AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.122

Har min automatlåda lock-up ?

Sida 1 av 2
Hans Andersson
Hej min BMW 728IA E23 86 den har en 4stegsAutomat men har jag lock-up eller inte ? Jag hittar ingen knapp ?

hea
Paap Reeder
LU går i automatiskt vid ca 90 knyck skulle jag gissa.

Du kan kolla det genom att exvis 110 trycka litet på gasen så skall rpm-nålen "vara stum" om du förstår vad jag menar.
För att utröna sklllnaden kan du exvis jmf att gasa likamycket i säg 60 kmh så ser du att rpm-nålen "sticker" några hundra rpm.

MVH /// Paap R
Hans Andersson
Ja okej jag har även ibland undrat om jag har 5 växlar för startar jag normalt och sedan stampar ner gasen mer så växlar den ner !? det känns så och sedan strax efter upp igen sammanlagt 5steg och om jag inte är helt ute och cyklar så har jag 5 steg på lådan då eller !?? jag har känt /märkt det du säger att den verkar vilja stanna på högsta växeln och då oftast när jag ! vill ha ner den ett steg jag måste alltså gasa mycket mer för att få den att växla ner ett steg

hea
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Om det gäller din 728iA-86 så är den sannolikt inte 5-stegad, är nog lockupen du uppfattat som 5:e växeln.

Hans Andersson
Så om jag fattat rätt så är lock-upen en extraöverväxel eller ? jag trodde den bara låste sig på högsta för att spara bränsle !?!

hea
Hans Andersson
Vad är det då som händer när jag startar normalt och sedan gasar mycket mer så växlar den snabbt ner ytterligre ett steg och sedan ganska snabbt tillbaks ? Sammanlagt 5steg ???

hea
Paap Reeder
... nej det är inte 5 vxlar utan det är LU som går i och ur.
LU låser med en koppling som styrs av en av solenoiderna i ventilplattan statorn till konverterhuset så att hela konverterhuset roterar som en enhet typ enkelskivig torrlamellkoppling.
Du får inga "viskoförluster" i automaten man kan säga att du har en fast förbindelse mellan bakhjulen och kolvarna ... typ vanlig koppling.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... dock är det så att denna LU inte tål så mycket vrid ... därför går den ur "vid minsta lilla övervåld" med gasen.

MVH /// Paap R
Hans Andersson
Så om jag har fattat det rätt nu så är det lock-upen som går ur vid övervåld redan på 1ans växel då ! Har jag fattat rätt? så det ska då inte gå att ställa fast bilen pga det ? Är detta en säkerhetsfunktion för att inte slita ner lamellerna i lådan ? tacksam för svar Paap Reader ...

hea
Paap Reeder
... nej LU kan bara gå i "efter" 4:an.
Man kan inter få i LU på exvis 3:an.

Ligger du i 120 och gasar litet går LU ur ... gasar du mera typ KD ... växlar lådan ner till 3:an från 4:an.

MVH /// Paap R
Hans Andersson
Ja men va är det som händer det jag beskrivit i början då när jag startar ??? jag kanju säga att lådan funkar kanon och är genomgången och välservad men jag kan inte tex stlla fast bilen om det inte är halt eller lite grus ska det vara så ? Säkerhetsfunktion ???

hea
Paap Reeder
... såg att du har satt turbo på den.
Det innebär att "motorkarakteristiken" är annorlunda mot lådan och du borde egentligen ha en annan konverter.
Det är en speciell konverter till varje bil/motor.

Exvis är det inte samma konverter till min M535iA som till en 635iA även om motorn är i princip samma men vikten skiljer sig litet.

Gissar att den lådan känner av - oljetrycket som ju är en funktion av varv+ vrid+motståndet som bilens tyngd och luftmotstånd alstrar.

En stark motor tvingar lådan att växla ner senare.

MVH /// Paap R
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hans Andersson:

När Du säger "ställa fast", antar jag att Du menar bromsa upp, o "burna" på torr asfalt ;-) Det är ju kul, och det gick alldeles utmärkt att göra med min E23 735iA -85, med diffspärr. Du måste helt enkelt ha nåt "mankimang" med lådan, eller så slirar den (med största sannolikhet) litet i lamellerna, då Du "ställer på", sas. 728:an har ju en något klenare låda än 735:an, så kanske Ditt effektuttag smolkar bägaren? Det är ju annars rätt lätt o "burna" med både 728:or o 735:or, normalt sett...Det har jag gjort mycket...för ett antal år sedan...(o litet nu också, för den delen,...hehe ;-)

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Hans Andersson
jag tror inte det är fel på lådan den drar tidigt och bromsar jag fast bilen och stampar gasen i botten på torr asfalt så ökar motorvarvet inte mycket och hjulen står still måste ha lite grus eller våt väg för då funkar det ! jag har inte diffspärr vad jag vet ! jag har lite strul med tändningen och motorn går inte helt rent emellan 1000-2000 känns som tändningen står fel ?? från ca2000 och uppåt går den klockrent ! ska man behöva justera tändningen är den inte elektronisk eller ???

hea
Paap Reeder
... om du gör ett prov för Festbremsdrehzahl ... vad får du för värden då??.
Är inte påläst just nu men nog gör min M30 2200 rpm vill jag minnas.

Du skriver att ... motorvarvet inte ökar mycket .. vad menar du med det? Talar vi om 2000 rpm?

MVH /// Paap R
Hans Andersson
Om jag gör ett prov för vadå ???? jo när jag provat så hamnar varvtalet under 2000 och vid det var talet går motorn inte bra ,typ vill motarbeta sig sjäv eller nåt tror tändningen behöver justeras ??? men man tycker ju elektroniken borde göra det ??? från ca 2000 går den piggt och bra !!!

hea
Paap Reeder
... jo jag menar vad du får för rpm vid full broms samt full gas??
Hittar inte just nu värdena för min M30.

OBS max 10 sekunder.

MVH /// Paap R
Hans Andersson
Jag ska ut och prova lite senare det var ju senast i sommras . Jag återkommer med varvtalet ca: kl 20:00 måste varmköra och hitta ren torr asfaltsbit att prova på så det blir exakt den här gången ...återkommer om en stund

Mvh Hasse...

hea
Paap Reeder
Hasse ... är litet snuvig så jag tror jag kojar redan nu.
Loggar in i morgon.

MVH /// Paap R
Hans Andersson
Har nu vart ute testat ! hittade en liten bro med asfalt tyvärr blöt men jag provade ställa fast! Vid vartalet 1400-14900 så går motorn inte bra, tvekar som om tändningen jävlas, jag misstänker potentometer på gasspjället ?
Test 1) bromsade hårt gasade upp 70 % spann lös varvtal 1850rpm men bara på ett hjul ,det högra inge diff här inte !? vände och provade på andra körbanan

Test 2) bromsade, gasade upp lite agressivare och ca: 80% gas spann fortfarande endast högra bakhjulet , varvtal när hjulet börjar snurra ca 1900rpm tvåan kommer in bestämt i vid ca 2400-2500rpm OBS Driven är i , lådan får växla själv . Spann ju lätt men det var lite vått på asfalten tyvärr .

Det verkar som om det fungerar bättre emellan motor och låda nu när tomgången är sänkt från 1000rpm till 700rpm och lådan inte drar som den gjorde tidigare, alltså motorn verkar nu få en chans att få upp lite varv /moment innan lådan börjar jobba på allvar ... ska tillägga att det sitter 225 er på bakhjulen om nu det har någon betydelse i sammanhanget !???

Test 3) likvärdig med det andra testet men hade jag gett järnet 100% från början och hållit kvar på gasen så tror jag treans växel skulle gått oxå

VAD ÄR NU KONTENTAN AV DETTA ?? ja förutom att jag borde byta till diffad bakaxel alltså !!!???

hea
Hans Andersson
TILLÄGG vartalet motor inte gick bra är kring 1400-1490rpm alltså inte 14900som jag råkade skriva ovan, Sorry hade lite bråttom ...

hea
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.