|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
acey: Både Shell och Statiol&ICA vet att det är bra marginaler på att sälja andra saker en att sälja bil saker på en bensin mack. Så om man går ner lite på bensinen för att locka mera kunder som i sin tur köper icke relaterade saker på macken så går ekvation ihop med god marginal dessutom. De produkterna som säljs på statiol som ligger under varugrupp icke bensin relaterade produkter är hög marginal, godis,mjölk,toapapper,bröd,korv etc. |
|
|
De grejerna med absolut högst vinstmarginal är korv (ihop med dricka förståss) och glass på en mack. Men självklart är det merförsäljningen man vill åt med att sänka bensinpriset. Inte sälja mer bensin. |
|
|
acey: Nja....man vill sälja bensin till de nya kunderna som kommer och på så sätt säljer du mera OCH samtidigt öka säljet på hög marginal produkterna. |
|
|
Det som är kul är att man fortfarande kan tanka billigare på automatstationerna och det tack vara Statoil...Har man ett Statoilkort med MasterCard och är guldkund (dvs tankar 1200 liter/år på Statoil) så har man 1% återbäring på allt man handlar överallt och då kan jag välja automatstationer för all tankning utöver de 1200 liter som tankas hos Statoil och då få ca. 11 öre rabatt (1% av 11kr) på dessa. ___ //Ulf |
|
| Enskilda mackar har 18-19 öre marginal på bensinen. Det en mack har bäst marginal på är inte korv och läsk, utan automattvätt och släputhyrning! Faktiskt bilrelaterat!! Sen kan ju grossisterna ha stora kampanjer på läsken på sommaren till exempel, då åker ju den procentuella marginalen på en 33a upp en hel del... Kaffe tjänas ju en del pengar på oxå, men man skall ha i åtanke att en sån maskin e förbaskat dyr! | |
|
Ulf: Ledsen att göra dig besviken, men Statoil verkar ha sanerat sitt bonussystem: "0,5% bonus på alla övriga inköp överallt (förutom på andra bensinstationer i Sverige). När du blir GULDKUND höjs bonusen till 1%." Citat från Statoils reklambroschyr. Alltså ingen bonus hos JET längre! Tanka på OKQ8 istället, med 2,4% återbäring på allt annat. Plus de självklara 24 öre / liter. Jag menar, det finns ju en stor varm GDS-hall bara någon kilometer från ditt hem ;) MVH / Daniel |
|
|
Antiloop: Alla statiol har inte uthyrning elle för den delen automattvätt och får har därför hög marginal på de saker som jag beskrev. Tanka OKQ8 ja för de som stöder kooperativa mackar är det det enda som gäller, vi andra som INTE tycker om det har flera andra bättre alternativ att välja mellan. |
|
|
Starre: Är själv inte pro-kooperativ, men totalt sett blir det billigare på OKQ8 om man handlar lite korv o läsk o godis o en cd-skiva eller liknande när man ändå tankar. Sedan är jag fullkomligt medveten om att Statoil har ett kvalitetstänkande som står över de andra kedjorna. Bygger man en ny mack så satsar Statoil på lite dyrare material som håller i längden, medan OKQ8 (t.ex.) väljer att lägga massor av pengar på underhåll när grejorna går sönder. I detta fallet rekomenderade jag OKQ8 till "Programmer" pga den stora GDS-hallen som finns alldeles i närheten av hans hem. För övrigt finns det faktiskt mackar kvar i detta land som fortfarande har en mkt god service gentemot sina kunder. Precis det du själv och Sigdarve (?) efterfrågade i tidigare inlägg. Du får bilen tankad, rutorna putsade, oljan och däcken kollade samt ev. trasiga lampor utbytta mot ett litet tillägg på några ören / liter. Med önskan om en trevlig helg / Daniel |
|
|
En mack med sådan personlig service har jag inte sett på bra länge.. Var finns den, finns det många? En konstig sak är att Statoil här lokalt har ett dieselpris som ligger nästan 60 öre över bensin 95 medan en annan Statoil 7 km längre bort har nästan omvända förhållandet, vilket för övrigt de flesta mackar har i närområdet. Även om jag skulle hoppa på Statoils erbjudande och få rabatt i ett år så tror jag inte jag kommer upp i 1500 liter på ett år och får fortsatt rabatt, och då ser jag ingen anledning att tanka där. För övrigt är de fortfarande nåt öre dyrare (med den nya rabatten) än t.ex Jet och varför skall jag då tanka där? Det går mycket snabbare att peta i kortet (vilket som dessutom, inga krav på speciellt kort osv) i en automat istf att gå in i butiken, köa och betala, frestas att köpa annat onödigt osv...) Visst kan jag tanka i deras automat men blir då vitsen vs. den något billigare Jetmacken? God service vet jag inte heller, i vissa lägen på kvällar osv kan man inte tanka förrän man sökt ögonkontakt med mackens personal genom en liten lucka, där man för övrigt också måste betala med kortet sedan. Är väl bara en tidsfråga innan man måste lämna in kortet i förväg, som det var i USA en gång när jag var där. Visst beror det på smitningar osv, men åter igen, varför skall jag tanka dyrare och obekvämare hos Statoil, någon? Biltvätt för 150-200+ kr för den som vill köra i automaten, billigt? Korv, cola, mjölk och bröd till mycket över vad ICA eller de andra säljer samma produkter för, är det bra? Jag betalar gärna extra för produkter och tjänster om de ger nåt mervärde, men jag hittar inga sådana hos t.ex Statoil. Sluta locka med falska rabatter, acceptera alla kort, håll rimliga priser och lågt pris på drivmedel direkt utan krångliga krav osv så tror jag även bemannade mackar kan locka köpare och få trogna kunder. FP |
|
|
Folke: Det finns 4, eller möjligtvis 5, sådana mackar kvar i Sverige. Det gäller bara att hitta dom! Letar du dig någon gång ner till den mest sydvästra delen av vårt land så hittar du en av dom... |
|
|
Antiloop: kollade min senaste räkning och du har helt rätt att dom tagit bort poängen när man tankar/handlar på andra bensinstationer. Har mitt Statoil MasterCard registrerat på OK/Q8 så att jag får OK's återbäring när ja handlar där. Tidigare så blev det dubbel återbäring, dvs både Statoil och OK/Q8. Funkar i alla fall fortfarande på ICA och Coop att först dra medlemskortet där och sedan betala med Statoilkortet. GDS-hallen besöktes senast för i eftermiddags... ___ //Ulf |
|
| Huvudsaken är i med det här är att dom försöker att konkurrera med automatstationer. Det är nånting bra för osss konsumenter | |
|
Den som tror att macken har 7 eller 18 öres marginal på soppan är nog lite väl blåögd tror jag. Även om drivmedel intar en särställning bland andra handelsvaror så tror jag inte den handlare/bolag/styrelse är född som släpper iväg en vara eller tjänst i slutförbrukarledet till nån ynka procents marginal. Det är till och med snudd på tjänstefel och reglerat i bolagslagsbestämmelser osv hos företag att inte hålla marginalen för låg för att täcka alla kostnader och reserver osv. Hur skulle t.ex annars flera bolag (icke lågprismackar) kunna ligga och kriga med Jet osv månad efter månad och sänka 50-70 öre eller mera från sitt ordinarie pris? Genom att ta en förlust medvetet? Knappast, de tjänar fortfarande bra med kosing. Jag håller helt med Harpan att det är bra att Statoil försöker konkurrera och locka kunder, jag har deras kort sen gammalt och har tankat mycket där förr, för att inte tala om när det hette BP... Men de har en bit kvar och är fortfarande dyrare än andra alternativ både på drivmedel och andra varor, tyvärr. FP |
|
|
Folke, På Folkungagatan i Stockholm finns en Shell-mack där man fortfarande får betjäning. Det är trevligt, om än lite ovant. Första gången jag tankade där trodde jag att killen skulle sno bilen... Konkurrensen i bensinhandeln är sylvass, de senaste åren har bolagen kunnatta ut något högre marginaler än tidigare, men nu växer antalet automatstationer och pressar priserna. Det är sant att mackarna tjänar mer pengar på korv än bensin, men det har aldig blivit någon stor affär eftersom folk är tillräckligt smarta för att inte köpa svindyr leverpastej där om de inte måste. Don't dream it, drive it |
|
| folke - Marginalen på bensin för den enskilda macken är inte större än så. De som tjänar stålar på bränslet är moderbolagen. Shell-skyltade Nisses Bensin kan inte själv sänka sitt pris för att hänga på i ett priskrig, utan måste kontakta Svenska Shell AB och fråga om det går bra. Priskrig subventioneras alltså av bolaget - bolaget tjänar lite mindre på sin återförsäljare, kan man säga. | |
|
Well, frågan är vilken "leverantör" den privata mackägaren (i ett fall här en UnoX-skyltad mack, i ett annat fall Tank ellet Tapp eller nåt liknande) skall fråga? Han köper dessutom sin soppa på ett spotmarknadsliknande sätt och ger olika för produkten från vecka till vecka osv. Nej jag är övertygad om att marginalerna är högre, det går bevisligen inte att bedriva verksamhet utan att tjäna pengar på det. Vi vet ju att världsmarknadspriset på petroliumprodukterna varierar hela tiden, varje timme, dag, vecka osv, men inte ändrar macken/bolagen för det, bara av denna anledningen framgår ju att marginalerna ändras eftersom man tar samma summa av slutkunden hela tiden. FP |
|
|
folke - Du får givetvis tro vad du vill, jag talar bara utifrån mina sju års erfarenhet i branschen... Hur det funkar för en liten Uno-X-skyltad mack mitt i Ingenstans vet jag inte, men jag har mycket svårt att tro att ägaren till den har tillräcklig marginal för att kunna sänka 40 öre i ett priskrig. |
|
|
Såklart att Folke har rätt - marginalerna på drivmedel (diesel i ännu högre grad än bensin) är i praktiken betydligt högre än bolagen försöker inbilla oss. För det första - priset varierar, och man är j-igt snabba med att höja om 'världsmarknadspriset' går upp. Men bolagen har ordentliga lager, och deras inköpare skulle garanterat få sparken om dom handlade mer än dom absolut måste till de högsta priserna.... oftast har man gjort upp om terminsleveranser till förutbestämt pris, som man ropar av när man behöver soppan. Sen kompletterar man med att handla på spotmarknaden när det är bra pris. Så när vi får betala 'chockhöjningar' sitter bolagen oftast och håvar in hela mellanskillnaden... Dessutom, de rabatter man kan få som 'storkund' (jag har just hittat ett avtal där jag via jobbet kan få 90 öre rabatt på diesel!) bevisar ganska väl vilka marginaler det handlar om. Jag lovar, INGET bolag säljer soppan med förlust annat än vid högst tillfälliga priskrig. 90 öre på ett 'vekligt' pris (=rensat från skatter) på kanske 4 kronor, det är en rejäl rabatt det! Minns också Konkurrensverkets vitesföreläggande till bensinbolagen för ett par år sedan - bolagen har i alla år haft en 'hemlig' kartell, där man kommit överens om prisändringar (= oftast höjningar) för att slippa just priskonkurrens och därmed kunna hålla marginalerna uppe. /// Gunnar E. |
|
| Gunnar - Jag pratar om HANDLARNA inte om bolagen. Bolagen säljer drivmedlet till handlarna med vinst, handlarna säljer vidare till konsumenterna med minimal vinst. | |
| Man får skilja på marginalerna för bolaget och den enskilda macken. Detta vet jag med erfarenhet direkt från klusterchef på Shell. För oss som kunder spelar det dock ingen roll, men visst händer det att mackar säljer drivmedel med förlust, speciellt vid priskris. Ser man dessutom till resultatet för svenska shell de senaste 5-6 åren är det inte speciellt imponerande. Och man har även försökt sälja svenska shell under en mängd år utan att lyckas. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.