|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Jo, så brukar det gå till när något går sönder! Frågan du måste besvara är vad som gått sönder och det kan du göra genom att göra en felsökning mha en "stomptest". Ordet "stomp" kommer ifrån att du i ganska snabb takt med din högerfot skall trampa på gaspedalen och det ser ut som när man dansade förr i tiden eller "stompade" där av "stomp". Test förstår du nog själv. Det är ett sorts OBD men innan det infördes 1996. Du skriver att den "larmar", hur larmar den och ser du eller hör då den larmar? //Peter |
|
|
Är du säker på att den går på alla 12? För det du skriver "att den inte ger någon kraft" och känns "orkeslös" är ju typiskt synonymt med att ena cylinderbanken lägger av. Det brukar ju märkas genom att tomgångsvarvtalet sjunker med hälften. Det är för övrigt - enligt min åsikt - inte så konstigt att saker och ting går sönder helt plötsligt på en 25 år gammal bil, det är ganska normalt. Att spjällen krånglar är inte heller särskilt konstigt, de kan vara i orört original och då är det ganska naturligt att det ena eller båda börjar fundera på pensionering efter 25 år, eller så kan de vara reparerade av någon diverseklåpare. |
|
|
Som Peter skriver så är en felsökning med diagnos alltid säkraste att göra för att fastställa inom vilket område felet ligger, att gissa sig till vad felet beror på blir oftast manga gånger dyrare och mer frustrerande. Har du tillgång till BMW´s service program så är det det bästa sättet att få indication men ett stomptest är dock inte att förakta (för att du skall kunna göra detta på EU bilar blir du tvungen att sätta I en lampa om ingen tidigare satt i en). Elektroniken är oftast inte felet om bilen är orörd men som Alexander skriver så är de flesta av bilarna runt 25 år vilket medför att kablar och annan plast/gummi torkar och blir spröda vilket kan medför problem. Ta det lugnt och resonera dig fram själv eller på forum till vad felet kan bero på, samt sök runt på internet där det finns nästan hur mycket som helst, kan varmt rekommendera 8er.org och bimmerforums.com,. Sedan har du tillgång till TIS är det en klar fördel. Var noggran I din förklaring vad felet är/uppkommit samt vad du gjort samt svara gärna hur du kommit fram till en lösning. /P |
|
|
Som vanligt, stort tack till er! Ligger i fluensa nu men bilen står på verkstaden, klart den bästa BMW mekanikern i Jämtland. Alltså, enligt felsöknings datorn indikerar på att gas givaren inte fungerar. Sen när den ska kolla styrboxarna så får han fram något totalt oläsligt. Så jag har fått lånat av en vän de styrboxar så vi kan kolla om det är nåt med dom. Enligt mekanikern så är han säker på att den går på alla 12. Så fort jag blir frisk så ska jag göra ett stomptest, får se om nån har satt in en lampa el inte, annars lär jag göra det´. Ska titta mer på spjällen, borde inte det visa i datorn, vi har kollat det och det visar inget fel. Ska kolla sladdar ännu mer, har kollat innan. Jag är tjurig och bilen skall gå perfekt senast nu till mars/april. Så alla tips från er tar jag på allvar ska ni veta. Nu ska vi kolla styrboxarna samt gas givaren, för om den felar så ger den inte alls på som den ska, så det skulle bara kunna vara den eftersom det är bara den + labmda som larmar. Mvh Joakim jockesu |
|
|
Vi har bytt alla stift. den går på 12, helt säkert. rotorn är bytt, bränsleläckage fixat. så nu ska jag ut o köra den, se om spjällen öppnar fullt efter 55. Som vanligt tacksam för alla tips. han är en auktorisera verkstad o har alla test instrument o inget felar nu enligt test. Håll tummarna nu. Tack Joakim |
|
|
kspehe, vad är TIS Som jag sagt tidigare så uppstod felet när jag stannade bilen p tomgång o la i backen, kände direkt att den blev orkeslös, som jag inte känt innan, backar alltid uppden p samma sätt på gården. Mvh Joakim |
|
| TIS är rephandboken, varför hänger du dig på spjällhusen? dessa styrs av en mängd olika parrametrar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.