AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
21.136

Köpa gubbkörd BMW 850IA, 14000mil, endast 300hp?

Sida 2 av 4
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Baader Meinhof wagen: Powerflex för krängringshämmarna runtom samt för övre och nedre främre länkarmen. Div bytta gummin i bakvagnen, H&R fjädrar samt Bilstein Sport. Resultat? Svårt att beskriva men bra blev det. De som har provkört kan nog berätta det bättre. Funkar bra som vinterbil iaf:DD
Mvh
Asken
ju
60
juzzi

635csi-83
plextor

Passar slutväxeln från m5 till 850?
Det är bara att skruva dit, bilen blir som dag och natt.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
juzzi/ pantzerschreck: Vet Ni skillnaden på utväxlingen och den praktiska upplevelsen innebär? Är inte tekniker som frågar:)
Mvh
Asken
Visa användare
14
joakim sundgren
BMW M5 E61 -2007 samt en BMW 330i coupe-2001
Hej!
Jag är ny här, men har alltid varit en nyfiken entusiast, köpt bil genom sidan.
Min första bil när jag var 18 var en bmw 2002 tii touring -74, kort tid senare köpte jag en 3,0 cs -73 så dom 2 hade jag i några år.
Men sen blev det mer bruksbilar, bara bmw såklart, haft ca 25st.
Haft 3 M5 E-34 en M3 E-30 -91, GISSA OM JAG ÅNGRAT ATT JAG SÅLDE DEN!!!
Sen några 540 både e-34 o e-39, 2st 7 serie 730 0 740 E-38. 635csi -86a
Jag är närmare 50 år nu och min bmw passion tycks vara stabil.
En av m5orna var trimmad av Khöler, uppborrad, smidda kolvar, balanserad mappad, handbyggt avgassystem, den bromsade 425 på hjulen och gjorde låga 12or på 402m med slicks. varvtalsreg slog av vid 8900varv, helt fantastisk ljud och drag. Provade att toppa den på en flygraka, den gick mätaren ut och mer, visade ungefär 320, tror själv att den gick runt 290. Helt orginal på utsidan, alla ville rejsa med mig, jag förlorade aldrig, många högljudda jänkare som bara visste att dom skulle sätta mig på plats, dom fick stryk alla.

I alla fall så Ska köpa en bmw 850ia denna vecka.

Jag skulle gärna vilja gradera upp den lite lagom, typ 50hk.
Har hört att man kan byta spridare som är mkt nyare, förbränningen blir klart bättre och det ger ökad effekt.
Sportluft filter, om inte annat för ljudets skull?
Klart intresserad av en M5 diff, om nån har någon så är jag intresserad.
Avgassystem??? finns det nåt som får bilen att sjunga vasst?
Kanske ta bort bakersta ljuddämpare, kanske blir för rått.
Katalysatorn, den tar ju effekt, borde ju kunna kapa bort den och sätta dit ett rör med muffar så man lätt kan sätta tillbaka när det är dags för besiktning.

Finns det någon av er som har nåt tips, ej turbo el kompressor.
Vill ha den nära orginal, så jag kan ställa den i helt orginalskick om jag vill.
Är det nån mening att chippa den, vad kan det ge? tillsammans med det andra.

Vore väldigt tacksam för råd o tips

jockesu
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Gammal tråd som fått nytt liv.

Att uppgradera en 850 (Jag antar att det är M70, alltså 5,0:an) utan turbo/kompressor med ca 50 hkr till en försvarlig penning blir nog svårt. Jag vet flera som gjort en närmast hantverksmässig trimning på en verkstad utanför Düsseldorf. De brukar få ökad effekt med 75-125 hkr ca, men då talar vi om en kostnad som ungefär motsvarar en ny BMW 114i... Gå in på wokke.de, om du vill veta mer. Han håller dock på och bygger om sin hemsida just nu.

Ett tips är ju iofs att skicka ner styrboxarna på trimning till samma verkstad. Du vinner inte så mkt effekt (+10 hkr kanske) men gasresponsen blir oerhört mykcet rappare. Jag har dem själv och efter att ha vant mig vid dem så gillar jag dem, men jag vet också att det finns flera som har svårt för dem för att bilen blir för rapp i responsen.

Det där med att man skulle få högre effekt och bättre förbränning med nya spridare har jag aldrig hört talas om och då har jag kontakt med en hel dem E31:ägare. Men den som du "hört det av" kanske kommit på något nytt, vem vet? Just spridare är väl en sådan sak som borde utvecklats under åren.

Klart är väl dock att M70:n är rätt så trimvillig, eftersom den är så rejält byggd och enkel i konstruktionen.

Grattis till en rolig och skruvvänlig bil. Alla säger att 850i är så sjukt komplicerad att skruva med. Om de har rätt eller fel vet jag inte för jag har bara skruvat E31 och inga andra BMW men jag säger att det är en bra bil att lära sig skruva med för allt är rejält byggt med väldimensionerat gods med kvalitet in i minsta detalj.

Välservad och välunderhållen så är den gjord för att faktiskt gå mil efter mil i 250 km/h med bibehållen komfort och det är inte så många andra bilar som klarar det, även om det står 250 eller mer på mätaren.

10-12 juni är det en träff i Amsterdam, leta på facebook så hittar du det, annars är länken här. Länk
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Jag kan inte så mycket om trimning men min 850ia fick nytt liv med chip. Jag köpte av Wokke i Tyskland, men jag behövde inte skicka ner mina boxar, jag fick chippen hemskickade och bytte själv. Jag vill minnas att enligt hans diagram skulle effekten ökas med runt 30HP samt NM från 450 till 490.
Bilen svarade mycket snabbare oxå vid gaspådrag.
Så chip samt ett Eisenmann och sportluftfilter kanske blir fullt tillräckligt.
Men observera, i jämförelse med din M5:a så kommer 850ia kännas slö. Det är en glidar/GT kärra och ingen racer.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jaha, jag fick veta av Wokke när jag bytte till hans chip att det skulle vara 3-4% på effekten, alltså ca tio häst. Lustigt, någon av oss har missförstått! :)

Däremot håller jag med om att gasresponsen blivit oerhört mkt bättre.
Mi
105
Mittmotor
BMW 850 -91. Två st Renault Zoe elbil.
Jaguar XKR Kompressor -01.
Jaguar XK cab -98.
Jaguar S-type V8 -03.
Range Rover P38 -96.
Jubileumsmodell manuell!
VW T5 flak.
Hemmabygge med BMW V12 motor. Mfl...
Detta med spridare fungerar.
Dåtidens spridare sprutar ungefär som en vattenpistol. Dagen spridare finfördelar/duschar mera. Om man dessutom ökar storleken med kanske 10-20% så kan det ge en liten effektökning. Hur mycket kan jag inte svara på.
M70 har en tendens att gå magert på full gas. Genom de elektroniska spjällen ger den inte heller full gas direkt utan först vid ca 50-70 Km/h.
Det bästa/enklaste sättet att trimma E31 är att helt enkelt byta till ett eftermarknads insprutning/tändsystem och manuella spjäll. Extraktorgrenrör gör ingen skilland eller t.o.m försämrar eftersom avgasportarna är uselt utformade.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Mittmotor: Vad menar du med att "de elektroniska spjällen ger den inte heller full gas direkt utan först vid 50-70 km/h"? Mig veterligen finns det ingen bil som ger full gas vid 50-70 km/h? Vill du förtydliga?

Förresten har jag hört från flera att spjällen inte är helt öppna vid full gas, utan att de går att trimma till styrningen. Vet dock inte om det sker i Wokkes chip.
Mi
105
Mittmotor
Jaguar XK cab -98.
Jaguar S-type V8 -03.
Range Rover P38 -96.
Jubileumsmodell manuell!
VW T5 flak.
Om du har manuella gasspjäll så kan du själv bestäma hur mycket de skall vara öppna genom att helt enkelt trammpa på gasen. Det sitter en vire mellan gaspedal och spjäll. Trampa full gas = fullt öppna spjäll.
På denna sitter det motordrivna spjäll som styrs av motronicboxarna. Trampa full gas = boxen bestämmer. Du kan aldrig få spjällen att öppna helt utan belastning.
Du talar om för boxen/gasar och boxen ger signal till spjällen att öppna.
För att skydda bl.a slutväxel mm öppnar de dock inte helt förrän vid 50-70 Km/h.
Motronicboxen känner av vridmomomentet så att det inte blir för stort och öppnar spjällen efter detta. Detta att de inte öppnar helt kan nog stäma eftersom spridarna är i minsta laget och bränslet helt enkelt inte räcker till. Lambdan känner ju av bränsle/luftblandningen och om det inte kommer nog med bränsle så öppnar motronicen inte spjällen fullt.
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Mittmotor: är det inte tvärtom, motorn känner av hur mycket luft som går in (LMM) och avpassar bränslemängden till detta. På senare V12 motorer (N73) så har man utformat intaget (runners+plenum) på ett mer fördelaktigt sätt än hos M70 motorn. BMW har också lagt till ett särskilt spjäll framför luftfiltret för att tillgodose att tillräcklig luftmängd finns vid behov. Spjället, som sitter i kammaren alldeles före luftfiltret, öppnar vid bl.a acceleration. Konstruktionen infördes då utformningen av tilluftskanalen före luftfiltret inte kunde göras större av akustiska hänsyn. Kanske kan vara något för en M70 också.

Att öka hästkrafterna hos en M70 kräver nog en ökning av motorvolymen, nya kamaxlar, ny motorstyrning (chip) eller en kombination av dessa. Att ändra bränslespridarna låter intressant men kräver inte detta då samtidigt att bränsletrycket ökas markant. Detta då en bättre atomiseringen kräver högre tryck?

//Peter
Mi
105
Mittmotor
Jaguar XK cab -98.
Jaguar S-type V8 -03.
Range Rover P38 -96.
Jubileumsmodell manuell!
VW T5 flak.
Nja, både och. Motronic använder bäde LMM, Lambda och temp som referens. Om lambdan säger att blandningen blir för mager vid fullgas så stryper den luften genom att stänga spjällen lite.
Det går nog att få ut lite till med de kamaxlarna osv. Får man in mer luft och bränsle så ökar effekten. Denna motor är väldigt tacksam att turbomata!! 1000 Hk är inte så svårt att få ut. Detta med standard kam, mm.
Wokkes chip ökar effekten på framför allt lägre varv genom att låta spjällen öppna mer då. Sen tror jag att det chipet lägger tändningen lite tidigare också.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
@Alexander, här är det jag menade (som jag köpte)
till och med 37HP extra.

Länk
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
normalt brukar man säga att chipp trimning av en sugmotor max ger 10% mer och då skall motorn vara i mycket gott skick.
Joakim vad har du för regnr eller VIN nr på din 850? Vill du inte skriva så PM a mig
/Per
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Gustaf: det är exakt samma som jag har, så det verkar vara jag som missförstått infom om chipet.

För övrigt så mailade jag lite med Wokke och hans V2-chip (alltså det som jag och Gustaf har) trimmar tydligen spjällhuset så det öppnar fullt vid fullgas.) Han menade dock att det "complete bullshit" att det går att trimma M70 genom att montera modernare spridare. Vem som har rätt vet jag dock inte.

I Bilsport under förra året så var det ett reportage om en 850 med runt 1050 häst, som bor någonstans i Falu-trakten.
Visa användare
14
joakim sundgren
BMW M5 E61 -2007 samt en BMW 330i coupe-2001
Hej kspehe!!!
Reg nr på bilen är FYU398
Tack för alla goda råd o erfarenheter ni delar med er, det uppskattas!
Ska samtidigt vara ärlig att säga att affären gick i lås idag. Den kommer på biltransport till Östersund i mitten av nästa vecka.
Bilen är väldigt fin, gått under 15 o är nybes ua.
Hittade samma vecka 16" original fälgarna som jag ska sätta dubbfria nordiska v-däck på. Vill kunna ta en runda på vårvinter med den. Vägarna saltas inte här uppe så bilar rostar inte mkt.
Satt helt nya 19" hartge fälgar o nya däck på den nu. Samt nytt Avg system.
Jag tror priset blev helrätt, köpte av ett dödsbo.
En man som haft den i 9 år.
Nu kommer bilen att få en rejäl översyn, alla oljor o remmar o ev bränsleslangar.
Finns ingen rost , repa eller buckla på bilen.
Allt förutom bakjalusiet fungerar men det funderar jag på att ta bort.
Den kommer att få en total makeup hos stan bästa rekondare.
Nån som har bra förslag när man vill ge bilen en rostskyddsbehandling själv?
Chipet wokke lät intressant.
Spridarna hörde jag genom min granne som har en 840, var klart nöjd med resultatet. Hade varit fint med ca 350hk o ca 500nm

Inväntar med spänning på fler tips. O tack alla!!
Ska lägga in bilder snart.
Jo en fråga till, vilket bolag har den bästa spec försäkr?

Mvh
Joakim

jockesu
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Hej och grattis till bilen.
Skickar du mig ett meddelande med din mail adress så skall jag skicka dig lite info om din bil samt lite annan info om så önskas.
/P
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Länsförsäkringar har väl en bra specialförsäkring har jag hört, annars har BMW-klubben en bra sådan också men då måste du vara medlem och få bilen besiktad av en besiktningsman.

De där chipen är enkelt att fixa, maila info@wokke.de så lär han tala om vad det kostar, leveranstid och så vidare. Han gör en hel del roliga saker till E31.

Din granne som bytt spridare, vad hade han bytt till, kan du få honom att berätta det?

Grattis till en rolig affär. En E31 är en skön BMW, både för högfart och glidning. Det som är bland det charmigaste med den är att - som jag sa tidigare - att det trots allt är en 25, snart 30, år gammal bil som det går att susa fram i bekvämt i hastigheter över 225 blås.
Visa användare
57
zMac
850i -91
740ia -97
520da Touring -15
X1da -15

Hej!
Jag har min E31 försäkrad i Länsförsäkringar och betalar 800 kr/år för en "entusiastförsäkring".

Om den 850 som Alexander nämner är den jag tänker på, så är det ingen 850 längre. Bilen har rullat i Umeå och om man föredrar gamla bilar i originalskick så är bilen slaktad. Det sitter bl.a en Corvette V8 i den och där höger framlyse ska sitta är det en gigantisk turbo.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.