|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej jag funderar på att köpa en BMW 850IA från 91. En granna har en som han vill sälja till mig. Problemet är att jag vet inte så mycket om 850, är det en bra bil? Den har gått 14000 mil och är körd av en gubbe. :) Han vill ha 100 kakor för den. är den värd det? Vad komer gå sönder på den? Hur får jag den att kännas vass? 300hp är inte mycket på 1900 kg Får jag mer för pengarna om jag köper något annat? Tacksam för svar. | |
|
Kolla min bil där kan du läsa lite mer. Länk En fräsch bil är 100k ett bra pris för, gör ett test hos Mbilar först så vet du vad ev fel kostar att laga. Var beredd på att lägga minst 10k för att få en äldre bil i bra skick om den inte är mkt välunderhållen. Helt underbar vagn säger jag bara!! Det är mer glidare än racebil! Dock väldigt potent sån. Vill du reca köp en m3 är mitt förslag. Svårare och svårare att hitta fräscha 850 idag så det kan bli en blivande raritet. Asken |
|
|
Bilen är M-testad i höstas och är i bra skick. race:a är jag inte intresserad av, visst vore det fint att ha lite mer än 300hp. Jag har en kompis som har 300hp i en Suzuki Swift GTI Turbo, det intresserar mig inte att åka fort rakt fram. Jag vill ha mina solglajer på mig och åka om kring i en pansarvagn som kör ifrån det mesta. Lyx och komfort lockar mera än att åka fort rakt fram. Kanske är det inte ett bra köp och kanske får jag mer för pengarna om jag köper något annat. Kanske är inte 850IA från 1991 bra. Det är därför jag skriver här, för att se vad ny tycker. Är det svårt att bli av med en 850 med automat? Ska man trimma den? Finns det kända fel med de gamla bilarna som är bra att se över? Om du ville ha lyx komfort och dånande motor att glida med, vad skulle du göra i mina kläder? BMW 850IA eller något annat? |
|
| Den bilen är säkert ett fynd för en samlare som vill hålla den i otrimmat och ostylat orginalskick med "låga" mil. Annars nej... För en hundring så kan du få tag på en E39 540 från 96 och senare som lär motsvara dina krav och som du kan bruka, trimma, styla, bäst du vill. | |
|
För att få billen att känas lite rappare, så kan jag rekomendera att montera slutväxel från E34 M5. Då får du den både diffad och lägre utväxlad, kommer ju dok toppa runt 260-270 beroende på dim på däck. Sedan så är ju chipning av motor och växellåda 2 billiga alternativ, har själv bara kommit till chipning av motor än så länge. |
|
|
jetfuel: Köp en Mitsu Evo om du vill gasa. Gas broms gas broms på en 850 drar grymt med soppa och den är nog mest gjord för att vara en panzerfaust på autobahn att klämma många mil med. Kör den en rejäl sväng. Sov på saken och känns det rätt sätt dig in lite mer i bilmodellen. Vad tycker du själv, vad vill du ha? PRovkör lite oliak BMWs så får du en känsla för det är ju till sist du som ska trivas bakom ratten i flera år. Mitt tips är grundat på hur jag funkar och det är köp:) Chippa kan man och det sitter på iaf min redan annan bakaxel. En corvette kanske låter mer som din stil? |
|
|
jetfuel: Lite ot, men kallas ägaren till monsterswiften för Ubbe möjligtvis? Mvh, Hellboy Länk |
|
|
Angående MMC Lancer EVO, jag körde en IX: a för ett par veckor sedan, och det är den nervösaste bilen jag någonsin kört "Impreza WRX är underbar i jämförelse" det var svårt att hålla den i rakt spår, den bilen måste man känna väl för att kunna dra fullt, jag förstår att MMC meken i Bålsta voltade med den röda demo VIII: an förra året, det är en lömsk bil, dock underhållande med gaspedalen mot golvet, men absolut inget för mig, jag föredrar att kunna hålla 250km/h i duggregn på en kurvig Autobahn, med fullt förtroende i bilen, det uppfyller BMW med råge, om jag var du skulle jag kika närmare på Alpina B10 V8 E39 byggd på 540iA E39 eller Alpinatrimmade B12 5,0 Coupe = 850iA förfinad, en fin Alpina är aldrig svårsåld, åtminstone är det min uppfattning. Mvh Stephan |
|
|
Hellboy... Japp www.straffe.nu är hans hemsida. |
|
|
Jetfuel: Ok, då bor vi troligtvis i samma stad, typ. Det är bara att hojta till om du vill åka med en tur i min E31 när jag ställt på'n... :-) Mvh, Hellboy Länk |
|
|
Jetfuel: Jag hade Corvette c4-92 med chip, fullflödes avgaasystem 1:3,73 i bakaxeln och coilovers. Den gick som åskan. Men jag är mycket nöjdare med min 850. Visst, den är inte lika rapp vid rödljusen som min Corvette men uppe i fart händer det grejer... Jag älskar 850:an för komforten och prestandan, i Corvetten fick man ha njurbälte och fetvadd i öronen. Kul ett tag, men ganska jobbigt i längden! Skulle inte byta tillbaka för allt smör i småland. Sedan är ju förvisso Corvetten en leksaksbil ihopsatt med yxa och spade jämfört med den det tyska märket vi alla är så förtjusta i! Första gången var jag lite tveksam när jag provade 850:an. Men jag blev bara mer och mer imponerad. Köpköpköpköpköp Förresten: min Corvete är till salu om någon av era kompisar skulle vara sugna! Hör inte hit iofs! |
|
|
Baader MW: "ihopsatt med yxa och spade" :DDDDDDD /Fredrik |
|
|
Hellboy: Jag har flyttat i från den söta lilla håla du så älskvärt pratar om... :P Bor i Västerås idag men kommer gärna ner och pratar 850 vid tillfälle. Baader Meinhof wagen: TACK!!! Det var det jag ville höra. Precis det! |
|
|
jetfuel. det verkar som Du inte är så intresserad av Din grannes 850.. jag har en bekant som dock är intresserad! vet Du något om bilens bakgrund? Färg? utrustning osv. Servicehistorik? Maila gärna på watcher1970@himlen.nu MVH |
|
|
bmw 850 är den mest tidlösa av alla bmw modeller från 90 och framåt. Köra och äga är en dröm när den fungerar de är otroligt mycket elektronik i som kan krångla och det börjar bli svårt att få tag i begangnade delar för den skiljer sig mycket från 750 när det hjäler elektroniken. Kör bilen ett tag och pröva allting många ggr jag älskar min 850 trots att den är törsig och dyr i drift helt klart min bästa bmw. Har ägt en M3 96a +400hp M5 92a 3,8 540 91a jaguar 93a xj12 6l v12 nissan 300zx 91a +500 hp på bak hjul ej klar står på turbo center stockholm |
|
|
850'n är det helt klart en speciell känsla med. Har haft M5 tidigare och nu Alpina B10 E39. Men det är nåt speciellt att glida iväg en vår/sommardag i E31'an |
|
|
Jag har aldrig kört en bil som har sådan körglädje som BMW 850. |
|
| Maila mig om intresserad av en fin som gått 13' och är individualutrustad. | |
|
Jaha då äger man en 850IA från 91 som har gått 12000. 1 ägare innan mig bilen har varit avställd i 2 år :) |
|
|
Grattis jetfuel, njut av milen! Bettan går bäst på 99 oktan kan jag meddela:) Liten träff på måndag kl 12 vid brostugan om du vill känna på vad nytt chssie och lite annat kan göra på en gammal avställd bil. Mvh Asken |
|
|
Asken: Vad har du hittat på för spännande med chasssit? Nya bussningar? Nya dämpare och fjädrar? Nu blev jag nyfiken. Jag går i uppdateringstankar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.