AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.272

Statoil utmanar!

Sida 1 av 3
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Hur kan Statoil utmana obemannade stationer? Tillfälligt lockerbjudande bara?

Statoil förenklar rabatten – utmanar obemannade stationerna

Nu utmanar Statoil de obemannade bensinstationerna med ett nytt rabatterbjudande till kunderna. Alla kunder med Statoilkort får betala samma pris som de som tankar på obemannade bensinstationer, samtidigt som Statoilkunderna får bättre service på stationen.

Statoil utmanar nu automatstationerna genom att erbjuda kunderna samma bensinpris som på de obemannade stationerna. Lokala priskrig på bensin har under det senaste året förändrat prissättningen och gjort den svenska bensinmarknaden fragmenterad.

– Nu finns det inte någon anledning att tanka på obemannade stationer längre. Våra kunder får samma pris på bensin och diesel, samtidigt som de kan tvätta bilen, handla mat eller kontrollera olja och däcktryck, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Statoil.

Statoils undersökningar visar att allmänheten har en låg kunskap om bensinpriset och prisskillnaden mellan det lägsta och högsta bensinpriset. Dessutom tycker många att bensinbolagens rabattsystem är krångliga.

– Vi har lyssnat på våra kunder och förenklar därför rabatterbjudandet. Med Statoilkort tankar man till samma pris som på obemannade stationer, samtidigt som man får bättre service, säger Helena Fornstedt.

Statoils kampanj startar i media den 28 februari. Under kampanjperioden kan alla, både befintliga och nya kunder, skaffa ett Statoilkort och få samma bensinpris som på obemannade stationer.

Statoil kampanj ”Samma pris som på obemannade stationer” syns bland annat i tv- och radioreklam, i annonser på stortavlor och i tidningar samt genom brev till befintliga kunder.
An
291
Antiloop
E38 728iA
25 öre per liter har iaf jag i rabatt på samtliga mina bensinkort. Så något supererbjudande tycker jag inte det är.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Där jag bor så ligger statoil nu alltid 25 öre över JET och Shell Express. Med "nya statoilkortet" innebär det att jag tankar till samma pris på Statoil som på JET/Shell Express.

För min del är det då inget svårt val.
Klart mycket trevligare att tanka på en bemanad mack där man kan kolla luften, köpa en korv osv:)
Sen att Statoil ligger lite bättre till rent geografiskt gör inte saken sämre. Så fort dom behagar att skicka ut mitt kort så har dom iaf en ny kund.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Antiloop:
Vad har du då haft för kort?

/Fredrik

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Vad exakt för rabatt är det Statoil nu har lanserat?

Är det en generell rabatt om ett antal öre per liter som de anser ska motsvara priset på obemannade stationer eller har jag en prisgaranti, dvs om jag hittar billigare bensin matchar statoil det priset?

Nu tror jag inte på det senare alternativet men det vore kul med en referens.

//Stenback
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Det Statoil gör är att dom introducera ett nytt rabattsystem. Innan har du behövt tanka ganska mycket (tror det var över 300L/år) för att få full bonus/rabatt. Nu räcker det med 1200L/år för 25öre litern samt att alla får denna rabatt det första året.

Du har ingen prisgaranti osv.

/Fredrik

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
3000L/år ska det givetvis stå.

/Fredrik

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Kanske var lite otydlig, det kan väl inte bara vara 25 öre per liter de menar, skulle det vara så revolutionerande?

OKQ8 kör ju med sin återbäring + rabatt på automatstationer. Det blir väl minst lika bra.

Räknat på 11,79 kr/liter för bensin som anges på Statoils hemsida just nu innebär de där 25 örena 2,1% i rabatt.

//Stenback
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jaha, kampanjen startade 28 feb??
Varför har jag inte hört talas om det? Och varför står det fortfarande högre pris på statoils skyltar än Jets t ex? Jag är en überdum kund som vill ha det ännu enklare! Det här verkar lite förklätt.

Å så länge Statoil tar ca 15-17kr för en 0,5l kolla kan dom se sig i röven om att få mig som kund.

mvh
Sigdarve:

Enkel matematik......de minskar sina marginaler på bensin men tar igen det på att det får nya kunder som inte bara tankar bensin utan även handlar:))

De man förlorar i gungorna tar man igen i karusellen eller vad det nu heter.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Så är det säkert starre!
Tänk om det hade kommit ut en käck gosse med en sådan där trevlig mössa och tvättat rutorna, fyllt på luft i däcken, fyllt på olja och tankat åt dig, samt tagit betalt till samma pris som på en obemannad station, då hade jag åkt dit direkt. Det är för dålig service att man måste kliva ur bilen på mackarna nuförtiden. Det var bättre förr. Jag skulle gärna betala några extra ören per liter för lite normal service ;-)
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Stenback*

Statoil förenklar rabatten – utmanar obemannade stationerna

Nu utmanar Statoil de obemannade bensinstationerna med ett nytt rabatterbjudande till kunderna. Alla kunder med Statoilkort får betala samma pris som de som tankar på obemannade bensinstationer, samtidigt som Statoilkunderna får bättre service på stationen.

Statoil utmanar nu automatstationerna genom att erbjuda kunderna samma bensinpris som på de obemannade stationerna. Lokala priskrig på bensin har under det senaste året förändrat prissättningen och gjort den svenska bensinmarknaden fragmenterad.

– Nu finns det inte någon anledning att tanka på obemannade stationer längre. Våra kunder får samma pris på bensin och diesel, samtidigt som de kan tvätta bilen, handla mat eller kontrollera olja och däcktryck, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Statoil.

Statoils undersökningar visar att allmänheten har en låg kunskap om bensinpriset och prisskillnaden mellan det lägsta och högsta bensinpriset. Dessutom tycker många att bensinbolagens rabattsystem är krångliga.

– Vi har lyssnat på våra kunder och förenklar därför rabatterbjudandet. Med Statoilkort tankar man till samma pris som på obemannade stationer, samtidigt som man får bättre service, säger Helena Fornstedt.

Statoils kampanj startar i media den 28 februari. Under kampanjperioden kan alla, både befintliga och nya kunder, skaffa ett Statoilkort och få samma bensinpris som på obemannade stationer.

Statoil kampanj ”Samma pris som på obemannade stationer” syns bland annat i tv- och radioreklam, i annonser på stortavlor och i tidningar samt genom brev till befintliga kunder.
Sigdarve:

Att det var bättre förr skriver jag gärna på och betalar gärna lite extra om macken hade någon som kom ut tankade och tvättat.

Elementärt käre Watson. En undersökning som pekar på att vinsten är större på bemannade stationer publiceades nyligen. Statoil-mackarna har ofta även ICA express med diverse krängbart till "grovsaltat pris". Således en enkel ekvation. ;)
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Det verkar som att vi gamla guldkunder blir förlorarna i den här kampanjen. Jag har alltid haft 25öre rabatt/liter, plus 2% återbäring på ALLT jag köpt på kortet även utanför statoil (mastercard i kortet). De minskade först till 1% men nu försvinner det visst helt. Synd eftersom jag länge satt in hela lön på statoilkortet och på så vis fått en gratis limpa cigg i månaden av 200kr-checkarna. Nu kan jag tanka med 25 öre rabatt på vilken mack som helst istället eftersom det är den rabatt man får via SMC (svenska motorcyklisters centralorganisation) på i stort sett alla mackar. MRF (Motormännens riksförbund) ger nästan samma erbjudande.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag väntar på den dag då vi som kör diesel ska slippa subventionera alla priskrig på bensin! Statiols skenmanöver att 'ta samma pris som på obemannade stationer' ger jag inte mycket för, eftersom jag har bättre rabatt redan nu på både Preem och Shell. Däremot retar jag mig på alla lokala priskrig, där man med jättestora banderoller proklamerar SÄNKT BENSINPRIS. Just det, bensinpris... dieseln tar man fortfarande samma överpris för... till saken hör att bolagen har betydligt högre marginaler på diesel än på bensin, och att storförbrukare (åkare, bussbolag, entreprenadföretag osv) har generella rabatter på en krona litern eller mer. Som privatperson får jag 28 öre som bäst.... Jag tankar sådär 4.000 l diesel/år, alltså subventionerar jag bensinpriskrigen + åkarnas dieselrabatter med runt 3.000 spänn om året.
Lite tar jag igen på att passa på att tanka mina bensinbilar när det är 'billigt', men det rör sig om kanske ett par-tre hundralappar per år. Nåt är fortfarande sjukt med bensinbolagens prissättning, trots Konkurrensverkets avslöjande om karteller häromåret!

/// Gunnar E.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Gunnar:
håller med dig ang priset på diesel! Verkligen irriterande att bensinen blir billigare så fort de priskrigas. Sedan är dom alltid segare på att sänka priset på diesel när drivmedelspriserna sänks. Och precis som du säger är marginalerna högre på dieseln.
Tycker dock att dina 28 öre literrabatt låter lite lågt, jag har nog 40 öre hos Statoil.
Nu blev de dock ingen mer dieselbil för mig senast, skall inte säga de beror på detta, men visst irriterar de verkligen. Kommer ihåg för några år sedan när jag tankade diesel för ca 7.50 på macken. Visst har oljepriset gått upp, men dieseln har höjt mycket mer än bensinen.

BMW CS #5139
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
J.L., du har rätt, jag skrev fel.... 38 öre rabatt har jag på diesel just nu. Förändrar dock inget i sak,

/// Gunnar E.
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Gunnar: En fråga: Hur stor marginal tror du bolagen har på diesel?

Hans Olof BMWCS #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror inte de minskar sin marginal på bensin, shell har i dagsläget ungefär 7 öre per liter i marginal på bensin. De satsar givetvis på ökad merförsäljning, fler kunder, sälja mastercard statoilkort osv.

Det är inget revolutionerande någonstans. Men bättre än shell som för något år sedan helt tog bort rabatterna på bensin.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ska kanske tillägga att den enskilda macken har 7 öre i marginal på bensinen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.