AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
21.139

Köpa gubbkörd BMW 850IA, 14000mil, endast 300hp?

Sida 3 av 4
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
zMac: Det är helt rätt att det nog inte är en BMW längre utan mer en Corvette, och det är den som har en gigantisk turbo vid höger lyse.
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
"Av 10 små bilar så var det bara 9...." Corvette V8:a istället för en V12:a. Har folk igen känsla för sakers värde längre? Corvetter eller liknande dräller det väl av och varför förstöra något vackert som en 850.

Det är vad jag tycker men jag har haft fel förr.

//Peter
Visa användare
14
joakim sundgren
BMW M5 E61 -2007 samt en BMW 330i coupe-2001
Hej!

Min BMW 850 -91 har strulat under sensommaren o hösten.
Ville kolla här om någon haft liknande problem.

Helt plötsligt när jag lade i backen och skulle backa in den i parkeringen så kände jag att det hände något, visade sig att den börjat gå på 6 cyl.
Känner även en bensindoft, som jag då o då känt ett år.
Bytte allla tändstift och rotor, samt att ena batteriet var inte bra så jag bytte även det.
Sen gick den på 12 cyl igen men utan kraft, typ limpmode.
Har nu kollat spjällen, som bara rör sig knappt en fjärdedel mot vad den ska göra. Så felet ligger troligen där, har haft tur att fått låna 2 st styrboxar som ska vara hela, igår, även EML boxen, men den larmar även på gas givaren vid , så det kan ju bara vara det.
Funderar på att köpa en sån, Nån som hAR EN?
Samt att den larmar för lambdasond. Men det ska ju inte ställa till med detta. luftmängdmätarna har vi givetvis funderat på men det känns som att gas givaren och ev styrboxar kan fela. Den drog kompiöst med bensin ända från början, så har jag en sån stor läcka? ser ju knappt nån pöl.
Bytte även ena tankarmaturen som var trasig.

Har någon något att tillägga? något mer tips?
Klart är att spjällen inte öppnar mer än mindre en en fjärdedel, beror det bara på gaspedals givaren eller kan styrboxarna påverka?

När jag kör bilen nu så känns den som den har 80hk, och den är långt ifrån varv villig, varvar upp till 5000 på neutral vxl.

Bilen är väldigt fin i övrigt och jag kommer att lösa detta, den har bara gått 15000 mil och har ingen rost el bucklor.

Vore tacksam för tips och inlägg.

Mvh
Joakim

jockesu
Mi
105
Mittmotor
BMW 850 -91. Två st Renault Zoe elbil.
Jaguar XKR Kompressor -01.
Jaguar XK cab -98.
Jaguar S-type V8 -03.
Range Rover P38 -96.
Jubileumsmodell manuell!
VW T5 flak.
Hemmabygge med BMW V12 motor. Mfl...
Hej!
Spjällen öppnar inte fullt förrän du kör fortare än 55 nånting. De öppnar aldrig fullt när du "torrgasar"
Bräsledoft låter inte bra. Checka alla anslutningar. Checka bränslefiltren, under bilen framför vä bakhjul. Har du bytt dem? Ett av mina var nästan tätt!
Checka tändkablarna och fördelarlocken. Tändkablarna skall ha motstånd mellan ca 5kOhm upp till ca 10kOHM. inte mer.
Avstörda tändkablar tillsammans med dagens avstörda stift brukar inte heller vara så bra eftersom tändspolarna säkert är trötta efter +20 år.
Jag satte i ej resistorstift i min bil och sen går den som en klocka.
Lambda kan du bortse ifrån, likaså luftmängdmätarna tror jag inget på, ej heller styrboxarna.
Visa användare
14
joakim sundgren
Hej Mittmotor!

Tack för alla råd, ska helt klart kolla upp det, vet att spjällen inte öppnar fullt förrän vid 50, du ska ha mkt tack för ditt inlägg, det uppskattas.
Hur mkt drar din vid normal stadskörning?

Mvh
Joakim

jockesu
Mi
105
Mittmotor
Jaguar XK cab -98.
Jaguar S-type V8 -03.
Range Rover P38 -96.
Jubileumsmodell manuell!
VW T5 flak.
normal stadskörning? kanske 2 liter?
Går att köra på 1,2 på landsväg. ev 1.1 men då får man smyga. :-)
Visa användare
14
joakim sundgren
Ok

Tack för all info, klart värdefullt
Mvh
Joakim

jockesu
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Normal stadskörning, ca 2 liter/mil, vid landsväg 1,0-1,1 för min del, men för att komma ner på 1,0 så måste man fisköra.

Om spjällen trilskas så kan du antingen köpa nya (ca 10 000 kr st om de fortfarande finns) eller så kan du göra som jag gjorde och skicka dem på renovering hos Wokke. Han kan för övrigt laga allt på en E31, i stort sett.

Det där med bensinlukten beror väl på läckage någonstans, jag hade börjat med att kolla de slanganslutningar som går till bränslerailsen, det är två slangstumpar på vardera 15 cm som kan vara gamla, spruckna och torra av ålder och värmeutvecklingen.

Jag bytte tändkablar, rotor och tändspolar på min för två år sedan, och det blev en ganska stor skillnad. Det ryckte och drögade sig innan, och det försvann efteråt.

När byts bränslefiltret? Är det på inspektion II?

Alexander
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Spjällen öppnar bara till 40% så länge motorns varvtal är under 4000 rpm. Eftersom spjällets maximala öppning är ca 90 grader (100%) så är 40% bara ca 36 grader vilket kan uppfattas som litet och felaktigt, men det är det inte. Det är lätt att bryta sönder kontakten (12 st) som ansluter till tändstiften! Min bil gjorde som din och det berodde till stor del just på en sönderbruten tändstiftskontakt, nummer 12 för säkerhets skull. En annan liknande situation som din hade jag när anslutningskabeln till en tändspole hade lossat så att kabelanslutningarna inte satt ordentligt fast. Detta renderade i att motorn gick i "Notbetrieb" lite till och från. Min motor luktar bensin när den är kall men det upphör ganska snart som motorn blir varm. När den har arbetstemperatur så spinner den som katt. Jag har förövrigt bytt mina lambdasonder till två nya från Bosch för ca 1.200:-. BMW vill att de skall bytas vid ca 8.000 mil.
Tändkablarna är i original vanliga kopparkablar men i kontakterna så finns det avstörningsmotstånd. Kontakterna består av en hel del keramik som är känsliga för brytmoment i sidled när du drar loss dem från tändstiften. Var noga med att dra loss kontakterna rakt i linje med tändstiftet. Det står på tändstiftskontakten hur mycket motståndet är (5 kohm) och i fördelaränden så är det ca 1kohm i kontakten.

//Peter
Visa användare
14
joakim sundgren
Hej mittmotor!

Jag svarar på det senaste du skickade med mobilen men det gick ej att skicka svaret,
Så jag skriver på datorn nu,

Tack för all värdefull info, ska kolla den felande gasgivaren, för om inte det funkar så kanske det är det som är felet, skall ändå kolla bränslefiltren.
Kolla bensin läckaget, jag har lite pyssel framför mig. tur att bilen står på en auktoriserad BMW verkstad, har mkt förtroende för honom, men han har lite erfarenhet av V-12 motorerna så din info är kanon, jag får stå i ett hörn och meka, kolla tändkablarna samt tändspolar.

Hoppas du kan ge mig mer tips om det behövs efter jag gjort detta,

Mvh
Joakim

jockesu
Visa användare
14
joakim sundgren
Hej!

Hur får man tag i Wokke?

Mvh
Joakim

jockesu
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Wokke finns på

Länk

eller på facebook Länk

//Peter
Visa användare
14
joakim sundgren
Tack, men jag hittade honom och skrev ett mail om chipet.

Mvh
Joakim

jockesu
Mi
105
Mittmotor
Jaguar XK cab -98.
Jaguar S-type V8 -03.
Range Rover P38 -96.
Jubileumsmodell manuell!
VW T5 flak.
Jag har väldigt mycket motor och el delar om du behöver, Bl.a gasspjäll dock inga tändkablar.
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
@Jockesu: Har du gjort en stomptest?

//Peter
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Mittmotor: Vad har du för V12-delar? Vill du skriva här, pm:a eller maila?
Mi
105
Mittmotor
Jaguar XK cab -98.
Jaguar S-type V8 -03.
Range Rover P38 -96.
Jubileumsmodell manuell!
VW T5 flak.
Maila mig på deepforest@telia.com
Visa användare
14
joakim sundgren
Hej mittmotor och peak.

väldigt bra att veta att du har delar. kommer att höra av mig om jag behöver något.

Peak! Vad är ett Stomptest?

jockesu
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Joakim, här är en tråd som jag skrev sommaren 2014 när jag just köpt min bil:

Länk

läs alla inlägg och förstå att du måste ha en lampa monterad i hållaren för "Check Engine". Bilar för Europa har inte lampan monterad från fabriken utan du måste montera den själv.

Gör sedan en sökning på detta forum för att hitta koderna som lampan blinkar.

//Peter
Visa användare
14
joakim sundgren
Hej Peak!

Men hela våren och sommaren gick bilen bra. lampa eller inte så gick den som den skulle.
helt plötsligt när jag lägger i backen så går den på limpmode, 6 cyl.
Nu går den på 12 igen men den ger inte på någon kraft, som jag sa innan så fick vi fel larm på gaspedal givaren, om den inte funkar så kanske det är därför spjällen bara öppnar knappt 1/4 del. Eller? Det är en europabil.
^Ska ändå kolla lampan check engine.
Men det verkar ju lustigt att just det felar helt plötsligt.

Tack igen för guld tips

Mvh
Joakim

jockesu
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.