil utmanar!

Sida 3 av 3
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Just det, det är ingen strålande affär att sälja bensin, det är staten som tjänar pengarna. Antalet bensinbolag i Sverige har väl halverats de sista 15 åren, främst beroende på att det är dålig lönsamhet. Svenska Shell gick ju riktigt dåligt några år men börjar nu gå bättre bl.a. pga satsningen på automatstationer.

Don't dream it, drive it
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag håller med om att det inte är någon lysande affär för den lokale mackägaren att sälja bensin/diesel, däremot tjänar bolagen centralt en vacker slant. Att Svenska Shell går dåligt är välbekan, men det ser ut att ha vänt för dom också.
OKQ8-koncernen gick med 387 miljoner i vinst 04/05, Svenska Statoil hade 201 miljoner i vinst 2004, Preem gick med 2.774 miljoner (nästan 2,8 miljarder!) i vinst 2004. Trots priskrig och saftiga rabatter till åkare och företag..... så nog finns det marginaler på bränslen!

/// Gunnar E.
På pappret kan det nog se ut som om bolagen tjänar mest (förutom staten då) medan mackägaren får betala till på, i synnerhet vid priskrig. Men hur försörjer sig dessa stackare då, det går ju garanterat ingen nöd på dom? Jag känner ett par st som just bara pysslar om sina obemannade tankställen, varav en unu-kryss och en no-name. Att det inte alltid är bolagens egna bilar som kommer och fyller tankarna vet vi ju redan från de stora, t.ex Statoil, Shell osv och samma bil kan mycket väl köra till båda två. Frifräsarnas leverantörer och transportörer varierar givetvis likadant, och jag kan lova att de båda som jag känner tjänar pengar på sin verksamhet, vilket är märkligt eller hur?
Sen hör givetvis jag också samma tugg om att marginalerna är så låga osv, men isf får man kanske bonus t.ex per kvartal osv baserat på såld mängd osv, eller annan motsvarande del i bolagens vinst, inte vet jag. Det är vi bilägare som betalar iaf...

FP
An
291
Antiloop
E38 728iA
Lyssna på Anders N, han vet vad han talar om. En enskild mack kan ALDRIG gå med i ett priskrig utan subvention från bolaget. Då kursar macken på några veckor. Däremot kan bolaget sänka med 70-80 öre utan att gå med förlust.

För övrigt är Shell på g att säljas nu. Inte bolaget, men stationerna. De ska ha ett nytt koncept där en snubbe driver 5-10 stationer. Även Preem håller på att sälja ut sina mackar till intresserade entreprenörer.
Macken är död, länge leve stormarknaden... När får vi se den första hambugerkedjan som kränger soppa samt flippar nyckelhålsmärkta burgare?

Aliquando et insanire iucundum est.
OK, det finns säkert flera affärsmetoder osv, och jag lyssnar gärna på Anders m.fl. Om vi vänder lite på resonemanget och säger att det inte råder nåt priskrig och "nisse" driver sin mack på landet. Han tankar kanske mellan 30 och 50 bilar om dan med i snitt 50 liter, han säljer inte så mycket annat, och är det en obemannad mack så blir det så klart enbart bränsle. Vad tjänar han på en medelvecka efter omkostnader osv?
Jag vet iaf vad några tjänar, och jag tror bolagen är rätt beroende av att få ut sitt drivmedel till slutförbrukarna, och är ganska rädda om "nisse" och liknande.

FP
Sk
13
Skribble
318is -89
ngn som vet exakt VARFÖR priset på dieseln bara går upp? kan väl inte vara så enkelt att bensinbolagen bara vill tjäna in förlorade intäkter från bensinpriskrigen..

tycker som alla andra att det är hopplöst att dieselägare tvingas betala 5 gånger så hög fordonsskatt samtidigt som dieseln nu är dyrare än bensinen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.