|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu är det ju i och för sig så här att Europa inom en hyfsat snart framtid kommer att se ett ökat tjänsteutbyte med länder med en lägre prisnivå. Det är en naturlig följd av konvergensteorin och hur gärna konservativa politiker än kämpar emot och i någon sorts falsk solidaritets namn försöker få till stånd blockader av diverse skolbyggnationer så är det en utveckling som kommer att ske. Merkantilistisk politik hör till det förgångna och hinder länder emellan med avseende på tjänstehandel går inte att ha kvar i en globaliserad värld. Beroende på hur snabbt den utveckligen kommer att gå, kommer det snart inte att finnas någon anledning att flytta tillverkning till länder som idag har en längre prisnivå. Detta eftersom de inte längre kommer att ha det. Och sanna mina ord, om inte fokus mycket snart läggs på just detta i en rättfram debatt, så är BMW:s geografiska placering av sina fabriker ett i sammanhanget mycket litet problem för oss svenskar. Det är verkligen helt sanslöst att den debatten egentligen inte existerar. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Som alla borde veta sa ar ju Scania ett av varldens basta foretag i att producera, inte langt efter toyota kan meddelas. De sager helt öppet att kan de öka sin produktivitet med 7% per arlig basis sa ar det slut för foretaget. Samma sak galler far BMW kan de inte sanka sina tillverkningskostander i Tyskland som Scania maste gora i Sverige sa kommer de naturligtvis att flytta ut tillverkningen dar de kommer att vara lonsamma. Svarare an sa ar det inte. |
|
|
huttyr: Jag förstår inte vad du menar. Menar du att Scania kommer att flytta till ett land där de kan öka produktiviteten med 7% per år? ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
| Det jag menar ar att om inte Scania klarar att öka produktiviteten i Sverige med 7%/ar sa kommer de av kostnadsskal inte ha mojlighet att vara konkurrenskraftiga och da ar en "enkel" losning att flytta produktion utomlands. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.