|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
För att kolla upp "balansen" mellan låda och motorns totaleffekt ut får inget hjul spinna. Full handbroms + full fotbroms + full gas skall ge 2050 rpm på min M30. A) Blir det mer: antingen börjar lådans 1:a koppling på att slira litet eller så ger motorn "för mycket" effekt. B)Blir det mindre: så är det sannolikt ett "motorfel". För A) talar vi då om 2150 till max 2250 om motorn nu skulle "ge för mycket". Blir det typ 2500 och mer är lådan slut s a s. Gissar att din turbomotor ger ca 275 vilket skulle göra att man kunde tillåta ett stal-varv på 2250-2300 men absolut inte mer. En hp22:a "tål" inte mer än just strax under 300 hp. Den är "gjord" för 200-250 hp och har "lågt till tak" varför man tog fram hp24:an som sitter i exvis min V12:a. Den tål dock bara ca 350-till MAX 400 hp. MVH /// Paap R (Testa max 10 sek!. Har du testat mer än 5 ggr bör du byta oljan) |
Hans Andersson |
Jag är inte så säker att vi riktigt förstår varandra jag har kanske varit otydlig ,sorry inte min avsikt ! Följande fakta gäller i det här sammanhanget : Motorn som nu sitter i är helt orginal 184 hk M30 alltså inte den med turbo ! Turbomotorn utvecklar alldeles för mycket vrid för att det ska va meningsfullt att ha automatlåda !!! Det är standardgrejorna jag vill ska funka korrekt då dom är till för att användas vid ombesiktning och eller backup om någon rasar ; ) Jag bromsade allt vad jag kunde igår och jag har nytestade bromsar och dom funkar helt korrekt med mycket bra värden även bak enligt bilprovningen ! Jag är mycket medveten om att två till synes lika bilar kan fungera olika även i automatlådorna och motorerna ! Jag tyckte bara att det borde kunna gå att bränna gummi med orginal motor och standard låda och jag trodde något va fel ! det är allt. Jag vågar inte göra det någon fler gång innan jag bytt olja och filter i lådan ... Men håller du inte med att allt verkar fungera som det borde eller ? förutom att motorn tvekar vid 1400-1490rpm av någon anledning ??? men kärran har ju strax rullat 35000mil så jag klagar inte ,vet att allt är välservat och slitdelar bytt sen tidigare .När jag köpte bilen hade den stått still ett tag och lådan funkar bättre och bättre ju mer jag kört !? hea |
Hans Andersson |
Tillägg jag upptäckte till min förvåning att det sitter 245/60 runt om ! Svårslirat ? hea |
Paap Reeder |
OK ... då förstår jag. 2050 skall varvet vara vid stal-testet. MVH /// Paap R |
Hans Andersson |
Jag måste få tacka så mycket för all den hjälp jag fått av dig Paap Reeder och även ni andra ! Det är ju ni som gör det här forumet så bra och lärorikt att kunna utbyta erfarenheter och samtidigt ha trevligt osv ... Mvh Hasse... hea |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.